تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,519,768 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,779,031 |
تجربۀ وحیانی و مقولۀ خیال نزد ابنعربی | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 4، دوره 13، شماره 3، مهر 1395، صفحه 457-480 اصل مقاله (258.01 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2016.60292 | ||
نویسندگان | ||
ابراهیم رضایی* 1؛ جعفر شاه نظری2 | ||
1استادیار گروه معارف قرآن و اهلالبیت (ع) دانشگاه اصفهان | ||
2دانشیار گروه فلسفه و کلام دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
بنا به رأی ابنعربی، عالم مقید یا خیال منفصل، حضرتی است از حضرات ذومراتب الهی که در آن موجودات دو عالم مجرد و مادی، تمثل مییابند. درک این ظهور، از طریق کشف صوری امکانپذیر است، زیرا موجودات ظاهر در این ساحت از وجود، هم از لطافت تجرد برخوردارند و هم قابلیت آن را دارند که مانند موجودات مادی، محسوس واقع شوند. درک این موجودات، بسته به استعداد عین ثابت فرد مدرک و اقتضائات اوست؛ با وجود این، واقعنمایی آن، مخدوش به پیشداشتهها و پیشباورها نبوده و از آنها آزاد است. این نظر در مقابل نظریههایی قرار میگیرد که یا جانب تجرد محض حقیقت را میگیرند (مانند نظریۀ شلایرماخر) یا جانب ذهنیت محض را (مانند عقیدة گادامر). بنابراین، حل پرسش درک مثالی و خیالی وحی، به تصدیق و باور به ساحتی از وجود منوط است که اضداد را در خود جمع میکند و در عین توفیق بین ذهن و عین، از عینیت کامل برخوردارند. | ||
کلیدواژهها | ||
تجربة دینی؛ تجسد؛ تمثل؛ خیال؛ عین ثابت؛ کشف؛ مثال؛ وحی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Revelation experience and the argument of imagination according to Ibn-Al-Arabi | ||
نویسندگان [English] | ||
Ebrahim Rezaei1؛ Jafar Shahnazari2 | ||
1Assistant Professor of Quran Knowledge and Ahl -al -Bait Department in Esfahan University | ||
2Associate Professor of Department of Philosophy in Esfahan University | ||
چکیده [English] | ||
According to Ibn-Al-Arabi, the bound world or detached imagination is a divine graded excellency in which both the abstract and material world are exemplified. Perception of such manifestation is possible through formal discovery; because the creatures that appear in this realm, have both the delicacy of abstraction and the ability to be tangible like material things. Perception of these creatures depends on the one’s proven talent and requirements. Nevertheless, such realism is not distorted by what was already believed or possessed and it is free. This opinion is against other opinions that either support pure abstraction of truth (such as Schleiermacher’s view) or pure mentality (such as Gadamer’s view). Therefore, the question of perception by example or imagination is subjected to recognizing and believing a realm of existence in which paradoxes come together and despite the success between subjectivity and objectivity, benefits from complete objectivity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Revelation, Representation, embodiment, Religious experience, proven objectivity, imagination, example, discovery | ||
مراجع | ||
10. رحیمیان، سعید (1384). مبانی عرفانی نظری، تهران: انتشارات سمت. 11. سهروردی، شیخ شهابالدین (1381). مجموعۀ مصنفات، ج 2، تهران: انجمن حکمت و فلسفه. 12. شیروانی، علی (1388). مبانی نظری تجربة دینی، تهران: بوستان کتاب. 13. طباطبایی، محمدحسین (1376). تفسیر المیزان، ج 13، ترجمۀ سید محمدباقر موسوی همدانی، تهران: بنیاد علمی و فکری علامه طباطبایی. 14. کاکایی، قاسم (1381). وحدت وجود به روایت ابنعربی و مایستر اکمارت، تهران: هرمس.
16. Chittick, William; 1988, The Self Disclousure of God, State University of New York Press, New York. 17. Katzt, Stevent; Languge, 1983, Epistemology and Mysticism, in <Mysticism and Philosophical Analysis> Oxford University Press. 18. ____________; 1978, Mysticism and Philosophy Analysis, Oxford, Oxford University Press.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,075 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 649 |