میرخلیلی, سید احمد, کرمی, بهاره. (1396). مبانی فقهی و حقوقی پیوند اعضای محکومان به قصاص و حدود پس از اجرای حکم. , 13(1), 151-179. doi: 10.22059/jorr.2017.61386
سید احمد میرخلیلی; بهاره کرمی. "مبانی فقهی و حقوقی پیوند اعضای محکومان به قصاص و حدود پس از اجرای حکم". , 13, 1, 1396, 151-179. doi: 10.22059/jorr.2017.61386
میرخلیلی, سید احمد, کرمی, بهاره. (1396). 'مبانی فقهی و حقوقی پیوند اعضای محکومان به قصاص و حدود پس از اجرای حکم', , 13(1), pp. 151-179. doi: 10.22059/jorr.2017.61386
میرخلیلی, سید احمد, کرمی, بهاره. مبانی فقهی و حقوقی پیوند اعضای محکومان به قصاص و حدود پس از اجرای حکم. , 1396; 13(1): 151-179. doi: 10.22059/jorr.2017.61386
مبانی فقهی و حقوقی پیوند اعضای محکومان به قصاص و حدود پس از اجرای حکم
اجرای مجازات از مهمترین مباحث حقوق جزای اسلام بوده؛ لکن حکم برخی از مسائل آن بهطور صریح بیاننشده و از جملۀ آنها پیوند اعضای محکومان به قصاص و حدود پس از اجرای حکم است.
مشهور فقهای امامیه بر این باورند که شیوۀ اجرای کیفر موضوعیت ندارد و جدا شدن عضو، برای ثبوت حق قصاص کافی است. در مقابل؛ برخی دیگر از فقها مجرد قطع عضو را سبب قصاص ندانستهاند و بر این اعتقادند که برابری و مماثلت در کیفیات و شیوۀ اجرای کیفر با جنایت ارتکابی شرط است. در مورد امکان پیوند عضو قطعشده در اجرای حد نیز اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند که هدف اجرای مجازات بوده؛ لذا عضو قطعشده قابل پیوند زدن است و در مقابل عدهای معتقدند که هدف از قطع عضو، نکال خود مجرم و مایۀ عبرت دیگران بودن است و بهلحاظ منافات با حکمت حکم شارع، پیوند زدن پذیرفتنی نیست. در این مقاله با بررسی ابعاد فقهی و حقوقی، امکان پیوند اعضای محکومان پس از اجرای حکم ثابت میشود.
Juridical and legal bases of organ transplant about sentenced to retaliation and Hodud after execution the verdict
نویسندگان [English]
Sayyed Ahmad Mir-Khalili1؛ Bahareh karami2
1Professor of the University of Ayatollah Haeri Meybod
2Ayatollah Haeri PhD student gets
چکیده [English]
Implementation of punishment is the most important issues in Islamic criminal law, but order of some issues have not stated explicitly among them organ transplant about sentenced to retaliation and Hodud after execution the verdict.
The famous Shi'a jurists believe that the method of penalty enforcement is not matter and organ separation is enough to prove the right of retaliation. In contrast, some other jurists know the amputation is cause of retaliation and believe that equality and dignity in the quality and method of penalty enforcement with the committed crime is required. There are different opinions about the impossibility of transplant of amputated limb in Hodud enforcement, some believe that the object is penalty enforcement so amputated limb is transplantable. In contrast some believe that the object of amputation is a lesson for offender and other people and because it is incompatible with the wisdom of God order, transplant is not acceptable. In this paper with study the juridical and legal aspects, the possibility of organ transplant about sentenced person after execution the verdict.