تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,519,904 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,779,187 |
نمود "بدنگروتسک" در نقاشیهای محمد سیاه قلم بر مبنای اندیشه میخائیلباختین | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 3، دوره 21، شماره 3، آذر 1395، صفحه 21-30 اصل مقاله (2.43 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2016.59652 | ||
نویسندگان | ||
شراره افتخارییکتا* 1؛ امیر نصری2 | ||
1کارشناس ارشد نقاشی، دانشگاه هنر تهران | ||
2استادیار گروه فلسفه، دانشگاه علامهطباطبایی، تهران | ||
چکیده | ||
اکثر پژوهشهای انجامگرفته با موضوع سیاهقلم، باتوجه به هویت و زمینه فرهنگی آثار محمد سیاهقلم شکل گرفتهاند. نقاش مشهور اما ناشناس نیمهدوم سده نهمهجری که بیشترین حجم آثار او در مرقعهای کتابخانه توپقاپوی استانبول نگهداری میشود. این نوشتار، فارغ از دغدغه هویت و بافت فرهنگی آثار سیاهقلم، از اشکال و فرمهایکارناوالی میخائیلباختین یاریجسته و منحصراً با نگاهی عمیق و تازه به جهانگروتسکی سیاهقلم پرداخته است. باختین، فیلسوف و نظریهپرداز بزرگ سدهبیستم است و مفاهیم و ایدههایی همچون گفتگو، دیگری، کارناوال و.. را در نظریات خود اعمالکرده است. ایدههای او تقریباً دودهه است که بهعرصه هنرهای تجسمی راهیافته و ساختار مناسبی را در حوزه نقد این آثار برای هنرپژوهان بناکرده است. باتوجه به اینکه نگاه ویژه باختین درخصوص کارناوال و "بدنگروتسک" میتواند رویکرد مناسبی برای تحلیل دنیایگروتسکی سیاهقلم باشد، این پژوهش، عناصری از پیکرههای سیاهقلم را که بر روی عملکردهای بدنگروتسکی باختین تمرکز دارند با روش تحلیلی ــ تطبیقی تصویرکرده است. بدن موردنظر باختین، بدنی است که منحصر بهفرد و منفک از باقی جهان نیست، بدنیاست بیشکل و رها شده که پیدرپی با مرگ و زندگی همراه است. پیکرههای سیاهقلم این قابلیت را دارند که بهواسطه این ویژگیها، با این بدن در هم آمیخته و رها شده تعبیر و تفسیر شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
محمد سیاه قلم؛ میخاییلباختین؛ بدنگروتسک؛ گفتگو؛ کارناوال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of "Grotesque Body" in Muhammad Siyah Qalem’s Painting on the Basis of Bakhtin's Thought | ||
نویسندگان [English] | ||
Sharareh Eftekhari Yekta1؛ Amir Nasri2 | ||
1MA in Painting, Art University of Tehran, Tehran | ||
2Assistant Professor, Department of Philosophy, University of Allameh Tabatabaei, Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The most of the research have done on the subject of Muhammad Siyah qalem, shaped with respect to identity and cultural background of his paintings and works. Muhammad Siyah qalem is a famous painter but anonymous of the second half of the ninth century that, his life and identity is still shrouded in mystery and it is almost the equivalent of a century that has been made context for numerous researches studies. The most of his works has been held in library’s albums from Istanbul Topkapi Palace and, also a few of them have been kept in the freer gallery in Washington and the Metropolitan in New York. His famous is by creation of the demons, humans and shamans, and this article has been helped without concern for identity and cultural context of Muhammad Siyah qalem’s work from the shapes and forms Mikhail Bakhtin’s carnival, and has particularly been investigated Muhammad Siyah qalem’s grotesque world by looking deep and new. And in line with this object, elaborates elements of Muhammad Siyah qalem’s painting that are defined and equality by functions of Mikhail Bakhtin’s grotesque body. Mikhail Bakhtin is a great philosopher and theorist in 20th century that has imposed on his opinions concepts and ideas such as "dialogue" or "dialogism", "the