![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,681,564 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,911,722 |
تبیین فرسودگی تحصیلی بر اساس الگوی ارتباط مادر- فرزند با میانجیگری تاب آوری در دختران دانش آموز | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 11، دوره 6، شماره 4، بهمن 1394، صفحه 159-173 اصل مقاله (774.56 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2016.61435 | ||
چکیده | ||
هدف این پژوهش تبیین فرسودگی تحصیلی در دختران دانشآموز پایه اول دوره دوم متوسطه بر اساس الگوی ارتباط مادر – فرزند با نقش واسطهای تابآوری است. روش این پژوهش توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری دربرگیرنده دختران دانشآموز پایه اول متوسطه دوره دوم است که از میان آنان 461 نفر با شیوه نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. به منظور جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و همکاران (1997)، مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون (2003) و پرسشنامه الگوی ارتباط والد- فرزند (باقری، 1392) استفاده شد. شاخصهایی به دست آمده تکنیک مدلیابی معادلات ساختاری و تحلیل مسیر، نشاندهنده آن است که مدل اندازهگیری با دادههای گردآوری شده برازش مطلوب دارد. معنیداری اثر مستقیم الگوی ارتباط مادر- فرزند بر فرسودگی تحصیلی و اثر غیرمستقیم الگوی ارتباط مادر- فرزند از طریق تابآوری بر فرسودگی تحصیلی مورد تایید قرار گرفت. رابطه منفی تابآوری و فرسودگی تحصیلی نیز تایید گردید. | ||
کلیدواژهها | ||
فرسودگی تحصیلی؛ تابآوری؛ الگوی ارتباط مادر- فرزند | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Explaining relationship between academic burnout, child- mother relationship pattern and resiliency in girls students | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of the present research was explaining relationship academic burnout and child – mother relationship pattern with intermediation resiliency , by using structural equation modeling (SEM). Research method was descriptive – correlation . the statiscal sample of this research was included 461 girls student high school in Tehran city that they were selected by multi- stage cluster sampling method and they were completed Breso burnout questionnaire, child- parent relationship questionnaire and conner and Davidson resilience scale. The results indicated that the model had a good fitness with the data.Gained indexes were Chi-Square=295.150,Comparative Fit Index=0.939, Goodness Of Fit Index=0.926, Adjusted Goodness Of Fit Index= 0.899 and Root Mean Square Error Of Approximation=0.066. There were direct effects child- parent relationship pattern on academic burnout and indirect effects with intermediation resilience. Resiliency had negative meaningful relationship with academic burnout. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
academic burnout, resiliency, child-mother relationship pattern | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 888 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 662 |