تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,562 |
تعداد مقالات | 70,828 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,917,266 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,145,580 |
Providing a New Mathematical Model for School Service Routing with Considering Gender Separation | ||
Advances in Industrial Engineering | ||
مقاله 8، دوره 50، شماره 2، دی 2016، صفحه 247-259 اصل مقاله (672.64 K) | ||
نوع مقاله: Research Paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jieng.2016.60728 | ||
نویسندگان | ||
Alireza Rashidi Komijan* 1؛ Peyman Ghasemi2 | ||
1Department of Industrial Engineering, Firoozkooh Branch, Islamic Azad University, Firoozkooh, Iran | ||
2Department of Industrial Engineering, Faculty of Industrial Engineering, South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده | ||
In our country, school bus routes are determined by experiments of driver without considering the scientific optimum route and location. Traversing additional routes will always result an increase in vehicle movements and fuel consumption and enormous costs. Hence, this paper will study the school bus routing in Tehran considering special students and a model will be presented to minimize traveling distance and to prevent repetitive crossings through the bus stops and to determine the shortest routes by presenting a way to propel several students to a bus stop. The proposed model will solve via GAMS software. Because the model is NP-Hard, the Genetic algorithm is used to solve the large scale problem. The contribution of this paper is to consider gender separation in schools and buses. To solve this problem, an integer linear programming model is developed. The conclusion indicates a decrease in transportation time. | ||
کلیدواژهها | ||
Gender separation؛ Integer linear programming؛ School bus routing problem؛ Special students | ||
عنوان مقاله [English] | ||
ارائۀ مدلی برای مسئلۀ مسیریابی اتوبوس مدرسه با درنظرگرفتن تفکیک جنسیتی | ||
نویسندگان [English] | ||
علیرضا رشیدی کمیجان1؛ پیمان قاسمی2 | ||
1دانشیار مهندسی صنایع، دانشکدة مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد فیروزکوه | ||
2دانشجوی دکتری مهندسی صنایع، دانشکدة مهندسی صنایع، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب | ||
چکیده [English] | ||
در کشور ما مسیر حرکت سرویسهای مدارس بهصورت تجربی و بدون درنظرگرفتن مسیر و مکان بهینة علمی تعیین میشود. همواره طی شدن مسیرهای اضافی توسط این سرویسها موجب افزایش جابهجایی و افزایش مصرف سوخت و صرف هزینههای اقتصادی هنگفت میشود. از اینرو، پژوهش حاضر حرکت سرویسهای مدارس را در تهران با درنظرگرفتن دانشآموزان خاص بررسی میکند. درنهایت، مدلی ارائه میشود که حرکات را تا حد ممکن به حداقل میرساند و از عبورهای تکراری از ایستگاهها جلوگیری میکند. مدل ارائهشده نیز از طریق نرمافزار گمز حل میشود. با توجه به NP-Hard بودن مدل، برای حل مسئله در ابعاد بزرگ از الگوریتم ژنتیک استفاده شده است.نوآوری عمدة تحقیق درنظرگرفتن تفکیک جنسیتی در اتوبوسها و مدارس است. برای حل این مسئله یک مدل برنامهریزی اعداد صحیح خطی توسعه داده شده است. نتایج پژوهش بیانگر کاهش زمان حملونقل دانشآموزان مدارس است. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
برنامهریزی عدد صحیح خطی, تفکیک جنسیتی, دانشآموزان خاص, مسئلة مسیریابی اتوبوس مدرسه | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,348 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,045 |