تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,504 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,121,804 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,229,373 |
کودکان در شهر: بررسی ساختار فضایی مسکن و شهر در ارتباط با فرهنگ کودکی در منطقه یازده تهران | ||
پژوهشهای انسانشناسی ایران | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 2 - شماره پیاپی 12، مهر 1395، صفحه 27-48 اصل مقاله (884.54 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijar.2016.61838 | ||
نویسندگان | ||
مریم ارمغان1؛ ناهید عبدلی2 | ||
1گروه معماری، دانشکده معماری و شهرسازی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران | ||
2کارشناسی ارشد انسانشناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
کودکان، به عنوان زیستکنندگان فضای شهری، بخش مهمی از جامعه و همچنین گروه اجتماعی نادیده گرفتهشده در شهر تهران هستند. به منظور در نظر گرفتن جنبههای متنوع درک و زیست کودکان در فضای مسکونی و شهری، این مقاله سعی دارد تا با ارائه نتایج حاصل از بررسی مشارکت کودکان در ارتباط با مسکن و شهر، محققان اجتماعی- فرهنگی و مدیران و برنامهریزان شهری را متوجه جامعهای بزرگ از انسانهایی کوچک سازد. برای این منظور با رویکردی برساختی، کودکان به عنوان کنشگران اجتماعی شناخته میشوند که درکی ذهنی و واقعی از نیازهای خود در یک جامعهی شهری دارند؛ میتوانند موقعیت خود را در جامعهی شهری تعریف کنند و نسبت به عوامل محیطی و کالبدی ناخوشایند واکنش نشان دهند. بررسی اسناد بالادست و کالبد مسکونی و شهری منطقه یازده تهران در مقایسه با دادههای کیفی حاصل از نتایج مشاهده، مصاحبه غیرساختمند، بررسی متن و نقاشی کودکان با روش نمونهگیری خوشهای و بهرهگیری از روش تحلیل محتوای کیفی ما را به این مهم میرساند که برای داشتن جامعهای سالم و پویا گسترش عرصه عمومی در شهر و ایجاد فضای کاملاً خصوصی برای کودکان در خانه امری ضروری است. شهر مطلوب کودکان فضایی است که حداکثر نیازهای جسمی و روانی آنان را تأمین میکند؛ فرهنگ دوران کودکی و فردیت در فضای خصوصی بازنمایی میشود و تعامل و مشارکت اجتماعی، دسترسی به امکانات شهری، احساس آرامش و امنیت در فضای عمومی گسترده را فراهم میآورد. ملاحظات کودکان از فضای معماری و شهری، جنبههای مختلف کالبدی، ذهنی و رفتاری آن را شامل میشود که بارها در مصاحبهها و نقاشیها به آن اشاره کردهاند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازی؛ شهر؛ عرصه خصوصی؛ عرصه عمومی؛ فرهنگ دوران کودکی؛ کودک؛ مسکن | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Children in the City: Study of the Spatial Structure of Housing and City in Relation to the childhood's culture in Tehran's 11th District | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Armaghan1؛ Nahid Abdoli2 | ||
1Qazvin Islamic Azad University | ||
2Faculty of Social Sciences, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
Children as the residents of urban space are an important part of the urban society and also the neglected social group in Tehran. In order to consider the various aspects of children’s perception and life in urban and residential spaces, this paper aims to present the results of the study on children’s participation in connection with the housing and city to aware socio-cultural researchers and urban managers and planners of a large community of small people. For this purpose, with a constructivist approach, children are known as social activists who have a mental and real perception of their needs in an urban society and can define their position in the urban community and react to unpleasant environmental and physical factors. In this research the study of documents, urban spaces and residential buildings of Tehran's 11th district has been done compared with the qualitative data derived from the results of observation, unstructured interviews, reviewing the children’s paintings and writings using the cluster sampling method and the qualitative content analysis method. This matter indicates that to have a healthy and dynamic society, it is essential to expand the public domain in the city and create a private space in the house for the children. The desirable city for the children is a space which provides their maximum physical and mental needs; childhood culture and individuality is represented in the private space and provides them social interaction and participation, access to the municipal facilities as well as a sense of peace and security in the public space. Children’s consideration of urban and architecture spaces involves various physical, mental and behavioral aspects which they have frequently pointed in their paintings and interviews. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Child, city, Housing, Public domain, Private domain, childhood’s culture, game | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,280 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,180 |