تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,114,733 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,218,562 |
میکرومقاومت در سینمای اعتراضی پیش از انقلاب؛ بررسی موردی قیصر و گوزنها | ||
فصلنامه سیاست | ||
مقاله 4، دوره 47، شماره 2، شهریور 1396، صفحه 315-332 اصل مقاله (223.17 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpq.2017.61758 | ||
نویسندگان | ||
محمد رضا تاجیک* 1؛ میثم قهرمان2 | ||
1دانشیار گروه علوم سیاسی دانشکدۀ اقتصاد و علوم سیاسی دانشگاه شهید بهشتی | ||
2دانشجوی دکتری گروه علوم سیاسی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در این نوشتار برآنیم به چرایی موج اعتراضات برخاسته از دو فیلم قیصر و گوزنها در برابر گفتمان پهلوی براساس آموزههای فوکو پاسخی معتبر ارائه دهیم. نگارندگان معتقدند بررسی اضمحلال گفتمان پهلوی براساس رویکرد نظری میکروفیزیک قدرت درون سینمای قبل انقلاب، موضوعی است دارای اهمیت فراوان که تاکنون از موضوعات علمیِ بررسی چرایی به حاشیه رفتن گفتمان پهلوی کنار مانده است. بدین ترتیب، فرضیهای که تنظیم شده است بدین شرح است که، سینما با تجمیع خلاقیتهای سایر هنرها درون خود، بستر مناسبی برای میکروفیزیکهای قدرت، روابط نیروها و دانشها فراهم میآورد تا در این فضا به انتشار گزارههای گفتمانی و کردارهای غیرگفتمانی خویش به شکل تأثیرگذارتری بپردازند. این انتشار، از رهگذر میکروسیاست و میکرومقاومت میتواند سوژهها را در جهت تابع شدن سوق دهد؛ چنانکه قیصر و گوزنها توانستند مظهر میکرومقاومت علیه نظم ترسیمشدۀ گفتمان پهلوی در سینمای قبل از انقلاب شوند و بدین ترتیب، با اقناعکنندگی فراوان، روحیۀ مخالفتجویی را در جامعه پراکنده کنند و اعتراضات خشونتآمیز و غیرخشونتآمیز علیه نظم حکومتی را سبب شوند. | ||
کلیدواژهها | ||
سینما؛ قیصر؛ گوزنها؛ میکرومقاومت | ||
عنوان مقاله [English] | ||
MICRO-RESISTANCE IN CINEMA OF PROTEST BEFORE THE ISLAMIC REVOLUTION; (CASE STUDY OF THE FILMS “GHEYSAR AND GAVAZNHA”) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Reza Tajik1؛ Meisam Ghahreman2 | ||
1Assistant Professor; Shahid Beheshti University, Tehan, Iran | ||
2Phd Student; Tehran University, Tehan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
In this article, it is aimed to find a credible explanation based on Foucault’s teachings, for the wave of protest which was sparked by the two films, “Gheysar” and “Gavaznha” against Pahlavi discourse. The authors of the article believe that a theoretical approach to study the Micro-physics power within the pre-revolution cinema as a reason for the overthrow of the Pahlavi discourse has been an important issue that is not attended to as one of the methodical causes of the Pahlavi turnover. Accordingly, the hypothesis we have developed is as follows: cinema, by gathering the creativity of all arts within itself, sets a groundwork for the power Micro-physics, and the force and knowledge relations, with an intention of propagating its discursive statements and non-discursive practices in an effective manner. This propagation, by practicing Micro-resistance and Micro-politics, can make the subjects follow a special trend, as were the two films “Gheysar” and “Gavaznha”. These films could stand as the symbol within the pre-revolution cinema, of Micro-resistance against the order that Pahlavi discourse had created and consequently with political persuasion could propagate the opposition spirit within the members of the society that resulted in violent and non-violent protests against the government order. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cinema, micro-resistance, Gheysar, Gavaznha | ||
مراجع | ||
الف) فارسی
ب) خارجی
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 983 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,702 |