تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,521,076 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,650 |
دختران دانشجو و سنخشناسی زنانگی (مطالعۀ موردی: دانشجویان دانشگاه گیلان) | ||
زن در توسعه و سیاست | ||
مقاله 7، دوره 14، شماره 4، دی 1395، صفحه 513-533 اصل مقاله (274.71 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jwdp.2016.60967 | ||
نویسندگان | ||
علی یعقوبی* 1؛ هانیه مقدس یزدی2 | ||
1استادیار جامعه شناسی دانشگاه گیلان | ||
2کارشناسی ارشد جامعه شناسی دانشگاه گیلان | ||
چکیده | ||
مفهوم زنانگی بهمثابۀ سازهای اجتماعی است که در زمانهای مختلف مدلولهای متعددی داشته است. هدف این مقاله سنخشناسی دختران دانشجو در دانشگاه گیلان است. در مطالعۀ مزبور، با تکیه بر روشهای کیفی و نمونهگیری هدفمند از مصاحبههای نیمهسازمانیافته فردی و گروهی (گروه متمرکز) استفاده شد. برای این منظور، با 30 نفر مصاحبه شد. سپس مصاحبهها به شیوۀ تحلیل مضمون بررسی شدند. براساس گفتوگوهای بهدستآمده، زنان به سه سنخ سازشی، تلفیقی و مقاوم تقسیم شدند که تداعیکنندۀ نظریۀ کانل در سه گونۀ زنانگی سازگار، ترکیبی و مقاوم است. برمبنای یافتههای تحقیق، هستۀ اصلی دلایل تغییرات زنانگی افزایش مصرف رسانهای و شبکههای اجتماعی است. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشگاه گیلان؛ دختران دانشجو؛ زنانگی؛ سنخشناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Femininity typology and girl students (Case study: Students of Guilan University) | ||
نویسندگان [English] | ||
Ali Yaghoobi1؛ Haniyeh Moghaddas Yazdi2 | ||
1Assistant Professor, Department of Sociology, Guilan University, Iran | ||
2M.A. in Sociology, Guilan University, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The concept of femininity is similar to a social structure with varied notions in different time and backgrounds. This article aims to develop a typology of girl students of Guilan University. In the current study, semi-organized interviwes aiming for tageted sampling and qualitative methods are employed. For this reason, thirty people were interviewed. Then, the interviews were examined using theme analysis method. On the basis of the obtained conversations, women are classified into three classes including agreementative, combined, and refractory clearly depicting Cannel's theory in compatible, combined and refractory femininty. The findings show that the main reason of feminine changes is growth of media and social network usage. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Femininity, girl students, Guilan University, Typology | ||
مراجع | ||
[1] ایگلتون، تری (1381). نظریۀ ادبی، ترجمة عباس مخبر، تهران: مرکز. [2] برنارد، جسی (1384). دنیای زنان، ترجمة شهرزاد ذوفن، تهران: اختران. [3] بارون،آر، بیرون؛ دی، جی؛ برنسکامب، ن، آر(1388). روانشناسی اجتماعی، ترجمة یوسف کریمی، تهران: روان. [4] خسروتاش، پریسا؛ حجازی، الهه؛ اژهای، جواد؛ غباری بناب، باقر (1389). «رابطۀ باورهای جنسیتی، رضایتمندی روانی و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان سرآمد و عادی»، مجلۀ روانشناسی، ش 3، ص 245ـ267. [5] خمسه، اکرم (1383). «بررسی طرحوارههای نقش جنسیتی