تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,511,579 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,773,978 |
پرتره هایی ماندگار، از عکاس گمنام قاجار | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 12، دوره 22، شماره 2، تیر 1396، صفحه 117-130 اصل مقاله (1.84 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2017.62407 | ||
نویسندگان | ||
محمد ستاری1؛ شکوفه بیاتی.* 2 | ||
1دانشیار گروه عکاسی و ارتباط تصویری، دانشکدۀ هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
2کارشناس ارشد ارتباط تصویری، دانشکدۀ هنرهای تجسمی، پردیس هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
میرزا سیدعلی خان مستوفی ملقب به اعتماد حضور فرزند میرزا سیدعلیاکبر مستوفی، یکی از عکاسان پرکار، اما گمنامِ دورۀ قاجار است. علیرغم بهجایماندن عکسهای نسبتاً زیادی از وی در آلبومخانۀ کاخ گلستان، مجموعه اسناد تصویری کتابخانۀ مرکزی دانشگاه تهران و بر روی طاقچههای بسیاری از منازل قدیمی ایرانی، کمتر نام و نشانی از وی در منابع مختلف تاریخ عکاسی ایران یافت میشود. موضوع اغلب عکسهای میرزا سیدعلی، رجال دولتی، صاحبان القاب و مناصب هستند که در آتلیۀ شخصی عکاس با سبک و سیاقی خاص بهعنوان سندی برای دربار قاجار عکاسی شدهاند. بسیاری از این عکسها به قلم نقاشان چیرهدست آن دوران نقاشی و به صـورت چاپ سنگی در روزنامههای «شـرف» و «شـرافت» چاپ و منتشر شدهاند. پرترهنگاریهای بسیار بهجایمانده از وی و ناشناختهماندن این عکاس دلیلی بر بررسی و مطالعۀ آثار اوست. این پژوهش با استناد به منابع کتابخانهای و تصـویری، به روش اسنادی- توصیفی انجام گردیده است و روش گردآوری اطلاعات، کتابخانهای و مشاهدهای بوده است. سعی بر این بوده است که با توجه به منابع بسیار محدود اطلاعاتی مکتوب از وی و کاوش در تصاویر بهجایمانده، کلیت آثار، ویژگیها و راه و روش عکاسانهاش با درنظرگرفتن جنبۀ کاربردی آثارش که اکثراً پرترهنگاری هستند، با دقت بررسی شود. | ||
کلیدواژهها | ||
اعتماد حضور؛ پرترهنگاری؛ سیدعلی مستوفی؛ عکاسی قاجار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Memorable portraits by unknown Qajar photographer | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammad Sattari1؛ Shokoufeh Bayati2 | ||
1Associate Professor, Department of Photography and Graphic, School of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
2M.A. of Graphic, School of Visual Arts, College of Fine Arts, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
Mirza Seyedalikhan Mostofi, entitled Etemad-e Hozoor the son of Mirza Seyedaliakbar Mostofi, is considered as one of the most active but anonymous photographers during Qajar era. In spite of large number of his works in galleries of Golestan palace, the collection of pictorial documentaries in central library of Tehran University and on the niches of most of old houses in Iran, there is not much popularity for his name in different photography histories of Iran. Most of his works subjects are governmental officials, nobles and appointed people which have been taken in his private studio in a particular style. Some of these photos have been drawn by well-known painters and published in a lithography form in Sharaf and Sharafat newspapers that are two known newspapers in the Qajar era. As we know, about five hundred of his works are available now. Most of his photographs have been taken indoor, in his private studio and a few numbers of his works have been taken outdoor. His subjects are governmental officials but in some collections we can see photos of regular people and even poor people. No portrait from shah has been founded in his works but there is a photo of a woman that seems to be the shah's wife. Except this one, other portrait sitters are males. He made his studio by himself and paid the costs by himself. Later, as Shah realized his skill, he managed the royal photography studio and took portraits from governmental officials. This could be understood from series of photographs that have same titles and same method. His technique was wet collodion and his photographs have been taken in a studio with textile back ground and some decorations that are obviously artificial. The most important point in his photographs is that he seems to use same clothes in his studio for different subjects. The clothes and a significant sword are used in a series of portraits that make us believe that he was the first photographer that supplied his studio with some accessories to be used in the photographs for different persons. Most of his works are framed by special cardboards. His name is printed in English on these frames and all of the portraits have a subtitle that seems to be written by the photographer explaining the situation, name and posts of the portrait sitters. His photographs have less artistic or aesthetic value and can be mostly classified as practical photographs. In this study, his photographic technique and his particular style in portraiture are studied. There are a lot of portraits taken by him but he is still anonymous because his works haven’t yet been studied. This research relying on visual and library documents was performed through an explanative- documentary method. Data was collected by observation and library methods. We have tried to investigate all his works, traits and photograph taking methods with regard to very limited resources of information written by him. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Qajar photography, Seyedalikhan Mostofi, Etemad-e Hozoor, Portrait | ||
مراجع | ||
افشار، ایرج (1370)، گنجینۀ عکاسهای ایران (همراه تاریخچۀ ورود عکاسی به ایران)، تهران: فرهنگ ایران. پاکباز، رویین (1378)، دایرهالمعارف هنر، تهران: فرهنگ معاصر. ذکاء، یحیی (1376)، تاریخ عکاسی و عکاسان پیشگام در ایران، تهران: شرکت انتشارات علمی فرهنگی. زنگیآبادی، نازنین (1393)، اخبار عکاسی در عهد ناصری، تهران: پیکره. ستاری، محمد (1386)، محمدحسن میرزا آخرین ولیعهد قاجار، تهران: نشر موزۀ عکسخانۀ شهر. ستاری، محمد (1380)، «منابع مکتوب هنر ایران»، هنرنامه، شمارۀ 13، صص 31-16. ستاری، محمد (1385)، «ورود اولین دستگاه آگراندیسور (بزرگساز) به ایران»، فصلنامۀ هنرهای زیبا، شمارۀ 27، صص 104-97. سـتاری، محمد و سلامت، هوشنگ (1388)، «بهرهگیری از عکس و عکاسی در روزنامههای شـرف و شـرافت»، فصـلنامۀ هنرهای زیبا، شمارۀ40، صص 60-53. ستاری، محمد و محمدی نامقی، خدیجه (1387)، «اسنادی جدید پیرامون عکاسخانۀ اندرونی»، فصلنامۀ هنرهای زیبا، شمارۀ 36، صص82-77. صافی، قاسم (1363)، فهرست عکسهای تاریخی ایران، جلد اول، تهران: مؤسسۀ انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. صافی، قاسم (1363)، فهرست عکسهای تاریخی ایران، جلد دوم، تهران: مؤسسۀ انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. صافی، قاسم (1368)، عکسهای قدیمی ایران، جلد دوم، تهران: مؤسسۀ انتشارات و چاپ دانشگاه تهران. طهماسبپور، محمدرضا (1387)، ناصرالدین، شاه عکاس، تهران: تاریخ ایران. عدل، شهریار و دیگران (1385)، معرفی گنجینۀ موزۀ عکسخانۀ شهر، تهران: نشر موزۀ عکسخانۀ شهر. فلور، ویلم (1391)، اوزان و مقیاسها در عصر قاجار، تهران: آباد بوم. قمینژاد، مهدی (1388)، القاب و مناصب عصر قاجار و اسناد امینالضرب، تهران: ثریا. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,147 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,367 |