تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,524,591 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,785,173 |
دین داری و الگوی تربیتی خانواده (بررسی تاثیرات خانواده بر رفتار دینی نوجوانان در شهر تهران) | ||
بررسی مسائل اجتماعی ایران | ||
مقاله 11، دوره 7، شماره 1، خرداد 1395، صفحه 283-314 اصل مقاله (1.01 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijsp.2016.60204 | ||
نویسندگان | ||
یونس نوربخش1؛ قاسم اویسی فردویی* 2 | ||
1دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری جامعه شناسی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
نحوه تعامل والدین با فرزندان میتواند بر رفتار فرزندان و شکل گیری شخصیت آنان تأثیر گذار باشد، با چنین پیش فرضی میتوان گفت نظام تربیتی خانواده بر گرایشدینی فرزندان نیز نقش تعیین کنندهای خواهد داشت، فرضیه اصلی این است که بین سه الگوی"اقتدار استبدای"، "آزادگذاری" و "الگوی اقتدار منطقی" مورد نظر دیانا به امرایند (1973)، با میزان دین داری نوجوانان رابطه معنی داری وجود داشته باشداین تحقیق از دو روش مطالعه اسنادی و میدانی (پیمایشی) سود برده شده است. میزان پایایی پرسشها با احتساب آلفای کرونباخ تعیین شدهاند، به منظور تکمیل مدل سه گانه تربیتی به امرایند، الگوی چهارمی نیز تحت عنوان "الگوی پذیری)" والدین به آن افزوده شده است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان دوره متوسطه مدارس دولتی شهر تهران است حجم جامعه آماری حدود 325400 دانش آموز بر آورد شد است. اما بر برآورد حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران صورت گرفته است حجم نمونه آماری با توجه به بالاترین سطح اعتماد و کمترین میزان خطا تعداد 384 نفر به دست آمد. حهت انتخاب نمونهها از نمونهگیری چندمرحلهای (خوشهای، مطبق و تصادفی) استفاده شده است و اطلاعات به دست آمده با روشهای آمار توصیفی و استنباطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است، نتایج نشان میدهد که بین الگوهای عملگرایانه و اقتدار منطقی با دینداری جوانان رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد. و بین الگوی آزادگذاری با دینداری جوانان رابطه معنادار اما معکوسمشاهده استو در نهایت بین الگوی استبدادی با دینداری جوانان رابطه معناداری مشاهده نشده است. | ||
کلیدواژهها | ||
خانواده؛ نوجوانان؛ دینداری؛ الگویسه گانه به امرایند؛ اقتدار استبدادی؛ اقتدار آزادگذاری؛ اقتدار منطقی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Religiosity and Family Educational Style :A study of familial impacts on religious behavior of adolescents in Tehran | ||
نویسندگان [English] | ||
younes Noorbakhsh1؛ Ghasem Oveissi2 | ||
چکیده [English] | ||
Children’s behavior and their personality formation can be influenced by the mode of their interactions with their parents. According to this assumption, it can be said that the method of upbringing in the family plays a determinative role in the formation of religious orientation in children. The principal supposition is that the three authoritative, permissive and authoritarian styles noted by Diana Baumrind (1973) could be significantly related to the extent of adolescents’ religiosity. We have used two documentary and field (survey) research approaches in this article. The reliability has been calculated by Cronbach’s alpha, and there has been added a forth “parents’ modeling” to integrate the Baumrind’s trinary parenting typology. The statistical population is includes the whole high school students of Tehran state schools, which is estimated to be within the range of 325,400 students. However the sample estimation is calculated using Cochran’s sample size formula. The sample size with maximum reliability and minimum error rate is estimated to be 384 students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
family, Adolescents, Religiosity, Baumrind’s trinary parenting typology, authoritarian parenting, permissive parenting, authoritative parenting | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,563 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 10,746 |