و کلیشههای فرهنگی در دانشجویان دختر»، مجلۀمطالعات زنان، س 2، ش 6، ص115ـ134. [6] ــــــــــ (1386). «بررسی نقش عوامل فرهنگیـ اجتماعی بر طرحوارههای نقش جنسیتی در دو گروه قومی از دانشجویان در ایران»، مطالعات روانشناختی، دورۀ 3، ش 2، ص129ـ146. [7] ذکایی، محمدسعید؛ قاراخانی، معصومه (1386). «دختران جوان و تجربۀ زنانگی»، فصلنامۀ زن در توسعه و سیاست، ش 17، ص59ـ82. [8] ریتزر، جورج (1382). نظریههای جامعهشناسی دوران معاصر، ترجمة محسن ثلاثی، تهران: علمی. [9] زهراتوسلی، افسانه (1388). «بررسی مقایسهای بازتولید و بازتعریف هویت جنسیتی در دختران قهرمان ورزش رزمی»، نشریۀ مطالعات جامعهشناختی، ش 37، ص115ـ144. [10] سلطانی، مهدی (1388). «بررسی روایتهای زنانگی در میان دختران دانشجوی دانشگاه گیلان»، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، چاپنشده دانشگاه گیلان. [11] شیخاوندی، داور (1385). «بازتاب هویتهای جنسیتی در کتابهای تعلیمات اجتماعی آموزش ابتدایی و دورۀ راهنمایی تحصیلی»، فصلنامۀ تعلیم و تربیت، ش 84، ص93ـ120. [12] عامری، نسرین (1386). «بررسی الگوهای نقش و کلیشههای جنسیتی در مجموعههای تلویزیونی بهار 1382»، پایاننامۀ دکتری جامعهشناسی، دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی. [13] غلامی، مهرداد (1395) آیین و آستانگی به روایت ویکتور ترنر: حل و فصل تعارض در «افسانۀ ملوان کهن» قابل دسترسی در سایت: www.Anthoropology.ir [14] قاراخانی، معصومه (1386)، «دختران جوان و ارزشهای زنانگی (پژوهشی در میان دانشآموزان دورۀ متوسطۀ شهر تهران)»، فصلنامۀ مطالعات فرهنگی و ارتباطات، ش 9، ص 73ـ100. [15] گیدنز، آنتونی (1381). جامعهشناسی، ترجمة منوچهر صبوری، تهران: نی. [16] ــــــــــ (1382). «چشمانداز خانواده»، ترجمۀ محمدرضا جلاییپور، ماهنامۀ آفتاب، س 3، ش 29. [17] ــــــــــ (1386). جامعهشناسی، ترجمة حسن چاوشیان، تهران: نی. [18] گرت، استفانی (1380). جامعهشناسی جنسیت، ترجمة کتایون بقایی، تهران: دیگر. [19] گولومبوک، سوزان؛ فی وش، رابین (1378). رشد جنسیت، ترجمة مهرناز شهرآرای، تهران: ققنوس. [20] هاید، جانت (1387). روانشناسی زنان، ترجمة اکرم خمسه، تهران: آگه. [21] هام، مگی؛ کمیل، سارا (1382). فرهنگ نظریههای فمنیستی، ترجمة فیروزه مهاجر و دیگران، تهران: توسعه. [22] هولمز، ماری (1386). جنسیت در زندگی روزمره، ترجمۀ محمدمهدی لبیبی، تهران: افکار. [23] یعقوبی، علی (1393). نظریههای مردانگی با تأکید بر رویکردهای جامعهشناختی، تهران: پژواک. [24] Giddens,Antony (1990). The Consequences of Modernity (Stanford: Stanford Uneversity Press. [25] Calvanes,M.M. (2007). Investigating gender stereotypes in ementary education,Journal of undergraduate psychological Research,2,11. [26] Connell,R.W(1995). Masculinities.polity press,Cambridge. [27] Coates,Jennifer (1999). Women Behaving Badly:Female speakers Backstag.In Journal of sociolinguistics,volume 3, Issue1. [28] Eagly,Alice.H&Steffen,Valerie.J. (1987). Gender stereotypes stem from the distribution of women and men into social roles.In Alice.H.Eagly,sex differences in social behavior.A social role interpretation cpp.70-95.Lawrence Erlbaum Associates :Hillsdale,New Jersey.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,823 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 2,446 |