![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,069 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,677,496 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,908,820 |
یه حبه قند: بازآفرینی دیالکتیک رخداد و روزمرگی در حیات اجتماعی | ||
جامعه شناسی هنر و ادبیات | ||
مقاله 1، دوره 8، شماره 2، اسفند 1395، صفحه 1-23 اصل مقاله (742.81 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsal.2017.62252 | ||
نویسنده | ||
جمال محمدی* | ||
دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه کردستان | ||
چکیده | ||
یه حبه قند، از منظر جامعهشناسیِ هنر و با نگاهی نئوفرمالیستی، بیانگر نکات بدیعی در مورد حیات اجتماعی فرد ایرانی است. این فیلم، با فرمی مشابه با فرم آثار امپرسیونیستی، تکهپارههای زندگی روزمرۀ ایرانی را به آشناترین وجه با هم ترکیب میکند، اما درعینحال، با برجستهسازی عنصر رخداد و نمایش دیالکتیک رخداد و روزمرگی، از این زندگی آشناییزدایی میکند. عملِ آشناییزدایی در چارچوب یک پسزمینۀ تاریخیـاجتماعی انجام میشود: تصویری از بافت سنتی جامعۀ ایران که در معرض تهدید عناصر مدرن است. تحلیل نئوفرمالیستیِ اثر (یعنی تحلیل قواعد فرمیک و اصول ساختارِ رواییِ اثر بهمنظور ایضاح معانی ارجاعی، آشکار، تلویحی و دلالتگر) و نیز تفسیر نتایج این تحلیل در پرتو رویکرد نظری تحقیق نشان میدهد رخدادی که امر روزمره را منهدم میسازد خود، جزء جداییناپذیر آن است. رخداد در کُنه روزمرگی لانه کرده است و حتی بالا انداختن یک حبه قند میتواند کام جمع انبوهی را تلخ کند: زندگی روزمره آبستن ضدِ خویش است و بداهت آن در چشمبههمزدنی بههم میریزد. همه چیز از دل زندگی برمیخیزد و ورای آن چیزی وجود ندارد. با وقوع هر رخداد و بههمریختن سیر طبیعیِ امور، روزمرگی از نو آغاز میشود و خودِ آن رخدادِ منهدمکننده بهتدریج بخشی از امر روزمرۀ جدید میگردد. | ||
کلیدواژهها | ||
روزمرگی؛ رخداد؛ امپرسیونیسم؛ مونتاژ؛ دیالکتیک | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Ye Habe Ghand: Recreation of the Dialectic of Event/Everydayness in Social Life | ||
نویسندگان [English] | ||
Jamal Mohamaddi | ||
University of Kordestan | ||
چکیده [English] | ||
This study is a critical reflection on the everyday through interpreting an artwork (Ye Habe Ghand), based on this argument that any artwork, just like the everyday, is a construction of elements and fragments. The everyday as a thread conjoining all the things, events and interactions in which we experience our personal and social life, represents and dominate itself as a natural phenomenon on subjective and objective being of people. Artwork defamiliarize this natural everydayness. The approach used here to interpret Ye Habe Ghand is neoformalism. This approach assumes that the best way to interpret the devices, techniques and functional elements of a film is through relating them to the social and historical backgrounds of the text. So, in this research, in inferring the referential, explicit, implicit and symptomatic meanings of Ye Habe Ghand, the main emphasis has been on the everyday and artistic backgrounds. The findings show that this film is a dialectical image of intertwinement/opposition of the everyday and event. The same event that overthrows the everyday is itself an integral part of it. The event (death, here) is engraved on the everyday. So, a piece of candy which is supposed to be delicious, embitter the taste of everyone. The everyday is the main source of anything and events; nothing exists beyond it. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
: the everyday, event, destruction, dialectical image, intertwinement, opposition | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,385 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,029 |