تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,520,909 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,780,474 |
- تحلیل سازو کارهای تحول آفرینی آموزشی در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 5، دوره 48، شماره 1، خرداد 1396، صفحه 43-53 اصل مقاله (176.37 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2017.62008 | ||
نویسندگان | ||
ندا علیزاده1؛ حسن صدیقی* 1؛ غلامرضا پزشکی راد1؛ مقصود فراست خواه2 | ||
1دانشگاه تربیت مدرس | ||
2مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی | ||
چکیده | ||
هدف از این تحقیق، تحلیل سازوکارهای تحولآفرینی آموزشی در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران است. به منظور شناسایی سازوکارهای تاثیرگذار در تحولآفرینی آموزشی از روش فراترکیب استفاده شد و 71 سازوکار شناسایی گردید. برای تحلیل دادههای گردآوری شده از تکنیک تحلیل عاملیاستفاده شد. جامعه آماری موردنظر شامل 358 نفر از اعضای هیات علمی سه دانشکده کشاورزی تربیت مدرس، شیراز و تهران بود که از این میان 185 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند و در نهایت، 166 پرسشنامه جمعآوری گردید و تجزیه و تحلیل شد. دادهها با استفاده از پرسشنامه به عنوان ابزار تحقیق جمعآوری گردید که روایی ظاهر و محتوای آن توسط جمعی از استادان پردیس کشاورزی دانشگاه تهران و تربیت مدرس و مؤسسه پژوهش و برنامهریزی آموزش عالی بررسی و روایی آن 91/0 بهدست آمد. نتایج تجزیه و تحلیل سازوکارها منجر به شناسایی 6 عامل اثرگذار درامر تحولآفرینی آموزشی در نظام آموزش عالی کشاورزی ایران گردید. عاملها به ترتیب عبارتند: از رهبری، صلاحیتهای آموزشی، یادگیری، کیفیت در آموزش عالی، آموزش و تدریس، و زمینهها و راهبردها. این عوامل توانایی تبیین حدودا 52 درصد از واریانس مجموع سازو کارهای تحول آفرینی آموزشی را دارا میباشند. | ||
کلیدواژهها | ||
کلید واژه ها: تحول آفرینی آموزشی؛ فراترکیب؛ نظام آموزش عالی کشاورزی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
- Analysis of Effective Components on Educational Transformative in Agricultural Higher Education System in Iran | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to analyze effective components on educational transformative in agricultural higher education system. In order to identify effective components on educational transformative, meta-synthesis method was used and 71 components were identified. For analyzing data, factor analysis was used. Target population the study was 358 faculty members in three agricultural colleges including: Tarbiat Modares University, Shiraz and Tehran Universities. 185 faculty members were selected by randomly stratified sampling method and finally 166 questionnaires were collected. The instrument was assessed for face and content validities by a panel of faculty members in agricultural college of Tehran, Tarbiat Modares University and institution of research and planning in higher education. Cronbach’s Alpha coefficient Value of questionnaire was 0.91. Results of factor analysis cause in selecting 6 factors. These factors are leadership, educational competence, quality in higher education, education and teaching, context and strategies. This factors could explain about 52 percent of the variations of effective components on educational transformative. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Keywords: Educational transformative, Meta-synthesis, Agricultural Higher Education system | ||
مراجع | ||
10. Cranton, P. (2002). Teaching for Transformation. New Directions for Adult and Continuing Education, 93, 63-71. 11. Fetherston, B., & Kelly, R. (2007). Conflict resolution and transformative pedagogy: a grounded theory research project on learning in higher education. Journal of Transformative Education, 261-285. 12. Ghasemi, J., Hoseyni, M., & Hejazi, Y. (2010). Analysis of challenges facing university outreach services as perceived by faculty members of Iranian Agricultural Colleges, Iranian Journal of Agricultural Economics and Development, 139-151. (In Farsi). 13. Gliscziniski, D. J. (2007). Transformative Higher Education: A Meaningful Degree of Understanding. Journal of Transformative Education, 316-328. 14. Heck, R. H., & Johnsrud, L. K. (2000). Administrative Effectiveness in Higher Education Improving Assessment Procedures. Journal of Research in Higher Education, 41(6), 663-685. 15. Jackson, S.E., & Hitt, M.A. (2003). The knowledge based approach to sustainable competitive. Ad Range. Jo Seey Bass. 16. Jalili, Kh. (2003). Regulation of graduate employment of agricultural and natural resources, Quarterly Periodical of Agricultural Engineering System and Natural Resources. 2(1), 19-23. 17. Lobanova, T., & Shunin, Yu. (2008). Competence-based education: a common European strategy. Journal of Computer Modeling and New Technologies, 12(2), 45-65. 18. Moore, J. (2005). Is higher education ready for transformative learning? A question explored in the study of sustainability. Journal of Transformative Education, 3(1), 76-91. 19. Nagata, A.L. (2007). Transformative learning in intercultural education. Journal of Higher Education. 6(2), 39-60. 20. Nelson, C.L. (2011). A case study of strategies employed by mercer university leadership during its transformation from a liberal arts institution into a comprehensive university. A Dissertation Presented, Capella University. 21. Newton, S. (2009).Transformational higher education in the built environment. Journal of Education in the Built Environment, 4(1), 100-113. 22. Pastor, J. C. & Mayo, M. (2006). Transformational and transactional leadership: an examination of managerial cognition among Spanish. International Cross-Cultural Conference of Leadership in Seoul. 23. Sadeghi, A., & Pihie, Z. A. (2012).Transformational Leadership and its predictive effects on leadership effectiveness. International Journal of Business and Social Science, 3(7), 186-197. 24. Siyadat, A., & Kohsari, M. (2009). Quality Management in transformative higher education. Journal of Higher Education, 15-32. 25. Scarborough, T. (2010). Defining Christian transformational leadership. African National Congress, 58-87. 26. Schneckenberg, D., & Wildt, J. (2006). The Challenge of a competence in academic staff development. N.-Y.: CELT. 27. Somjai, P. (2001). An upsurge of entrepreneurship in Korea and its possible reasons. Hong Kong Un. 28. Soudien, C. (2010). Transformation in higher education: a briefing paper. Development Bank of Southern, Africa, 1-29. 29. Srikanthan, G. (2002). Developing a holistic model for quality in higher education. Published in Center for Management Quality Research, RMIT University, 1-7. 30. Tan, K.C., & Key, S.W. (2004). Service quality in higher education using an enhanced SERVQUAL approach. Journal of Quality in Higher Education, 10(1), 17-25. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 721 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 791 |