تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,779 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,492 |
The Effect of VAT e-Service Quality on Taxpayers’ Satisfaction in Iran | ||
Journal of Information Technology Management | ||
مقاله 5، دوره 9، شماره 1، 2017، صفحه 83-102 اصل مقاله (632.26 K) | ||
نوع مقاله: Research Paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jitm.2017.60681 | ||
نویسندگان | ||
Maryam Alipour* 1؛ Payam Hanafizadeh2 | ||
1Ph.D. Candidate in IT, Faculty of Management & Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran | ||
2Associate Prof. of Industrial Management, Faculty of Management & Accounting, Allameh Tabataba’i University, Tehran, Iran | ||
چکیده | ||
The design of e-government websites with improper service quality is one of the common problems in the contemporary era. Users’ perceptions of e-service quality are affected by their perceived service content and delivery quality. In this study, based on the model of e-government service quality, first we identify the factors of service content and delivery related to Value Added Tax (VAT) system in Iran. Then, we develop a conceptual model that depicts the influence of these factors on service quality and users’ satisfaction. Data gathering is performed through electronic questionnaire and the case study of taxpayers using VAT services. The results show that transactional performance and accessibility respectively, have the greatest impact on quality of service content and delivery. In addition, the users’ positive perceptions of service content and delivery quality influence their positive perceptions of overall service quality. This study offers the design of a user-centric governmental website with effective service quality to improve users’ satisfaction and also to encourage the adoption and continuance use of these services. | ||
کلیدواژهها | ||
e-Service quality؛ Satisfaction؛ Service content؛ Service Delivery؛ Value Added Tax | ||
عنوان مقاله [English] | ||
اثر کیفیت سرویسهای الکترونیکی مالیات بر ارزش افزوده بر رضایت مؤدیان مالیاتی در ایران | ||
نویسندگان [English] | ||
مریم علی پور1؛ پیام حنفی زاده2 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت فناوری اطلاعات، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
2دانشیار گروه مدیریت صنعتی، دانشکدۀ مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده [English] | ||
طراحی وبسایتهای دولت الکترونیک با کیفیت سرویس نامناسب، یکی از مشکلات رایجِ دوران معاصر است. ارزیابی کاربران از کیفیت سرویسهای الکترونیکی بر اساس ارزیابی آنها از کیفیت محتوا و ارائۀ سرویس است. در این پژوهش، ابتدا براساس مدل کیفیت سرویس دولت الکترونیک، مؤلفههای محتوا و ارائۀ سرویس مرتبط با سامانۀ مالیات بر ارزش افزوده در ایران شناسایی میشود؛ سپس نوعی مدل مفهومی برای بیان تأثیر این مؤلفهها بر کیفیت سرویس و رضایت کاربران، توسعه داده خواهد شد. دادهها از طریق توزیع پرسشنامۀ الکترونیکی و با مطالعۀ موردی مؤدیان مالیاتی که از سرویسهای سامانۀ مالیات بر ارزش افزوده استفاده میکنند، جمعآوری شده است. نتایج نشان میدهد مؤلفههای اجرای تراکنش و دسترسپذیری بهترتیب بیشترین تأثیر را بر کیفیت محتوا و ارائۀ سرویس میگذارند. بهعلاوه، ارزیابی مثبت کاربران از کیفیت محتوا و ارائۀ سرویس بر ارزیابی مثبت آنها از کیفیت کلی سرویس مؤثر است. این پژوهش، طراحی یک وبسایت دولتی با کیفیت سرویس مؤثر و مبتنی بر نیازهای کاربران را بهمنظور رضایتمندی و تشویق آنها بر پذیرش و استمرار استفاده از این سرویسها پیشنهاد میدهد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ارائۀ سرویس, رضایت, کیفیت سرویس الکترونیکی, مالیات بر ارزش افزوده, محتوای سرویس | ||
مراجع | ||
ابراهیمی، ا.؛ ایمانخان، ن. و اسماعیلی، ع. (1394). ارائۀ مدلی برای تبیین عوامل مؤثر بر تمایلات رفتاری کاربران وبسایتهای خبرگزاری اینترنتی (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه سمنان). مدیریت فناوری اطلاعات، 7 (3)، 492- 473. خدمتگزار، ح.ر.؛ حنفیزاده، پ. و کیانپور، ر. (1389). نقش ابعاد ریسک ادراکشدۀ مشتریان بانکها در پذیرش بانکداری اینترنتی در ایران. فصلنامۀ علوم مدیریت ایران، 5 (20)، 68-49. دیواندری، ع.؛ عابدی، ا. و ناصرزاده، س.م.ر. (1392). ارائۀ مدل مفهومی برای تبیین عوامل کلیدی مؤثر بر کیفیت سیستمهای ارائهدهندۀ خدمات بانکداری اینترنتی (پیمایشی پیرامون بانک ملت). مدیریت فناوری اطلاعات، 5 (1)، 36-19. صادقیمقدم، ع.ا.؛ نوروزی، م.؛ جمشیدپور، ج. و انواریرستمی، ع.ا. (1393). شناسایی و بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری الکترونیکی در کاربران خدمات بانکداری پیشرو (بانکداری خصوصی و دولتی). مدیریت فناوری اطلاعات،6 (2)، 266-251. کریمی علویجه، م.ر. و احمدی، ش. (1393). تأثیر کیفیت طراحی وبسایتهای خبری بر وفاداری و تبلیغات توصیهای الکترونیکی (مورد ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: دانشگاه علامه طباطبائی شهر تهران). مدیریت فناوری اطلاعات، 6 (2)، 306-285. محمدی، ف.؛ افسر، ا.؛ تقیزاده، ج. و باقری دهنوی، م. (1391). ارزیابی عوامل مؤثر بر وفاداری الکترونیکی در سازمانهای ارائهدهندۀ خدمات الکترونیک با استفاده از تکنیک AHP فازی. مدیریت فناوری اطلاعات، 4 (13)، 156-135. Ajzen, I. & Fishbein, M. (1980). Understanding attitudes and predicting social behavior. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
Coursey, D. & Norris, D. F. (2008). Models of e-government: Are they correct? An empirical assessment. Public Administration Review, 68(3), 523-536.
