تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,516,317 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,777,436 |
طراحی و تعیین روایی محتوایی و صوری مقیاس هوش معنوی در دانشجویان ایرانی | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 3، دوره 7، شماره 4، بهمن 1395، صفحه 39-49 اصل مقاله (398.83 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2017.61079 | ||
نویسندگان | ||
محمد خدایاری فرد* 1؛ عبدالله خرمی مارکانی2؛ باقر غباری بناب3؛ فرامرز سهرابی4؛ عنایت اله زمانپور5؛ رویا راقبیان6؛ غلامعلی افروز3؛ ولی اله فرزاد7؛ نسرین محمودی8؛ بهنوش زینلی زاده8؛ نرگس تنکمانی9 | ||
1تهران، خیابان جلال آل احمد، روبروی کوی نصر، خیابان دکتر کاردان، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران | ||
2عضو هیات علمی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه | ||
3عضو هیات علمی و استاد دانشگاه تهران | ||
4عضو هیات علمی و استاد دانشگاه علامه طباطبایی | ||
5دانشجوی دکتری سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی | ||
6دکترای روان شناس | ||
7عضو هیات علمی و دانشیار دانشگاه خوارزمی | ||
8دانشجوی دکتری | ||
9کارشناسی ارشد | ||
چکیده | ||
از هوش معنوی بهعنوان ظرفیتها و منابع معنوی برای تصمیمگیریها و حل مسائل وجودی روزانه استفاده میشود. برای اندازهگیری هوش معنوی، آزمونی روا و پایا و منطبق بر آموزههای دین اسلام وجود ندارد. این مطالعه تعریف و تعیین ابعاد هوش معنوی و بررسی روایی محتوایی و صوری مقیاس آن در جامعۀ دانشجویی است. مطالعه به صورت کمی و کیفی، و با مروری جامع بر ابزارهای هوش معنوی و مصاحبه با 67 دانشجوی کارشناسی انجام گرفت. طبق نتایج هوش معنوی بهصورت «فرایند جستوجوی معنای وجودی، درک مسائل معنوی، فهم نمادها و مناسک دینی، توانایی استفاده بهینه از منابع معنوی برای حل مشکلات و سازگاری با محیط» تعریف شده و ابعاد سهگانه آن مشخص شد. 106 گویه مقیاس از ابزارهای موجود و 42 گویه آن از مصاحبه بهدست آمد. این مقیاس مبتنی بر زمینه دینی و فرهنگی جامعه دانشجویی ایران بوده و میتواند با روایی محتوایی و روایی صوری خوب و قابل قبول برای سنجش سازه هوش معنوی در جامعه دانشجویی استفاده شود. برای جلوگیری از خستگی و کمک به افزایش دقت پاسخدهندگان و ازدیاد روایی مقیاس، تهیه و تدوین فرم کوتاه مقیاس پیشنهاد میشود. | ||
کلیدواژهها | ||
معنویت؛ هوش؛ هوش معنوی؛ روایی محتوایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Development and Determination of Content and Face Validity of Spiritual Intelligence Scale in Iranian Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Khodayarifard1؛ Abdolah Khorami Markani2؛ Bagher Ghobari Bonab3؛ Faramarz Sohrabi4؛ Enayatollah Zamanpour5؛ Roya Raghebian6؛ Gholamali Afrouz3؛ Valiollah Farzad7؛ Nasrin Mahmudi8؛ Behnoosh Zeinali Zadeh8؛ Narges Tankemani9 | ||
چکیده [English] | ||
People use spiritual intelligence as spiritual capacities and resources for vital decision making and critical thinking in existential subjects or trying to solve daily problems. There is not a valid and reliable scale in this area which is developed based on Islamic conceptualization. The aim of this study was defining spiritual intelligence, determining domains of it, and developing items and testing content and face validities among college students. This study was done in a quantitative and qualitative approach by having a comprehensive overview of the tools of spiritual intelligence and interviewing 67 Bachelor’s students. According to the results, spiritual intelligence was defined as a process of search for existential being, comprehending spiritual problems, understanding the meaning of religious symbols and rituals, the ability of exhausting spiritual resources for solving problems and adaptation with the environment. In addition, the dimensions of spiritual intelligence were clarified. In the next step 106 statements have been extracted from the existing measures, and 42 statements were generated using semi structured interviews. Data indicate this scale can reliability assess spiritual intelligence in college students. Preparing a shorter form is suggested to reduce the time strain, and enhancing its applicability in spiritual as well as psychological research. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Intelligence, Spirituality, spiritual intelligence, Validity | ||
مراجع | ||
