تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,479 |
تعداد مقالات | 70,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,004,438 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,236,372 |
تحلیل اثربخشی فعالیتهای آموزشی ترویجی پیرامون ارتقای سطح دانش کشاورزان توتونکار با مدل یابی معادلات ساختاری | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 15، دوره 47، شماره 3، مهر 1395، صفحه 695-706 اصل مقاله (527.28 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2016.60250 | ||
نویسندگان | ||
علی اکبر عباسی رستمی* 1؛ امیر احمدپور2؛ محمد شریف شریف زاده3 | ||
1محقق مرکز تحقیقات و آموزش تیرتاش، بخش ترویج، گلوگاه، مازندران | ||
2استادیار دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری | ||
3دانشیار دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان | ||
چکیده | ||
ارتقای دانش کشاورزان در کنار سایر عوامل و امکانات تولید موجب میگردد که کشاورزان با بهرهگیری مناسب و بجا از تکنولوژی، به یک سطح مطلوب و معقول در روند تولید دست پیدا کنند. تحقیق حاضر به منظـور مـدل یـابی معادله ساختاری اثربخشی فعالیتهای آموزشی ترویجی پیرامون ارتقای سطح دانش کشاورزان توتونکار استان مازندران انجام شد. این تحقیق از نوع کاربردی بوده که به روش توصیفی _ همبستگی انجام شد. جامعه آماری مطالعه شامل کشاورزان توتونکاری است که حداقل یک بار در دورههای ترویجی شرکت کرده باشند (N= 1500) و براساس جدول مورگان تعداد 306 نفر از توتونکاران با روش نمونهگیری طبقهای با انتساب متناسب انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه بود که روایی آن توسط متخصصان و استادانی از دانشکده کشاورزی دانشگاه منابع طبیعی گرگان و دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری و پایایی آن با کمک ضریب آلفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفت. دامنه ضریب آلفای کرونباخ متغیرها از 77/0 تا 94/0 بود. یافتهها نشان داد که 12 درصد کشاورزان توتونکار اثربخشی فعالیتهای آموزشی و ترویجی پیرامون ارتقای دانش را عالی، 2/28 درصد خوب، 4/39 درصد متوسط و 5/20 درصد ضعیف ارزیابی نمودهاند. همچنین با توجه به نتایج مدل یابی معادلـه سـاختاری، اثربخشی فعالیتهای آموزشی ترویجی پیرامون ارتقای سطح دانش کشاورزان توتونکار استان مازندران از عناصر مختلف تأثیر می پذیرد که مهمترین عامل مؤثر بـر اثربخشی فعالیتهای آموزشی ترویجی، متغیر محتوای فعالیتهای آموزشی و ترویجی است که ضریب مسیر آن 325/0می باشد. متغیر تطابق فعالیتهای آموزشی و ترویجی با نیاز توتونکاران نیز به میزان 302/0 در اثربخشی فعالیتهای آموزشی ترویجی در ارتقاء دانش تأثیر دارد. | ||
کلیدواژهها | ||
اثربخشی"؛ "فعالیتهای آموزشی ترویجی"؛ "دانش کشاورزان توتونکار"؛ "مدل یابی معادله ساختاری" | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Analysis of Effectiveness of Extension Education Activities on Promoting Tobacco Growers' knowledge level in Mazandaran province with Modeling structural equation | ||
نویسندگان [English] | ||
aliakbar abbasi rostami1؛ amir AhmadPour2؛ Mohamad sharif Sharifzadeh3 | ||
1Researcher, Tirtash tobacco research institute, Department of extension, Galugah, Mazandaran1 | ||
2Assistant Professor, Department of Agricultural Extension and Education, Sari Branch, Islamic Azad University, P.O. Box 48161-19318, Sari, Iran | ||
3Assistant Professor, Gorgan University of Agricultural Sciences and Natural Resources | ||
چکیده [English] | ||
Promoting Farmers’ knowledge along with other production factors and facilities will lead farmers to achieve a desired and reasonable level in production process by properly and accurately benefiting from technology. This research sought to investigate the effectiveness of extension education activities on promoting tobacco growers' knowledge level in Mazandaran province. The study adopted a descriptive- correlational approach as its methodology. The statistical population of this research consisted of 1500 tobacco growers of Mazandaran province, and based on Morgan table, 306 people were randomly selected through proportional stratified sampling. The data collection tool was a questionnaire, whose validity was confirmed by a panel of experts, and its reliability was measured through Cronbach's alpha ranging from 0.77 to 0.94. The results showed that effectiveness of extension education activities on promoting tobacco growers' knowledge level is excellent 12%, good 28.2%, medium 39.4% and weak 20.5%. and the most effective factor on effectiveness of extension education activities on promoting tobacco growers' knowledge level was extension-education activities content with path coefficient of 0.325. In addition, extension-education activities compatibility with educational need was also effective on effectiveness of extension education activities on promoting tobacco growers' knowledge level with the path coefficient of 0.314. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Effectiveness", "Extension education activities", "Tobacco Growers' knowledge", "Modeling structural equation" | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,196 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,078 |