
The investigate relationship between critical thinking and dimensions of religiosity in master student | ||
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران | ||
Article 7, Volume 5, Issue 3 - Serial Number 15, January 2017, Pages 457-484 PDF (1.08 M) | ||
Document Type: Research Article | ||
DOI: 10.22059/jisr.2016.60088 | ||
Author | ||
fatemeh amooabdollahi* | ||
Abstract | ||
The importance of religion and religiosity for human socity appear the necessity of studying about this phenomenon and it' s changs.Insight condition of modern world and critical thinking growth can lead to chang the religosity.this research that investigate the relationship between students' critical thinking and dimensions of religiosity. This survey study was performed by questionnaire.the number of study Population included the master students in Tehran State University at Alzahra university, Emam SadeGh university and Shahid Beheshti university .kuokran's formula and Probability Proportional to sampling 370 students were selected . The results show There was a positive relationship between critical thinking and religious bilife and ritual and Experience .. Result show that there was a positive relationship between religious dimensions and all subscale other than open-mindness subscales.. other result show that degree of belief and experience dimensions is high and degree of ritual dimension is low.only 20% of student had high level of critical thinking. other result show that degree of belief and experience dimensions is high and degree of ritual dimension is low.only 20% of student had high level of critical thinking. The investigate relationship between measure critical thinking and dimensions of religiosity in master student in universites of Tehran | ||
Keywords | ||
"critical thinking"; "religosity"; "sociology of knowleg"; "Social Construction of Reality"; "cognitive style" | ||
References | ||
آشتیانی، منوچهر (1381)، جامعهشناسی شناخت مقدمات و کلیات، تهران: نشر قطره. آزاد ارمکی، تقی (1391)، بنیانهای فکری نظریه جامعه ایرانی، تهران: نشر علم. آلستون، ویلیام پی (1379)، «تجربه دینی و باور دینی»، ترجمة امیر مازیار، نقد و نظر، شمارة 23 و 24: 146- 161. برگر، پیتر و برگر، بریجیت (1381)، ذهن بیخانمان: نوسازی و آگاهی، ترجمة محمد ساوجی، تهران: نشر نی. برخورداری، معصومه و جلالمنش، شمسالملوک و محمودی، محمود (1390)، «بررسی میزان گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی و دانشگاه آزاد اسلامی شهر یزد»، نشریة دانشکدة پرستاری و مامایی (دانشگاه تهران)، شمارة 69: 18- 25. جلاییپور، حمیدرضا و محمدی، جمال (1387)، نظریههای متأخر جامعهشناسی، تهران: نشر نی. جلاییمقدم، مسعود (1379)، درآمدی بر جامعهشناسی دین و آراء جامعهشناسان بزرگ دین، تهران: نشر مرکز. حاج حسینی، منصوره (1391)، تأثیر روشهای گفتگومحور (بحث گروهی و بحث سقراطی) بر تفکر انتقادی دانشجویان، رسالة دکتری، دانشگاه الزهرا. حبیبپور، کرم و صفری، رضا (1388)، راهنمای جامع کاربرد SPSSدر تحقیقات پیمایشی، تهران: نشر لویه. حبیبزاده خطبهسرا، رامین (1384)، بررسی انواع دینداری در بین دانشجویان، پایاننامة کارشناسیارشد، دانشگاه تربیت مدرس. ریتزر، جورج و گودمن، داگلاس (1391)، نظریههای جامعهشناسی مدرن، ترجمة خلیل میرزایی و عباس لطفیزاده، تهران: جامعهشناسان. سراجزاده، سیدحسین و پویافر، محمدرضا (1388)، «سنجش دینداری با رهیافت بومی»، تحقیقات علوم اجتماعی ایران، شمارة 2: 1- 18. شجاعیزند، علیرضا (1385)، «تجربه دینی ایرانی (ملاحظاتی درباره سنجش دینداری در ایران)»، خردنامه همشهری، شمارة 10: 28- 30. طالبان، محمدرضا (1388)، «چارچوبی مفهومی برای سنجش دینداری در ایران»، دوفصلنامه اسلام و علوم اجتماعی، شمارة 7: 2- 48. عباسی، پروین، سپاهی، ویدا، خشای، احمد، ایرانفر، شیرین و تیماره، مهنوش (1392)، «گرایش به تفکر انتقادی و ارتباط آن با عزت نفس در دانشجویان پزشکی دوره پیش بالینی و بالینی»، آموزش در علوم پزشکی، شمارة 13: 498- 508. عبدی، عباس و گودرزی، محسن (1382)، تحولات فرهنگی در ایران، تهران: نشر روش. فتحیآذر، اسکندر و همکاران (1392)، «بررسی روند گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان دانشگاه افسری امام علی (ع)»، فصلنامة مدیریت نظامی، شمارة 49: 11- 42. قریب، میترا و همکاران (1388)، «مهارتهای تفکر انتقادی و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان