تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,021 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,497,929 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,725 |
بررسی رسوبدهی جادههای جنگلی با استفاده از مدل های WARSEM، SEDMODL و اندازه گیری مستقیم تحت شبیه سازی باران | ||
نشریه علمی - پژوهشی مرتع و آبخیزداری | ||
مقاله 13، دوره 69، شماره 1، خرداد 1395، صفحه 167-186 اصل مقاله (1.89 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrwm.2016.61742 | ||
نویسندگان | ||
عطااله کاویان* 1؛ عطا صفری2؛ آیدین پارساخو3 | ||
1دانشیار، گروه مهندسی آبخیزداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری | ||
2دانشجوی دکتری، گروه مهندسی آبخیزداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری | ||
3استادیار، گروه جنگلداری، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان | ||
چکیده | ||
این تحقیق، به بررسی و برآورد میزان رسوبدهی جادههای جنگلی حوزه آبخیز دارابکلا با استفاده از مدلهای WARSEM و SEDMODL پرداخته و بهمنظور ارزیابی نتایج حاصل، با استفاده از شبیهساز باران به صورت مستقیم میزان تولید رسوب در سطح جادههای مذکور اندازهگیری شد. بهمنظور اجرای مدلهای WARSEM و SEDMODL، عملیات صحرایی برای اندازهگیری پارامترهای مختلفی از قبیل طول جاده، عرض جاده، ارتفاع و پوشش شیروانی جاده، شیب طولی جاده، شکل و پیکربندی جاده، سطح جاده و غیره در تعداد 63 قسمت مختلف در مسیری به طول 11979 متر از جادههای جنگلی منطقه مورد مطالعه انجام شد. برای اندازهگیری مستقیم رسوبدهی جادههای مورد مطالعه از دستگاه بارانساز صحرایی با ویژگیهایی از قبیل ارتفاع نازل 3 متر و ابعاد پلات 2 مترمربع استفاده گردید. نتایج حاصل از مدلهای WARSEM، SEDMODL و اندازهگیری مستقیم تحت شبیهسازی باران نشان داد که میزان رسوبدهی جادههای مورد مطالعه، بهترتیب 918/9، 109/5 و 141/4 کیلوگرم در مترمربع در سال میباشد. سایر نتایج نشان داد که در سطح اطمینان 95%، اختلاف معنیداری بین دادههای مشاهدهای (شبیهسازی باران) و نتایج مدل SEDMODL وجود نداشته، همچنین مدل مذکور با مقادیر RD، MD، BIAS، RE و RMSE بهترتیب 42/21، 54/4، 04/0، 59/17 و 71/0 مدل مناسبتر برای برآورد رسوبدهی در جادههای جنگلی منطقه مورد مطالعه میباشد. | ||
کلیدواژهها | ||
رسوبدهی؛ جاده های جنگلی؛ شبیه ساز باران؛ WARSEM و SEDMODL | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Assessment of Forest Roads Sediment Yield using WARSEM, SEDMODL and Direct Measurement through Rainfall Simulation | ||
نویسندگان [English] | ||
Ataollah Kavian1؛ Atta Safari2؛ Aidin Parsakhoo3 | ||
1Associate Professor, Department of Watershed Management Engineering, Sari Agricultural Sciences and Natural Resources University, Sari, I.R. Iran | ||
2PhD Student, Department of Watershed Management Engineering, Sari Agricultural Sciences and Natural Resources University, Sari, I.R. Iran | ||
3Assistant Professor, Department of Forestry, Gorgan Agricultural Sciences and Natural Resources University, Gorgan, I.R. Iran | ||
چکیده [English] | ||
In this study, the sediment yield of forest roads of Darabkola watershed was investigated and estimated using WARSEM and SEDMODEL. Rainfall simulator was applied to measure the sediment of abovementioned roads directly. In order to apply WARSEM and SEDMODEL models, field operations for measurement of different parameters including road length and width, height and coverage of road cut-slope, road longitudinal slope, shape and configuration of the road, road surface, and etc. were carried out in 63 different segments of the path of forest roads in the study area as 11979 meters long. Then sediment yield of roads was measured by rainfall simulator with nozzle of 3 meters high and plot of 2 square meters. Results of the WARSEM and SEDMODL models and rainfall simulation showed that sediment yield of forest roads are equal to 9.918, 5.109, and 4.141 kg/m2/year, respectively. Results also showed that there was no significant difference between sediment yield of rainfall simulation and SEDMODEL at significance level of %95. It was also revealed that SEDMODL is more suitable for estimating sediment yield of forest road with values of RD, MD, BIAS, RE and RMSE equal to 21.42, 4.54, 0.04, 17.59 and 0.71, respectively. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Sediment yield, Forest roads, Rainfall simulator, WARSEM, SEDMODL | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 489 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 383 |