تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,513 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,129,849 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,236,512 |
نقدی بر برخی از مضامین پنهان و آشکار آثار دورکیم | ||
مطالعات جامعه شناختی (نامه علوم اجتماعی سابق) | ||
مقاله 6، دوره 23، شماره 2 - شماره پیاپی 23، اسفند 1395، صفحه 433-452 اصل مقاله (414.39 K) | ||
نوع مقاله: علمی وپزوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsr.2017.61048 | ||
نویسندگان | ||
منصور وثوقی1؛ حسین میرزایی2؛ یونس اکبری* 3 | ||
1عضو هیئت علمی گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران | ||
2عضو هیئت علمی گروه توسعه دانشگاه تهران | ||
3دانشجوی دانشجوی دکتری جامعه شناسی توسعه اجتماعی روستایی و کارشناس پژوهشی پژوهشکده علوم انسانی واجتماعی جهاد دانشگاهی | ||
چکیده | ||
دورکیم بهمانند هر محقق دیگری در رویه پژوهشی خود ناگزیر از داشتن رویکردی معرفتی مشخصی بوده است، حال ممکن است این موضع برای خود او آشکار یا نهان بوده باشد. اینرویه پژوهشی با خود یک سری مضامین به همراه دارد که در لابهلای نوشتار وی گاه مضمر و پنهان و گاه آشکار و عیان هستند. مشی دورکیم برای تبیین امور در قالب رویکرد هستیشناسی واقعگرای سطحی یا خام و معرفتشناسی تجربهگرایی یا شیءگرایی قرار میگیرد که با رویکرد هستیشناسانه وی ارتباط دارد. کارکردگرایی و جمعگرایی رویکرد روششناختی دورکیم در تحلیل و بررسی واقعیات اجتماعی هستند. دورکیم نقش دولت در جامعه مدرن را همانند نقش دین در جوامع بدوی همسان دانسته و همچنین بر آن نظر بود که یک نظریه اخلاق یا اصول اخلاقی باید بر اساس دادههای بهدستآمده از مطالعات تجربی باشد و قضاوتهای اخلاقی وابسته به ساختار جامعه مفروض هستند. پارادایمهای فکری مختلف از جنبههای گوناگون مضامین آشکار و نهان آثار دورکیم را مورد نقد و بررسی قرار دادهاند که مقاله حاضر سعی در برجسته کردن این انتقادات داشته است. | ||
کلیدواژهها | ||
دورکیم؛ هستیشناسی؛ معرفت شناسی؛ روششناسی؛ اخلاق تجربی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Sociological factors influencing the tendency of students to vandalism (Case study: high school students in Tehran) | ||
نویسندگان [English] | ||
mansor vosoghi1؛ Hossein Mirzaei2؛ Yones Akbari3 | ||
1university of tehran | ||
2university of tehran | ||
3university of tehran | ||
چکیده [English] | ||
This study was conducted sociological factors affecting the tendency of students to vandalism. This study is survey reaserch and tools information collection is questionaire. The population, high school students in Tehran Sample size with Cochran formula is 384 persons and inorder to acces to total population used simple random and cluster samplnig. The theoretical framework of this research is the failure theories Mnrlty Cohen, lower-class culture Miller, anomie, the differential companion Sutherland, anomie theory and family structure and socialization have formed. In order to assess the validity have used from methods face validity and techniques Confirmatory Factor analysis and In order to assess the Reliability used from Cronbach'sCoefficient Alpha. So inorder to analyze in formation, we have used spss and lisrel And to investigate the factors influencing the tendency of students to vandalism used from Pearson correlation and structural equation modeling. The results showed that relative deprivation feeling, the feeling of anomie and associate with delinquent peers is a significant inverse relationship with the tendency of students to vandalism And variables economic-social and socialization relationship direct and significant with tendency of students to vandalism, also results of structural equation modeling showed that 24 percent of changes tendency to vandalism explained by the independent variables. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Vandalism, feelings of deprivation, sense of anomie, associate with delinquent peers, Socialization | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,138 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 894 |