Dabholkar, P. A. & Overby, J. W. (2005). Linking process and outcome to service quality and customer satisfaction evaluations: An investigation of real estate agent service. International Journal Service Industry Management, 16(1), 10-27.
Davis, F. D. (1993). User acceptance of information technology: System characteristics, user perceptions, and behavioral impacts. International Journal of Man-Machine Studies, 38(3), 475-487.
Divandari, A., Abedi, E. & Naserzadeh, M. R. (2013). Providing a conceptual model for identifying key factors affecting internet banking systems quality (Case study: Mellat Bank), IT management, 5(1), 19-36. (in Persian)
Ebrahimi, A., Imankhan, N. & Esmaeli, A. (2015). A model of explaining the factors influencing on intention of internet news websites users (Case study: Student of Semnan University), IT management, 7(3), 473-492. (in Persian)
Grönroos, C., Helnomen, F., Isoniemi, K. & Lindholm, M. (2000). The NetOffer model: A case example from the virtual marketplace. Management Decision, 38(4), 243-252.
Ives, B. & Learmonth, G. (1984). The information system as a competitive weapon. Communications of the ACM, 27(12), 1193-1201.
Karimi Alavijeh, M.R. & Ahmadi, Sh. (2014). The effect of news websites’ design quality on e-loyalty and electronic word of mouth (e-wom) (Case Study: Allameh Tabatabaee University, Tehran), IT management, 6(2), 285-306. (in Persian) Kettinger, W. J. & Lee, C. C. (2005). Zones of tolerance: Alternative scales for measuring information systems service quality. MIS Quarterly, 29(4), 607-621.
Khedmatgozar, H.R., Hanafizadeh, P. & Kiyanpour, R. (2011). The role of dimensions of perceived risk of banks' customers in adoption of internet in Iran. Iranian Journal of Management Sciences, 5(20), 49-68. (in Persian)
Mohammadi, F., Afsar, A., Taghizadeh, J. & Bagheri Dehnavi, M. (2012). Evaluation of effective factors on e-Loyalty in organizations providing electronic services using fuzzy AHP method, IT management, 4(13), 135-156. (in Persian)
Pan, S. L., Tan, C. W. & Lim, E. T. K. (2005). Customer relationship management (CRM) in e-government: A relational perspective. Decision Support Systems, 42(1), 237-250.
Parasuraman, A., Berry, L. L. & Zeithaml, V. A. (1985). A conceptual model of service quality and its implications for future research. Journal of Marketing, 49(4), 41-50.
Parasuraman, A., Berry, L. L. & Zeithaml, V. A. (1994). Reassessment of expectations as a comparison standard in measuring service quality: Implications for future research. Journal of Marketing, 58(1), 111-124.
Reichheld, F. F. & Schefter, P. (2000). E-loyalty: your secret won the web. Harvard Business Review, 78(4), 105-113.
Rogers, E.M. (1995). Diffusion of Innovations, 4th ed., New York (NY): Free Press.
Rogers, E.M. (1983). Diffusion of Innovations, New York (NY): Free Press.
Sadeghi Moghadam, A. A., Norozi, M., Jamshidpur, J. & Anvary Rostami, A. A. (2014). Identifying and studying the factors affecting e-loyalty of pioneer banking services users (private and governmental banking), IT management, 6(2), 251-266. (in Persian)
Tan, C. W. & Benbasat, I. (2009). IT-mediated customer services in e-government: A citizen’s perspective. Communications of the AIS, 24(12), 175-198.
Tan, C. W., Benbasat, I. & Cenfetelli, R. (2013). IT-mediated customer service content and delivery in electronic governments: An empirical investigation of the antecedents of service quality. MIS Quarterly, 37(1), 77-109.
Tan, C. W. & Pan, S. L. (2003). Managing e-transformation in public sector: An e-government study of Inland Revenue Authority of Singapore (IRAS). European Journal of Information Systems, 12(4), 269-281.
Wang, Y.S., Lo, H.P. & Yang, Y. (2004). An integrated framework for service quality, customer value, satisfaction: evidence from China's telecommunication industry. Information Systems Frontiers, 6(4), 325-340.
Wixom, B. H. & Todd, P. A. (2005). A theoretical integration of user satisfaction and technology acceptance. Information Systems Research, 16(1), 85-102.
Xu, J. D., Benbasat, I. & Cenfetelli, R. T. (2013). Integrating service quality with system and information quality: An empirical test in the e-service context. MIS Quarterly, 37(3), 777-794. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,584 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,256 |