ترم اول و آخر مدیریت خدمات بهداشتی– درمانی»، آموزش در علوم پزشکی، شمارة 9: 125- 135. کرلینجر، فردان (1377)، مبانی پژوهش در علوم رفتاری، ترجمة حسن پاشاییشریفی و حسین نجفیزند، ج اول، تهران: انتشارات دانشگاه تهران کریمی نقندر، مریم، رهنما رهسپار، فاطمه، گل افروز، مهدی و محسن پور، محدثه (1389)، «بررسی تفکر انتقادی کارورزان پرستاری دانشگاه علوم پزشیکی سبزوار»، مجلة دانشکدة پرستاری و مامایی رازی کرمان، شمارة 19: 24- 28. مرشدی، ابوالفضل (1385)، بررسی سطح دینداری و گرایشهای دینداری دانشجویان، پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. مظفری، سعیده (1387)، رابطه ویژگیهای شخصیتی و تفکر انتقادی با باورهای دینی در دانشجویان، پایاننامة کارشناسیارشد، دانشگاه تهران. میرسندسی، محمد (1383)، بررسی انواع دینداری در بین دانشجویان، رسالة دکتری، دانشگاه تربیت مدرس. میرسندسی، محمد (1386)، «رابطه ایدئولوژی و دین و تأثیر آن بر انواع دینداری با تأکید بر ایران»، متین، شمارة 36: 129- 158. میرسندسی، محمد (1390)، مقدمهای بر جامعهشناسی دین و انواع دینداری، تهران: جامعهشناسان. نوشادی، ناصر و خادمی، محسن (1390)، «ارزیابی برنامه درسی رشته مطالعات اجتماعی مراکز تربیت معلم ایران از منظر اندیشه انتقادی»، فصلنامة نوآوریهای آموزشی، شمارة 37: 107- 134. نیک پی، امیر (1380)، «نگاهی به تحولات دینی در ایران معاصر»، نامة انجمن جامعهشناسی ایران: مجموعه مقالات همایش مسائل اجتماعی ایران (1)، تهران: انجمن جامعهشناسی. Cheyne, J. A. & Pennycook, G. (2013), “Sleep paralysis post-episode distress: Modeling potential effects of episode characteristics,general psychological distress, beliefs, and cognitive style”, Clinical Psychological Science, No 2: Evans, J. S. B. T. & Over, D. E (1996), Rationality and reasoning, Hove, UK: Psychology Press. Facione, P. A. (1995), “The Disposition toward Critical Thinking”, Journal of General Education, No 1:1- 25. Facione, P. (2009), Critical Thinking: What it is and Why it Counts, Retrieved from http//www. Insightassessment.com Gervais, W. & Norenzayan, A. (2012), “Analytic Thinking Promotes Religious Disbelief”, Science, No 336: 493- 496. Gervais, W. M., Willard, A., Norenzayan, A. & Henrich, J. (2011), “The cultural transmission of faith: Why natural intuitions and memory biases are necessary, but insufficient, to explain religious belief”, Religion, No 41: 389-410. Hergovich, A. & Arendasy, M. (2005), “Critical thinking ability and belief in the paranormal”, Personality and Individual Deference’s, No 38: 1805- 1812. Kahneman, D. (2003), “A perspective on judgment and choice: Mapping bounded rationality”, American Psychologist, No 58: 697– 720. Pennycook, G., Cheyne, J. A., Seli, P., Koehler, D. J. & Fugelsang, J. A. (2012), “Analytic cognitive style predicts religious and paranormal belief”, Cognition, No 123: 335– 346. Riding, R. J. & Smith, E. (1997), “Cognitive style and learning strategies: Some implications for training design”, International Journal of Training and Development, No: 191– 208. Razmyar, S. & Reeve, C. (2013), “Individual differences in religiosity as a function of cognitive ability and cognitive style”, Intelligence, No 41: 667–673. Reins Fmith, W. (1995), “Religious life and critical thought: Do they need each other?” Inquiry: Critical Thinking Across the Disciplines, No 14: 66-73. Shenhav, A. & Rand, D. G. & Greene, J. D. (2012), “Divine intuition: Cognitive style influences belief in god”, Journal of Experimental Psychology, No 141: 423– 428. Smith, E. S. (2001), “The relationship between learning style and cognitive style”, Journal of Personality &Individual Differences, No 30: 609- 616. Stanovich, K. E. & West, R. F. (1998), “Individual differences in rational thought”, Journal of Experimental Psychology: No 127: 161- 188. Stanovich, K. E. & West, R. F. (2000), “Individual differences in reasoning: Implications for the rationality debate”, The Behavioral and Brain Sciences, No 23: 645– 726. Stanovich, K. E. (2009), Is it time for a tri-process theory? Distinguishing the reflective and algorithmic mind, http://www.open.ac.uk/Arts/dualprocess/abstracts/Stanovich_presenation.pdf
| ||
Statistics Article View: 2,082 PDF Download: 1,333 |