تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,789 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,498 |
طراحی و اعتبار یابی پرسش نامه فرهنگ سازمانی آموزش و پرورش (EOCQ)(مورد مطالعه: آموزش و پرورش شهر بیرجند) | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 8، دوره 15، شماره 1، فروردین 1396، صفحه 141-163 اصل مقاله (1000.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2017.61281 | ||
نویسندگان | ||
نرگس قدسیان* 1؛ محمد رضا اسدی یونسی2؛ هادی پور شافعی3؛ محمد اسدالهی4 | ||
1دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
2. استادیار، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
3دانشیار، دانشکدة علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران | ||
4کارشناس ارشد، مدیریت آموزشی، پردیس فارابی، دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
چکیده | ||
پژوهش حاضر به منظور طراحی پرسشنامة فرهنگ سازمانی سازمانهای آموزشی و سنجش اعتبار و پایایی آن انجام گرفت. پرسشنامة اولیه با مطالعات نظری و براساس الگوی فرهنگ سازمانهای آموزشی (EOCM)، که حاصل پژوهشی کیفی توسط پژوهشگر بوده است، با 66 گویه طراحی شد. در اجرای آزمایشی 5 گویه به دلایلی از جمله کمبودن ضریب همبستگی (قطع 2/0) حذف شد. در مرحلة نهایی، پرسشنامه با 61 گویه در جامعة آماری شامل 189 نفر کارکنان آموزشوپرورش استان خراسان جنوبی اجرا شد. مقدار 798/0 KMO= و معناداربودن آزمون بارتلت 0001/0 P= نشاندهندة توجیهپذیربودن اجرای تحلیل عاملی در این مطالعه بود. پایایی پرسشنامه با محاسبة آلفای کرونباخ با نرمافزارSPSS و نیکویی برازش ساختار پرسشنامه و زیرمؤلفه های آن به روش محاسبة ضرایب تحلیل عاملی تأییدی و با نرمافزار Amos18 انجام گرفت. در مرحلة نهایی ضرایب همبستگی گویه ها و ضرایب عاملی، معیارِ حذف گویه های نامناسب قرار گرفت. 5 گویه با ضریب همبستگی کمتر از 4/0 و 2 گویه بهدلیل کاهشیافتن تعداد گویه ها در شاخص و عدم کفایت برای تحلیل عوامل حذف شدند. یافته های مطالعة حاضر نشان داد پرسشنامه با 54 گویه با آلفای کرونباخ 97/0 پایایی خوبی دارد و تحلیل عاملی تأییدی نیز نشاندهندة برازش خوب ساختار پرسشنامه و الگوی نهایی (895/0GFI= و 098/0 RMSEA=) بود. | ||
کلیدواژهها | ||
فرهنگ سازمانی آموزشوپرورش؛ پرسشنامة فرهنگ سازمانی آموزشوپرورش | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Designing and Validating Educational Organization Culture Questionnaire (EOCQ) (Case: Birjand’s Education Center) | ||
نویسندگان [English] | ||
Narges Ghodsian1؛ Mohammad Reza Asadi Yoonsi2؛ Hadi Pourshafei3؛ Mohammad Asadollahi4 | ||
1Ph.D. Student in Educational Management, Collage of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran | ||
2Assistant Professor, Faculty of Education & Psychology, University of Birgand, Iran | ||
3Associate Professor, Faculty of Education & Psychology, University of Birgand, Iran | ||
4M.Sc. of Educational Management, Collage of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This study aims at designing and validating educational centers’ organizational culture. This research is applied and the research method is descriptive – correlational. Primary 66 questionnaire statements were designed according to theoretical studies of educational centers’ organizational culture pattern obtained qualitatively by the researchers. In experimental step, five statements were omitted because of lacking correlational coefficient (0.2). Finally, the questionnaire consisting of 66 statements was administered among population including 189 personnel of South Khorasan Education Center. Factorial Analysis was justified by KMO=0.798 and Bartlet Test’s significant results (P=0.0001). Questionnaire reliability was tested through internal homogeneity and Cronbach's alpha estimation through SPSS software. Good fitness of questionnaire structure and its sub-components were carried through estimating verifying factorial analysis coefficients through AMOUS software (18th version). Finally, statements’ correlational coefficient of overall questionnaire and factorial coefficients were taken as the omission criteria of inappropriate statements. Moreover, five statements with correlational coefficient less than 0.4 and two related to time index were also omitted because of the decrease in the number of index statements and lack of factorial analysis appropriacy. As indicated by the results, a questionnaire consisting of 54 statements and Cronbach's alpha of 0.977 is appropriately reliable. Verifying factorial analysis represents good questionnaire structure fitness and final pattern (GFI=0.895, RMSEA=0.08). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Educational Organization Culture Questionnaire, Educational organization culture, Organizational Culture | ||
مراجع | ||
12.هومن، حیدرعلی (1381). تهیه و استانداردساختن مقیاس سنجش رضایت شغلی. تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی.
13. Cooke, R. A., & Lafferty, J. C. (1987). Organizational culture inventory Plymouth. MI: Human Synergistics. 14. Clark, M. C., Belcheir, B., Strohfus, P., & Springer, P. J. (2012). Development and description of the culture/climate assessment scale. Journal of Nursing Education,51(2), 75-80. 15. Pamela Strohfus DNP, R. N. (2012). Development and description of the culture/climate assessment scale. Journal of Nursing Education, 51(2), 75. 16. Denison, D. (1990). Corporate culture and organizational effectiveness. New York: john Wiley & Sons. 17. Delobbe, N., Haccoun, R. R., & Vandenberghe, C. (2002). Measuring core dimensions of organizational culture: A review of research and development of a new instrument. Unpublished manuscript, Universite catholique de Louvain, Belgium. 18. French, W., & Bell, C. H. (1984). Organization development, behavioral science cliffs interventions for organization improvement third edition. New Jersey: Englwood. 19. Fey, C. F., & Denison, D. R. (1998). Organizational culture and effectiveness: The case of foreign firms in Russia. 20. Hofstede, G., Neuijen, B., Ohayv, D., & Saders, G. (1990). Measuring organizational cultures: A qualitative and quantitative stidy across twenty cases. Administrative Science Quarterly, 354(2), 286-316. 21. MacIntosh, E. W., & Doherty, A. (2010). The influence of organizational culture on job satisfaction and intention to leave. Sport Management Review, 13(2), 106-117. 22. Ouchi, W. G. (1981). Theory Z: How American business can meet the Japanese challenges. Reading. Mass: Addison- Wesley. 23. Peters.T. J.,& Waterman, R. H. (2009). In search of excellence: Lessons from America'sbest-run companies. New York: Collins Business Essentials.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,327 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 950 |