![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,696,147 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,925,481 |
رابطۀ بین رهبری اخلاقی با توانمندسازی کارکنان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران | ||
مدیریت مخاطرات محیطی | ||
مقاله 8، دوره 3، شماره 3، مهر 1395، صفحه 285-296 اصل مقاله (439.95 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhsci.2016.62161 | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا حسنلو* 1؛ زهرا ولایی ملکی2 | ||
1دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مدیریت اجرایی، واحد کمیجان، دانشگاه آزاد اسلامی، کمیجان، ایران | ||
2دکتری مدیریت آموزشی، عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کمیجان | ||
چکیده | ||
این پژوهش بهمنظور بررسی رابطۀ رهبری اخلاقی با توانمندسازی کارکنان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران انجام گرفته است. پژوهش به روش توصیفی- همبستگی صورت گرفته و از نظر هدف کاربردی است. جامعۀ آماری پژوهش کلیۀ کارکنان آتشنشانی (زن و مرد) و خدمات ایمنی شهر تهران شامل 260 نفر بودند. حجم نمونه براساس جدول مورگان 155 نفر برآورد شد که با روش نمونهگیری تصادفی و از نوع طبقهای- نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامههای محققساختۀ رهبری اخلاقی و توانمندسازی با طیف پنجدرجهای لیکرت بود. پایایی ابزار پس از اجرای مقدماتی ارزیابی شد که ضریب آلفای کرونباخ هر یک از پرسشنامههای رهبری اخلاقی و توانمندسازی بهترتیب 86/0 و 88/0، بهدست آمد و تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از آزمون t و ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره (به روش گامبهگام) صورت گرفت.. با توجه به فرضیهها و سؤالهای مطرحشده در پژوهش، نتایج بهدستآمده نشان داد که رهبری اخلاقی با توانمندسازی دارای رابطهای مثبت و معنادار است؛ بدین معنا که با افزایش رهبری اخلاقی، به همان نسبت، توانمندی کارکنان فزونی مییابد و بیشترین ضریب همبستگی مربوط به بُعد منافع مشترک است. | ||
کلیدواژهها | ||
توانمندسازی؛ رهبری اخلاقی؛ کارکنان آتشنشانی و خدمات ایمنی شهر تهران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The relationship between ethical leadership and empowerment of the employers of the Tehran Fire Department | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamidreza Hasanloo1؛ Zahra Valaei Maleki2 | ||
1M.Sc. Student of Management, Comijan’s Azad University | ||
2Phd In Educational Administration, Faculty Member of Comijan’s Azad University | ||
چکیده [English] | ||
This study set out to examine the relationship between ethical leadership and empowerment of Tehran FireDepartment employers. The research method was descriptive-correlation with the purpose of functionality. The study population encompassed 260 from a pool of both male and female Tehran Fire Department employers. 155 participants were estimated and selected based on Morgan Table and stratified random sampling. For data collection, a research-made questionnaire with regard to the relationship between ethical leadership and empowerment with the use of 5º Likert was implemented. The reliability was, accordingly, measured following the pilot study and the Cronbach’s Alpha Coefficient of 86% and 88% of each questionnaire was obtained respectively. In order to analyze the data, T-test, Pearson Correlation Coefficient and Multiple Regression Variable (the stepwise) were used. In accordance with the formulated hypotheses and questions raised in the present study, the results revealed that there was a positively significant relationship between ethical leadership and empowerment. In other words, there will be as the equivalent increase in empowerment of the personnel as the increase in the ethnical leadership and the highest value of Correlation Coefficient was related to common interest. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
ethical leadership, Empowerment, Tehran Fire Department employers | ||
مراجع | ||
[1] میرکمالی، محمد؛ ناستی زایی، ناصر (1389). «بررسی رابطۀ توانمندسازی روانشناختی با رضایت شغلی در پرسنل پرستاری». فصلنامۀ دانشکدۀ پرستاری و مامایی ارومیه، دورۀ هشتم، ش 2، تابستان: 113-104. [2] نیری، شیرین (1389). بررسی رابطۀ ارزشهای سازمانی، ارزشهای اخلاقی و رهبری اخلاقی با تنش شغلی، فرسودگی هیجانی و رفتارهای انحرافی در کارکنان شرکت سهامی ذوبآهن اصفهان، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان. [3] وتن،دیوید ای . وکیم اس.کمرون (1383). تواناسازی و تفویض اختیار، ترجمۀ بدرالدین اورعی یزدانی، مؤسسۀ تحقیقات و آموزش مدیریت، چ دوم. [9] عمادیفر (1388). بررسی سبک رهبری اخلاقی مدیران از دیدگاه کارکنان دانشگاه فردوسی مشهد و رابطۀ آن با توانمندسازی آنان، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه فردوسی مشهد [10] قلیپور، آرین؛ پورعزت، علیاصغر؛ حضرتی، محمود (1388). بررسی تأثیر رهبری خدمتگزار بر اعتماد سازمانی و توانمندسازی در سازمانهای دولتی، نشریۀ مدیریت دولتی، دورۀ 1، ش 2، بهار و تابستان: 118-103. [11]تقی پورظهیر، علی؛ جهانیان، رمضان (1388). «بررسی ابعاد توانمندسازی مدیران آموزشی بهمنظور ارائۀ چارچوب مناسب جهت مدیران مدارس کشور»، مجلۀ پژوهشهای مدیریت، ش 83، زمستان: 136-121. [12] رسولی نوری، سمیه (1390). ارتباط رهبری معنوی با توانمندسازی دبیران مقطع متوسطۀ شهرستان ساوه، پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد واحد ساوه. [4] CelikV. (2012)."Moral leadership in school organization". African journal of business management, vol 6. No 28: 8235-8242.
[5] Liang Wang, J. D.; Jun Zhang (2012). "An Exploratory Investigation on Psychological Empowerment Among Chinese Teachers".advances in psychology study, Vol. 1, No. 3, May 2012: 13-21.
[6] Ponnu, C; Tennakoon, G. (2009). "The Association Between Ethical Leadership and Employee Outcomes – the Malaysian Case",EJBO Electronic Journal of Business Ethics and Organization Studies, Vol. 14, No. 1 : 21-32.
[7] Stouten. J.; Baillien, E.; Van den Broeck. A; Camps. J; Witte, H; Euwema, M. (2011)."Discouraging Bullying: The Role of Ethical Leadership and its Effects on the Work Environment". Journal of Business Ethics. Springer. 95:17–27.
[8] Tjipto Subroto, W. (2012). "The Influence of Teachers’ Performance Empowerment in Improving the Quality of Education in the Elementary Schools". International Journal for Educational Studies, 5(1).
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 823 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 744 |