تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,093,715 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,198,328 |
بررسی ابعاد مختلف خوداشتغالی و موانع آن در میان دانشجویان دختر دانشکدۀ کشاورزی (مطالعۀ موردی: دانشگاه زنجان) | ||
زن در توسعه و سیاست | ||
مقاله 6، دوره 14، شماره 3، مهر 1395، صفحه 343-360 اصل مقاله (299.1 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwdp.2016.60055 | ||
نویسندگان | ||
جعفر یعقوبی* 1؛ پریسا نجفلو2؛ الهه حق وردی3 | ||
1دانشیار ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زنجان | ||
2دانشجوی دکتری ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه زنجان | ||
3دانشجوی کارشناسی ارشد توسعۀ روستایی دانشگاه زنجان | ||
چکیده | ||
هدف کلی این تحقیق، بررسی ابعاد مختلف و موانع خوداشتغالی در میان دانشجویان دختر دانشکدۀ کشاورزی است. این پژوهش توصیفیـ همبستگی به روش پیمایشی انجام شد. جامعۀ مطالعهشده دانشجویان دختر سال آخر مقطع کارشناسی دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه زنجان در سال تحصیلی 1394ـ1395 بودند (135N=). حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران برآورد شد (63=N). نمونهها با روش نمونهگیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. پرسشنامۀ محققساخته ابزار جمعآوری دادهها بود که روایی آن از طریق آرای اعضای هیئتعلمی دانشگاه زنجان و پایایی آن از طریق پایلوت تست و اندازهگیری ضریب آلفای کرونباخ، به میزان 71/0- 89/0 برآورد شد. نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد اولویتهای مهم اشتغال به ترتیب کار تعاونی، خوداشتغالی و استخدام است. از انگیزههای مهم خوداشتغالی دستیابی به رفاه بیشتر، آزادی و انعطافپذیری در کار و استفاده از همۀ دانش، مهارت و ایدههای خود بود. دانشجویان تمایل بیشتری به اشتغال در بخش خدماترسانی کشاورزی داشتند و مهمترین ملزومات خوداشتغالی از نظر آنها به ترتیب سرمایۀ مالی، برخورداری از آموزش تخصصی جهت راهاندازی کسبوکار و تجربههای کاری در زمینۀ مربوطه بیان شد. نتایج تحلیل عاملی نشان داد که هفت عامل حمایتی، قانونی و موانع جنسیتی، خطرپذیری کشاورزی و ضعف مهارتهای ارتباطی، ضعف مادی و دانشی، نگرشی و امنیتی، گرایش به راحتطلبی و عدم ریسکپذیری در اشتغال، ضعف مهارت مدیریتی و فنی و کمبود تسهیلات توانستند 34/74درصد از کل واریانس موانع خوداشتغالی دانشجویان دختر در بخش کشاورزی را تبیین کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
اشتغال زنان؛ انگیزۀ اشتغال؛ دانشجویان؛ خوداشتغالی؛ کشاورزی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessing different aspects and barriers of self-employment among agricultural female students (Case study: Zanjan University) | ||
نویسندگان [English] | ||
Jafar Yaghoubi1؛ Parisa Najafloo2؛ Elaheh Haghverdi3 | ||
1Associate Professor of Agricultural Extension and Education, University of Zanjan, Zanjan, Iran | ||
2PhD Student of Agricultural Extension and Education, University of Zanjan, Zanjan, Iran | ||
3Graduate Student of Rural Development, University of Zanjan, Zanjan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The main purpose of this research was to study different aspects of self-employment among the agricultural female students in University of Zanjan. The statistical population of the study consisted of senior female students in agriculture faculty of Zanjan University in 2014-2015 academic year (N= 135). According to Cochran's formula, 63 students were selected using a stratified random sampling method. The research tool was a questionnaire. Validity of the instrument was confirmed by a panel of faculty members and experts of the field. The reliability was determined by pilot test and