Bahrami, H. (2003). Psychological tests (theoretical basis and applied techniques),Tehran: Alameh Tabatabaei University. Khodayari Fard, M. & Abdini, Y. (2008). Health Problems of javeniles and adolescents. Tehran: University of Tehran. Sohrabi, F. & Naseri, I. (2011). Assessing concept and Dimensions of spiritual intelligence and developing a scale to measuring it. Research in psychological health. 3(4) 69-77. Anandrajah, D., & High E. (2001). Spirituality and medical practice: Using the HOPE question as a practical tool for piritual assessment. The American Academy of Family Physicians. 63(4) 81- 89. Anastasia, A. (1990). Psychological Testing. 6th edition. New York: MacMillan Publishing Co. Asadi- Lari M. et al. (2005). Psychometric properties of a new health needs analysis tool designed for cardiac patients. Public Health. 119 (8) 590- 598. Buzan, T. (2001). The power of Spiritual Intelligence: 10 Ways to tap into your Spiritual genius. London: Thorsons. Daaleman, T. P., Frey, B. B., Wallace, D., &Studenski, S. A. (2002). The Spirituality Index of Well-Being: Development and testing of a new measure. J FamPract, 51(11), 952. Doward, L. C., Meads, D. M., &Thorsen, H. (2004). Requirements for quality of life instruments in clinical research. Value in Health, 7(s1), S13-S16. Emmons, R. A. (2000a). Spirituality and intelligence: Problems and prospects.The international journal for the psychology of religion, 10(1), 57-64. Gomez R, Fisher J.W. (2005). Spiritual wellbeing questionnaire: Testing for model applicability, measurement and structural equivalencies, and latent mean differences across gender. Personality and Individual Differences. 39(8) 1383– 1393. Hyrkäs, K., Appelqvist-Schmidlechner, K., &Oksa, L. (2003). Validating an instrument for clinical supervision using an expert panel. International Journal of nursing studies, 40(6), 619-625. Kennedy, J. E., & Kanthamani, H. (1995). An exploratory study of the effects of paranormal and spiritual experiences on peoples’ lives and well-being. Journal of the American Society for Psychical Research, 89(3), 249-264. Kennedy, J. E., Abbott, R. A., & Rosenberg, B. S. (2002). Changes in spirituality and well-being in a retreat program for cardiac patients. Alternative therapies in health and medicine, 8(4), 64-73. King, D.B. (2007). The Spiritual Intelligence Project. Trent University, Canada. www. Dbking. / spiritualintelligence. Lacasse, Y, et al. (2002). Requirement of quality of life instrument in clinical research. Value Health. 7(4) 499- 503. Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity1. Personnel psychology, 28(4), 563-575. Macdonald, J. J. (2002). Spiritual Health in older men. In Proceeding of the 1th on Seminar Older men and Community. Nasel, D. (2004). Spiritual orientation in relation to spiritual intelligence: A consideration of traditional Christianity and New Age/individualistic spirituality (Doctoral dissertation, University of South Australia). Noble, K. D. (2001). Riding the wind horse: Spiritual intelligence and the growth of the self. New Jersey: Hampton Press. Reich, K. H. (2001, April). Fostering spiritual development: Theory, practice, measurement. Paper presented at the International Conference on Religion and Mental Health, Teheran, Iran. Rubio, D. M., Berg-Weger, M., Tebb, S. S., Lee, E. S., & Rauch, S. (2003). Objectifying content validity: Conducting a content validity study in social work research. Social Work Research, 27(2), 94-104. Stevens, J., Cornell, C. E., Story, M., French, S. A., Levin, S., Becenti, A., & Reid, R. (1999). Development of a questionnaire to assess knowledge, attitudes, and behaviors in American Indian children. The American journal of clinical nutrition, 69(4), 773s-781s. Van Ness, P. H., &Kasl, S. V. (2003). Religion and cognitive dysfunction in an elderly cohort. The Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences, 58(1), S21-S29. Vaughan, F (2002). What is Spiritual intelligence? Journal of Humanistic Psychology, 42(2), 16-33. Waltz, C. F., &Bausell, B. R. (1981). Nursing research: design statistics and computer analysis. Davis FA. Wolman, R. (2001). Thinking with your soul: Spiritual intelligence and why it matters. Richard N. Wolman, PhD.Yaghmaie, F. (2003). Content validity and its estimation. Journal of Medical Education. 3(1) 25-27. Zohar, D., Marshall, I. N., & Marshall, I. (2000). SQ: Connecting with our spiritual intelligence. Bloomsbury Publishing USA. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,485 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,057 |