تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,474 |
تعداد مقالات | 69,973 |
تعداد مشاهده مقاله | 122,787,348 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 95,944,043 |
آسیب شناسی آموزش کشاورزی در دانشگاه پیام نور شهرستان شهرضا | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 13، دوره 47، شماره 4، دی 1395، صفحه 929-941 اصل مقاله (301.77 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2016.61414 | ||
نویسندگان | ||
زهرا حاجی هاشمی* 1؛ رضا موحدی2 | ||
1دانشجوی بوعلی سینا | ||
2دانشگاه بوعلی سینا | ||
چکیده | ||
چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی مشکلات آموزش کشاورزی در دانشگاه پیام نور شهرستان شهرضا بوده است. روش تحقیق به کارگرفته شده کیفی بوده و جامعه آماری این پژوهش را چهار گروه کادر برنامهریزی و مسؤولان رشته، اساتید، دانش آموختگان و دانشجویان در سال تحصیلی 92-91 تشکیل داد. تعداد نمونههای مورد بررسی با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 58 نفر( تعداد 39 نفر از دانشجویان، 7 نفر از استادان ، 6 نفر از کادر برنامهریزی و 7 نفر از دانشآموختگان) بودند و اطلاعات مورد نیاز از طریق مصاحبههای نیمهساختدار گردآوری شد. به منظور تعیین قابلیت اعتبار یا اعتماد پذیری سؤالها و دستیابی به نتایج بدون سوگیری و قابل انتقال (درجه انتقالپذیری دادهها) از روشهایی نظیر حضور و تماس پژوهشگر با محیط پژوهش، بررسی موضوع از زوایای مختلف و کفایت منابع و دادهها استفاده شد. دادههای جمع آوری شده بر اساس تحلیل محتوا مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که مهمترین مشکلات و موانع آموزش کشاورزی دانشگاه پیام نور شهرستان شهرضا عبارت است از: عدم تناسب محتوا با رشته کشاورزی و نیاز دانشجویان، حجیم بودن محتوای دروس نسبت به سایر دانشگاهها، عدم توجه به تدریس عملی و اجرای روشهای متناسب با کار کشاورزی، یادگیری پایین دروس، محدود بودن امکانات یادگیری دروس کشاورزی و آزمایشگاه مجهز، عدم تناسب آزمون با نوع محتوای درس، عدم توجه به آزمونهای مستمر و جامع نبودن بعضی آزمونها. همچنین از جمله راهکارهای بدست آمده در خصوص رفع این موانع و بهبود وضعیت آموزش کشاورزی میتوان به مواردی از قبیل: استفاده از اساتید با گرایش متناسب با درس و دارای سطح تحصیلات و همچنین تجربه آموزشی بالاتر، اصلاح و بازبینی کتابهای درسی برای عاری بودن از غلطهای محتوایی و چاپی، تصحیح و بازبینی سؤالات و جوابها قبل از برگزاری آزمون و تخصیص بخشی از نمره به آزمون عملی و فعالیتهای دانشجو اشاره نمود. | ||
کلیدواژهها | ||
واژه های کلیدی: آموزش کشاورزی؛ نظام آموزشی؛ دانشگاه پیام نور؛ تحلیل کیفی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Agricultural Education Pathology in Payam-e-Noor University (PNU) of Shahreza Branch | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Haji Hashemi1؛ | ||
چکیده [English] | ||
Abstract The main purpose of the present study was to agricultural education pathology in Payam-e-Noor University (PNU) of Shahreza Branch. Research method was qualitative and the population included four groups i.e. planning personnel, university instructors, university students and graduates in 2012-2013 academic years. The samples were 58 people including 39 students, 7 instructors, 6 planning personnel and 7 graduates. The data was gathered by semi-structured interviews. To determine the credibility and trustworthy of the questions and to achieve impartial and transferable results (transferability of data), the methods of continuous contacts of researcher to environment and the subject, the adequacy of the references, and triangulation were used. The data were analyzed based on a content analysis qualitative method. The results of the study showed that the most important difficulties and obstacles in agricultural education in PNU, Shahreza Branch were the irrelevance of teaching material to agriculture discipline and students’ need, the over-content books in comparison to other universities, ignoring practical teaching and executing methods compatible with agriculture, low level of learning, lack of laboratory and related facilities, incompatibility of test with the content of the course, ignoring frequent and continuous tests, some tests are not comprehensive. Cases such as use appropriate faculty major of Study with course and with higher levels of education and teaching experience, reform and revision of textbooks be free of mistakes content and print, correcting and revision questions and answers before holding the test and the allocations part of scores to operational tests and activities of student were some solutions to solve the mentioned difficulties and improve teaching agriculture. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Key words: Agricultural education, educational system, PNU, qualitative analysis | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,011 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,081 |