![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,072 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,684,048 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,913,522 |
ارزیابی سطح آگاهی دانش آموزان متوسطه اول شهر شیراز برای مواجهه با مخاطره ی زلزله | ||
مدیریت مخاطرات محیطی | ||
مقاله 4، دوره 3، شماره 4، دی 1395، صفحه 331-344 اصل مقاله (356.16 K) | ||
نوع مقاله: پژوهشی کاربردی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jhsci.2016.62348 | ||
نویسندگان | ||
زهرا مهرآئین نزدیک* 1؛ علی گلی2؛ علی مهاجروطن1 | ||
1کارشناس ارشد مدیریت بحران، دانشگاه شهید باهنر کرمان | ||
2دانشیار بخش جامعهشناسی و برنامهریزی اجتماعی، دانشگاه شیراز | ||
چکیده | ||
هـشتاد درصـد از تلفـات جـانی ناشی از زلزله در شش کشور چین، ایران، پرو، شوروی سابق، گواتمالا و ترکیه بوده است. شهر شیراز بهعنوان یکی از کلانشهرهای کشور ایران در مناطق لرزهخیز زاگــرس قرار دارد که دارای استعداد لرزهخیزی زیاد و پیوستهای است. بررسیهـا نشان میدهد که از سال 1925 میلادی به بعد، تقریباً هر 20 سال یک بار زلزلههایی بـا بزرگـی 7/5-5/5 ریشتر در منطقـه رخ داده است. این پژوهش با هدف بررسی سطح آگاهی دانشآموزان متوسطۀ اول برای مواجهه با مخاطرۀ زلزله صورت گرفت. جامعۀ آماری شامل کل دانشآموزان مدارس متوسطۀ اول شهر شیراز و ابزار گردآوری دادهها پرسشنامۀ محققساخته است. براساس فرمول کوکران، حجم نمونه برابر با 380 دانشآموز بهدست آمد. 400 پرسشنامه با روش نمونهگیری خوشهای توزیع شد. روش تحقیق توصیفی - پیمایشی است و برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS استفاده شده است. سؤالات تحقیق بهوسیلۀ آزمونهای آماری تی، تحلیل واریانس یکطرفه و تحلیل واریانس با اندازهگیریهای مکرر پاسخ داده شد. یافتهها نشان داد که 1/22 درصد از دانشآموزان نمرههای بین 40/0-20/0، 3/51 درصد نمرههای بین 60/0-40/0 و 1/25 درصد نمرههای بین 80/0-60/0 کسب کردند. این سطح از آگاهی با توجه به خطر جدی وقوع زلزله کمتر از حد مطلوب است. سطح آگاهی دانشآموزان در اقدامات ضروری حین وقوع زلزلۀ احتمالی از دیگر اقدامات بالاتر بود. میانگین نمرۀ آگاهی دانشآموزان 50/0 (از 00/1 امتیاز) است. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزیابی آگاهی؛ دانشآموزان؛ زلزله؛ مدیریت مخاطرات | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Evaluation of Shiraz High School Students' Knowledge for an Hazards Earthquake Encountering | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Mehraein Nazdik1؛ Ali Goli2؛ Ali Mohajervatan1 | ||
1Master of crisis Management, Shahid Bahonar University of Kerman | ||
2Associate Professor, Department of Sociology and Social Planning, University of Shiraz | ||
چکیده [English] | ||
Background: Eighty percent of the fatalities caused by the earthquake were in six Countries-China, Iran, Peru, the former Soviet Union, Guatemala, and Turkey. Shiraz as one of the metropolitan cities of Iran, located in the seismic zone of Zagros mountain with high seismic and continual potential. Studies show that once every 20 years after 1925, earthquakes had occurred with magnitude 5.5 - 7.5 in the region. Methods: This research had done with the purpose to assess the students' knowledge for encountering the earthquake hazard. Case studies included the students of Shiraz schools and data collection tool was a self-administered questionnaire. According to Cochran formula, the sample size was 380 students. 400 questionnaires were distributed by Stratified Random Sampling method. The research method was descriptive and SPSS software was used to analyze the data. The research questions were answered by means of the t-test, one-way ANOVA, repeated measurements ANOVA. Findings and Conclusion: The findings had shown that 22.1% 0f the students had scored between 0.20 - 0.40, 53.3% had scored between 0.40 - 0.60 and 25.1% had scored between 0.60 - 0.80. This level of knowledge with regard to the serious risk of an earthquake was lower than standard. The students’ knowledge about emergency measures during an earthquake was higher than other measures. The mean score of knowledge was 0.50 (from 1.00 points). | ||
