تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,036 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,508,783 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,113 |
تبیین گفتمان سوژه و قدرت درتاملات فوکو و آثار تجسمی هالی با تاکید بر مفهوم زندان | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 1، دوره 21، شماره 3، آذر 1395، صفحه 5-10 اصل مقاله (570.15 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2016.59650 | ||
نویسندگان | ||
مهدی حامدی* 1؛ فاطمه رضوی2 | ||
1عضو هیئت علمی گروه نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه هنر اصفهان | ||
2کارشناس ارشد نقاشی، دانشکده هنرهای تجسمی، دانشگاه سوره، تهران | ||
چکیده | ||
رابطه سوژه و قدرت، از محوریترین موضوعات در آرای میشل فوکو است. او با بهرهگیری از روش تبارشناسی، در پی آن است تا سوژه مدرن را به مثابه ابژه گفتمان قدرت صورتبندی کرده، و آن را در پیوند با اَشکالی چون تکنولوژیهای انضباط مورد تامل قرار میدهد. فوکو معتقد است که نهادهای سلطه سنتی، کارکرد پیشین خود را از دست دادهاند. دیگر نمیتوان قدرت را به فرد یا گروهی خاص فرو کاست و جامعه به زندان بدل گشته است. به باور فوکو، در جامعه زندانگون مناسبات میان اعضا بر مبنای مراقبت، نظارت و منقاد ساختنِ اعضا استوار است. در دهه 1980 و از بطن تحولات هنری نیمه دوم قرن بیستم، شاهد ظهور پیتر هالی هستیم. عمده آثار او، خوانشهای تجسمی از نوشتههای نظریهپردازانی چون فوکو است. پژوهش حاضر میکوشد با تکیه بر روش توصیف و تحلیل، به گفتمان قدرت در تاملات فوکو و چگونگی تحقق اَشکال نظام مراقبت به مثابه زندان اهتمام داشته و نمود آن را در آثار هالی مورد کنکاش قرار دهد. میتوان دریافت هالی با تاسی از فوکو، جلوههای نظامهای ارتباطی و عاملیتهای سرکوبگرِ دنیای مدرن و وانمودههای آن را مورد انتقاد قرار میدهد. | ||
کلیدواژهها | ||
سوژه؛ قدرت؛ زندان؛ فوکو؛ هالی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Explanation of Discourse of Subject and Power in Foucault’s Contemplations and Halley’s Visual Works with an Emphasis on the Concept of Prison | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehdi Hamedi1؛ Fatameh Razavi2 | ||
1Lecturer, Department of Painting, Faculty of Visual arts, Art University, Isfahan, Iran | ||
2M.A, Faculty of Visual art, Sureh University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The connection between subject and power is the most important matters in Foucault’s contemplation. He wants to configuration the modern subject as a power discourse object by utilize genealogy method and contemplate it in the connection with forms such as discipline technologies. Discipline and punishment organized scheme of renewing the power connections network that is disciplined and extended knowledge varied bodies and interacted by power and reinforced by it. In Foucault view of the matter power is stand on the axis of supervision and disciplined bodies that exerted by strict technical methods in time and place. In the Foucault’s contemplations modern knowledge is measured by the norms standard and its technology acts in the frame of institution like prison, hospital, university and barracks. In his idea these dominance institution lose there previous function. We cannot reduce power to particular group or individual; power is rooted in discourses norms and institutions. In the meantime prison is find discipline function by the base of technics such as supervision. He thinks in the prisonlike society, relations between society members are stand on discipline, supervision and subordination of members. Michel Foucault is one of theoretician and thinker who his theories had effected contemporary intellectual atmosphere. We can say his theories cast a shadow on vast part of art and postmodern thoughts. He pass through the constructivism and invent a new horizon of cultural studies. In 1980s we were faced with Halley’s works have inter texts to French poststructuralist theoretician’s topics. In the meantime rose in the art contemporary area a generation well-known as Neo-Gio that Peter Halley -American artist, critic and theorist, is prominent person. Halley’s works that created in the conscious Postmodernism often are painted with several color field that connect together with narrow right-angled lines. Although his works bear resemblance to Modernist abstract tradition, criticize them with ironic forms. We can find most of his works as visual reads from ideas of theoreticians like Foucault. Now the question is that how the symbolic forms in these works criticizing connective systems and modern world repression agency and its simulations. This article tries to attend the state of discipline system forms realization as prison in modern episteme and search its appearance in Halley’s visual works. This essay explore the role of subject and power as Foucault’s point of view and it’s explanation in Peter Halley’s art works by analytical and descriptive method and based on qualitative method. This study attempt to focus on concept of prison while by this device evaluative this concept in relation with modern subject and its connection with power, monitor and punishment, then analysis it in the Peter Halley’s works as one of the Neo-Geo style artists. His works, allegorically, want to make a postindustrial society simulation like Foucault contemplations that dominate society classification, normalization and discipline technologies. Halley’s art works affected by Foucault’s theories are a narration about canals and prisons which represent diagrams and graphs that shows the architectural body of society and controlling institutes, metaphorically. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
subject, power, prison, Foucault, Halley | ||
مراجع | ||
آرچر، مایکل (1388)، هنر بعد از 1960، ترجمه کتایون یوسفی، نشر حرفه هنرمند، تهران. فوکو، میشل (1378)، مراقبت وتنبیه: تولد زندان، ترجمه نیکو سرخوش و افشین جهاندیده، نشر نی، تهران. دریفوس، هیوبرت؛ رابینو، پل(1392)، میشل فوکو: فراسوی ساختگرایی و هرمنوتیک، ترجمه حسین بشیریه، نشر نی، تهران. ضیمران، محمد (1384)، میشل فوکو: دانش و قدرت، نشر هرمس، تهران. ماتیوز، اریک (1378)، فلسفهی فرانسه در قرن بیستم، ترجمه محسن حکیمی، نشر ققنوس، تهران. Baudrillard, Jean (1984), The Hyper-realism of Simulation. In Art in Theory 1900- 2000, Edited by Charles Harrison and Paul Wood, 2002, Blackwell Publishing, Oxford.
Crowther, Paul (2003), Critical Aesthetics and Postmodernism, Clarendon Press, Oxford.
Foucault, Michel (1970), the Order of Things: An Archaeology of the Human Science. Tr. M. A. Sheridan Smith, Tavistock, London.
Foucault, Michel (2002), the Archaeology of Knowledge, Tr. A. M. Sheridan Smith, Pantheon Book, New York.
Halley Peter (1983), Nature and Culture, Published in Arts Magazine, 58, No.1 (September1983), New York.
Halley Peter (1976), From Criticism to Complicity, in Art in Theory 1900-2000, Edited by Charles Harrison and Paul Wood, 2002, Blackwell Publishing, Oxford.
Loveday, Thomas (2006), The Darkened Room: painting as the image of thought, Sydney coledge of the Art, download: www.ses. Library. usyd. edu. Au /handle/ 2123/1103
Smart, Barry (2010), A Dictionary of Cultural and Critical Theory, Editors: Michael Payne and Jessica Rea Barbera , Second Edition, Wiley-Blackwell Publishing ,Oxford.
The 20th- century Art Book, Phaidon Press, 1999.
Wallis, Brian (1987), Blasted Allegories: An Anthology of writings by contemporary Artist,
MIT Press, Cambridge.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,500 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,533 |