calculating Cronbach's alpha coefficient (0.71-0.88). The results of this study showed that the most important priority for employment was cooperative work, self-employment and recruitment. The most important motivation for self-employment was greater prosperity, freedom and flexibility to work and use all the knowledge, skills and their ideas. Most students tend to agricultural employment in the service section. The self-employment requirements included: need of financial capital, benefiting from specialized training and experience in the field to set up business on one’s own way. Using exploratory factor analysis, barriers to female students self-employment in agriculture were summarized into seven factors including: supporting law and gender barriers, agricultural risks and weaknesses in communication skills, physical weakness and knowledge, attitude and security, tendency to indolence and failure to taking risk in employment, lack of technical and management skills and lack of facilities. These factors explained 74.34% of barriers to female students' self-employment in agriculture. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Agriculture, employment, employment motivation, self-employment, women's students | ||
مراجع | ||
[1] انصاری، محمدتقی؛ فکور، بهمن (1393). «موانع محیطی گرایش دانشجویان و دانشآموختگان به کارآفرینی»، پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، س20، ش 2، ص 117ـ141. [2] بخشی جهرمی، آرمان؛ شهیدی زندی، کاوه (1388). «بررسی انگیزۀ تحصیل دانشجویان رشتههای کشاورزی دانشگاه جامع علمیـ کاربردی کرمان»، علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، س2، ش5، ص 89ـ99. [3] بلالی، اسماعیل؛ سیاح، مونس؛ محبی، سیده فاطمه (1394). «ورود زنان به مشاغل مردانه: دلایل و پیامدها واکاوی کیفی آرای کارشناسان»، زن در توسعه و سیاست، س13، ش3 ، ص 399ـ424. [4] توفیقی داریان، جعفر (1387). «ضرورت ارتقای کیفیت در آموزش عالی ایران»، دوازدهمین کنگرۀ سرتاسری همکاریهای دولت، دانشگاه و صنعت برای توسعه، تهران: دانشگاه امیرکبیر. [5] حبیبپور گتابی، کرم؛ طالبی، سحر؛ آهنگران، محمد (1392). »بازنمایی اشتغال زنان و نقش آن در ساختار خانواده (مطالعۀ موردی سریالهای دلنوازان و همسایهها)»، مطالعات سبک زندگی، ش 3، ص 69ـ104. [6] ربیعی، علی؛ نظریان، زهرا (1392). «بررسی موانع کارآفرینی زنان تحصیلکردۀ دانشگاهی ایران»، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی، س 2، ش2، ص 1ـ25. [7] زاهدی مازندرانی، محمدجواد (1383). «ضرورتهای کارکردی توسعۀ اشتغال در بخش کشاورزی»، اقتصاد کشاورزی و توسعه، ش 12، ص 41ـ68. [8] شاهآبادی، ابوالفضل؛ خاتمی، طیبه (1392). «بررسی عوامل مؤثر بر خوداشتغالی در اقتصاد ایران»، پژوهشهای رشد و توسعۀ پایدار، ش 45، ص 91ـ110. [9] شعبانعلی فمی، حسین؛ آقاپور، شهلا؛ علمبیگی، امیر (1389). «شناسایی موانع و مشکلات شکلگیری یادگیری شغلمحور در بین دانشجویان رشتههای کشاورزی دانشگاه تهران»، مجلۀ تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، ش 2، ص 219ـ229. [10] شمس، علی، ایروانی، هوشنگ؛ رضوانفر، احمد؛ کلانتری، خلیل؛ یزدانی، س (1387). «مشاهدۀ بررسی از اجزای سازندۀ مؤثر بر بهرهوری پژوهشی اعضای هیئتعلمی کشاورزی ایران»، فصلنامۀ تحقیقات اقتصاد و توسعۀ کشاورزی ایران، سری 36، ش 2(1) ، ص 125ـ177. [11] طبرسا، غلامعلی؛ حسنوند مفرد، مهدی؛ عارفنژاد، محسن (1391). «تحلیل و رتبهبندی عوامل مؤثر بر بهبود کیفیت آموزشی (مطالعۀ موردی: دانشگاه اصفهان)»، مطالعات میانرشتهای در علوم انسانی، ش 16، ص 53ـ74. [12] عربیون، ابوالقاسم؛ عبدالهزاده، غلامحسین؛ شریفزاده، ابوالقاسم (1392). «بررسی و تحلیل گرایش به خوداشتغالی بین دانشجویان (مورد دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان)»، تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، س44، ش 4، ص581ـ591. [13] فعلی، سعید؛ بیگلری، نگین؛ پزشکیراد، غلامرضا (1389). «تحلیل عاملی مؤلفههای رضایتمندی دانشجویان دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه تربیت مدرس از کیفیت خدمات آموزشی ارائه شده»، مجلۀ پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، س 11، ش 3، ص 25ـ35. [14] قرهبایی، سمیه (1387). «بررسی عوامل مؤثر بر سلامت جسم و روان شاغلین زن در محیط کار»، پایاننامۀ مقطع کارشناسی ارشد، دانشکدۀ سلامت ایمنی و محیط زیست دانشگاه شهید بهشتی. [15] قوامی، هادی (1382). «بررسی تحولات ساختاری خوداشتغالی با استفاده از روششناسی تجزیه طی سالهای 1335ـ1375»، پژوهشهای اقتصادی ایران، ش 15، ص 63ـ92. [16] قوامی، هادی(1385). «بررسی مقایسهای زنان سرپرست خانوار خود اشتغال و زنان سرپرست خانوار دستمزد و حقوقبگیر در نقاط شهری ایران»، تحقیقات اقتصادی، ش 72، ص 227ـ258. [17] قوامی، هادی (1381). «بررسی تحولات ساختاری خوداشتغالی، عوامل مؤثر بر آن و رابطۀ آن با بیکاری و تورم در ایران»، رسالۀ دورۀ دکتری، دانشگاه تربیت مدرس. [18] قویدل، صالح (1387). «خوداشتغالی در مقابل بیکاری (مورد ایران)»، فصلنامۀ پژوهشهای اقتصادی، ش 8، ص 21ـ41. [19] مرکز آمار ایران (1395). «نتایج طرح آمارگیری از ویژگیهای اشتغال و بیکاری (1376ـ1383) و طرح آمارگیری نیروی کار (1384ـ1394)». [20] موحدی، رضا؛ اکبری، رویا؛ یعقوبی فرانی، احمد (1389). «راهکارهای بهبود وضعیت اشتغال دانشآموختگان رشتههای کشاورزی (مطالعۀ موردی دانشگاه بوعلی سینا همدان)»، مجلۀ پژوهشهای ترویج و آموزش کشاورزی، س 3، ش 4، ص 85ـ98. [21] نوبخت، محمدباقر (1386). «موانع اشتغال جوانان و راهبرد تعادل بازار کار در ایران»، مرکز تحقیقات استراتژیک. [22] هاشمی، سید سعید؛ مهرابی، علیاکبر؛ ایمنی سیاوش؛ نجاحی اکبر (1390). «توسعه روستایی با تأکید بر اشتغال و کارآفرینی: مطالعه موردی دهستان شباب در استان ایلام»، روستا و توسعه، س 14، ش 1، 35-58. [23] هرندی، فاطمه؛ فلاح محسن خانی، زهره (1386). «اشتغال جوانان و چالشهای آن»، فصلنامۀ رفاه اجتماعی، ش 25، ص 133ـ146. [24] یعقوبی، جعفر؛ نجفلو، پریسا (1395). «علل ضعف دانش کشاورزی پایۀ دانشجویان دانشکدۀ کشاورزی دانشگاه زنجان»، پژوهش مدیریت آموزش کشاورزی، س 7، ش35، ص42ـ53. [25] Blanchflower, D. G. (1998). Self-employment in OECD Countries; Department of Economics, Dartmouth College and National Bureau of Economics Research, 471, PP 1-63. [26] Buadi, D. K., Anaman, K. A. & Kwarteng, J. A. (2013). Farmers’ perceptions of the quality of extension services provided by non-governmental organisations in two municipalities in the Central Region of Ghana. Agricultural Systems, 120, PP 20–26 [27] Cannon, J. G. (2005). Perceptions of the influence of the Virginia governor’s school for agriculture on VGSA Alumni. (Doctoral dissertation, Virginia Polytechnic Institute and State University). [28] Heller. C.S, (2000) Gender Differences in Full-Time Self-Employment; Journal of Economics and Business, 52, PP 495–9. [29] Lauer, C. 2002. Enrolment in higher education: do economic incentives matter? Education Training, 44, PP 76-84. [30] Martins, s., Couchi, C., Parat, L., Federico, C., Roberto, D., & Maureen, S. (2004), Barriers to entrepreneurship and business creation. EEC/Act04/02, European Entrepreneurship Cooperation. Retrieved from www.eec-observatory.org. [31] Verheul, I (2001), an eclectic theory of entrepreneurship. Tinbergen discussion paper. Indianapolis: institute for development strategies, Indiana University. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,155 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 808 |