تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,506 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,127,274 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,235,033 |
بررسی سواد اطلاعاتی معلمان | ||
تحقیقات کتابداری و اطلاعرسانی دانشگاهی | ||
مقاله 5، دوره 51، شماره 1، خرداد 1396، صفحه 6-6 اصل مقاله (1.21 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jlib.2016.59446 | ||
نویسندگان | ||
پروین قاسمی1؛ علیرضا نوروزی* 2 | ||
1دانشجوی مدیریت اطلاعات، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران | ||
2دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانششناسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
هدف: این پژوهش، با هدف بررسی وضعیت سواد اطلاعاتی معلمان شهرستان بیلهسوار، اجراء شده است. در این پژوهش، آشنایی و استفاده معلمان از منابع اطلاعاتی و همچنین مهارت آنان در ارزیابی مفید بودن منابع بازیابی شده، مورد مطالعه قرار گرفته است. نتایج این پژوهش میتواند در بهبود فعالیتهای سازمان آموزش و پرورش مؤثر باشد. روش: روش پژوهش از نوع پیمایشی توصیفی – تحلیلی است. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه (DAS) شامل 55 سؤال برحسب پنج استاندارد سواد اطلاعاتی بوده است. برای تحلیل دادهها از آزمون همبستگی پیرسون و t مستقل و آنوا استفاده شده است. یافتهها: یافتههای پژوهش نشان میدهد که وضعیت سواد اطلاعاتی جامعه مورد پژوهش پایینتر از حد متوسط است و این بیانگر قبول فرضیه اصلی پژوهش (سواد اطلاعاتی معلمان شهرستان بیلهسوار پایین تر از حد متوسط) است. با توجه به نتایج به دست آمده بین سن، سابقه کار و جنسیت معلمان با سواد اطلاعاتی آنان رابطه معناداری وجود نداشت؛ اما با توجه به یافته های پژوهش بین مدرک تحصیلی معلمان و سواد اطلاعاتی آنان رابطه معناداری وجود داشت. نتیجهگیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر، وضعیت سواد اطلاعاتی معلمان شهرستان بیلهسوار پایینتر از حد متوسط است. | ||
کلیدواژهها | ||
سواد اطلاعاتی؛ معلمان؛ آموزش و پرورش؛ شهرستان بیله سوار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Exploring Information Literacy of Teachers | ||
نویسندگان [English] | ||
Parvin Ghassemi1؛ Alireza Noruzi2 | ||
1MSc., Department of Knowledge and Information Science, Faculty of Management, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2Department of Knowledge and Information Science; Faculty of Management; University of Tehran; Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Objective: The purpose of this study is to evaluate the level of information literacy of teachers of Bileh Savar city in Iran. In this study, awareness and use of information resources by teachers and their knowledge and skills in assessing, evaluating and using various types of information sources were analyzed. The results of this study can be used to improve the quality of teaching and learning in the schools. Methods: The research methodology is descriptive-survey. The DAS questionnaire, consisting of 55 questions based on five standards of information literacy, was used to collect the data. In order to analyze the data, the Pearson correlation test, t-test and ANOVA were used. Results: The results show that the information literacy of teachers of Bileh Savar city was lower than the middle level. These findings confirm the research hypothesis. The results also indicated that there was no significant relationship between age, experience and gender of teachers and the level of information literacy; but there was a significant relationship between teachers' academic degree and their information literacy level. Conclusion: Based on the findings of the current study, we conclude that the information literacy skills of teachers of Bileh Savar city were lower than the mean. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Information literacy, teachers, Education, Bileh Savar city, Iran | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,949 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 239 |