other","polylossia", "polyphonic", "carnival" and etc. His theories almost is two decades that has extended in the visual arts and has built a suitable structure in criticism of these works for art researchers. As respects Mikhail Bakhtin’s specific point of view about carnival and "grotesque body"could be an appropriate approach to analyzing and discussing the grotesque world of Muhammad Siyah qalem. Also Bakhtin’s thought completely distinguishes interpretations before him about "the other", novel, language and its potential forces and brings up in his book Rabelais and His World, concepts of carnival and grotesque realism, and displays in that a function of the body that emphasizes on the relations between the layer and material of the body and the world and reconstruction in the act of becoming, growth, birth and death. This research has been interpreted elements of Muhammad Siyah qalem’s figures by an adaptive and analysis approach that are focused on the functions of Mikhail Bakhtin’s grotesque body. According to Mikhail Bakhtin’s thought, grotesque body is not unique or inimitable and separate from the rest of the world. That is an amorphous and abandoned, unbound body. And everything that happens in its inside, successive associates with life and death and it has never absolute end, also another is that creates another shaper of both the power (power shaping for the another one), a body that doesn’t have an independent and individuality so he/she isn’t separate and a only single body,that was exceeded from the limits of its physical form and joined to the world and the objects and the other bodies. Muhammad Siyah qalem’s figures have the potential by these features, for interpretation and description with this combined and unbound body. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Muhammad Siyah qalem, Mikhail Bakhtin, Grotesque Body, Carnival, Dialogue | ||
مراجع | ||
احمدی، بابک (1386)، ساختار و تاویل متن، مرکز، تهران. آژند، یعقوب (1386)، استاد محمد سیاه قلم(مفاخر هنری ایران3)، امیرکبیر، تهران. انصاری، منصور(1384)، دموکراسی گفتگویی، مرکز، تهران. باختین، میخائیل (1387)، تخیل مکالمهای (جستارهایی درباره رمان)، ترجمه رویا پورآذر، نی، تهران. تودوروف، تزوتان (1377)، منطق گفتگویی میخائیل باختین، ترجمه داریوش کریمی، مرکز، تهران. شکورزاده، ابراهیم (1367)، فرانسوا رابله نویسنده بزرگ و شوخ طبع قرن شانزدهم فرانسه، نشریه دانشکده ادبیات و علوم انسانی مشهد، شماره4، صص552 ـ 538. طباطبایی، زهره (1382)، استاد محمد سیاه قلم، هنرنامه، شماره 18، صص40 ـ 23. کریمزاده تبریزی، محمدعلی (1376)، احوال و آثار نقاشان قدیم ایران، هند و عثمانی، مستوفی، تهران. لچت، جان (1380)، پنجاه متفکر بزرگ معاصر، ترجمه محسن حکیمی، خجسته، تهران. نولز، رونالد (1391)، شکسپیر و کارناوال پس از باختین، ترجمه رویا پورآذر، هرمس، تهران. هینلز، جان.ر (1386)، شناخت اساطیر ایران، ترجمه احمد تفضلی، ژاله آموزگار، چشمه، تهران. یاحقی، محمد جعفر (1386)، فرهنگ اساطیر و داستانوارهها در ادبیات فارسی، فرهنگ معاصر، تهران. Bakhtin, M.M (1984), Rabelais and his World. H. Isowolsky (Tr.), Indiana University Press, Bloomington.
Dentith, S (2005),Bakhtinian Thought: An introductory reader, Routledge, New York.
Smith, Paul and Wilde, Carolyn (2002), Art Theory, Blackwell Publishers Ltd,a Blackwell Publishing company, Blackwell.
Stewart, Alison (1993),Paper Festivals and Popular Entertainment, The Kermis Woodcuts of Sebald Beham in Reformation Nuremberg, Sixteenth Century Journal 24, No. 2, pp 301-350.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,629 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 3,792 |