کلیدواژهها [English] | ||
earthquake, Knowledge Evaluation, Risk Management, students | ||
مراجع | ||
[1]. احدنژاد روشتی، م؛ جلیلپور، ش. (1390). ارزیابی عوامل بیرونی تأثیرگذار در آسیبپذیری ساختمانی بافت قدیم شهرها در برابر زلزله (مطالعۀ موردی: ناحیة 1 شهر خوی). سمینار ملی کاربرد جی آی اس در برنامهریـزی اقتـصادی، اجتمـاعی و شـهری. 12-11. [2]. نسبی، ن. قدیری، م. نسبی، ن. عطار، م. (1392). «بررسی میزان آمادگی ارتباطی - سرمایه اجتماعی خانوارهای شهر شیراز در برابر زلزله و ارتباط آن با وضعیت اقتصادی - اجتماعی، سال 1391». مقالههای همایشهای ایران، کنفرانس ملی مدیریت بحران. [3]. حشمتی، و؛ ایزدخواه، ی. ا. (1389). «نمونههایی از روشها و الگوهای تدریس موضوع "زلزله و ایمنی" برای مقاطع پیشدبستانی و دبستان». فصلنامۀ علمی امداد و نجات.1(2). 102-82. [4]. شاکرینژاد، ق؛ ساکی، م؛ جاروندی، ف؛ ساکی، ن. (1392). «تأثیر برنامۀ آموزشی مبتنی بر الگوی پرسید بر رفتارهای ایمنی دانشآموزان پسر مدارس ابتدایی شهر اهواز در برابر زلزله». فصلنامۀ علمی پژوهشی دانشکدۀ بهداشت یزد. 2(12). 182-174. [5]. Altan, M.; Özturk, F.; Ayday, C. (2004). “Preliminary Earthquake Risk Management Strategy Plan of Eskisehir, Turkey by using GIS”. Paper presented at the 7th AGILE Conference on Geographic Information Science. Heraklion, Greece.
[6]. Jahangiri K.; Razani A.; Farzadi F. (2007). “The Earth is shaking, are you ready”? Journal of Selected Papers in Management (Gozidye modiriat); 68:55-64. (In Persian).
[7]. Hayashi, T. (2014). “Disaster Prevention Education in Merapi Volcano Area Primary Schools: Focusing on Students’ Perception and Teachers’ Performance”. Procedia Environmental Sciences, 20: 668-677.
[8]. Karanci, A. N.; Aksit, B.; Dirik, G. (2005). “Impact of a community disaster awareness training program in Turkey: Does it influence hazard-related cognitions and preparedness behaviors”. Social Behavior and Personality: an international journal. 33(3): 243-258.
[9]. Kano, Megumi; Bourque, Linda B. (2007). “Experiences with and preparedness for emergencies and disasters among public schools in California”. Journal of NASSP Bulletin. 91(3): 201-218.
[10]. Ozkazanc, S.; Yuksel, U. D. (2015). “Evaluation of Disaster Awareness and Sensitivity Level of Higher Education Students”. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 197: 745-753.
[11]. Al Thobaity, A.; Plummer, V.; Innes, K.; Copnell, B. (2015). “Perceptions of knowledge of disaster management among military and civilian nurses in Saudi Arabia”. Australasian Emergency Nursing Journal. 18: 156-164.
[12]. Sinha, A.; Pal, D.; Kasar, P.; Tiwari, R.; Sharma, A. (2008). “Knowledge, attitude and practice of disaster preparedness and mitigation among medical students”. Disaster Prevention and Management: An International Journal, 17(4): 503-507.
[13]. Johnston, David; Tarrant, Ruth; Tipler, Karlene; Coomer, Maureen; Pedersen, Sandy; Garside, Ruth (2011). “Preparing schools for future earthquakes in new Zealand: lessons from an evaluation of a Wellington school exercise”. Australian Journal of Emergency Management. (26)1: 24-30. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 736 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 570 |