تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,479 |
تعداد مقالات | 70,032 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,009,573 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,240,516 |
واکاوی موانع پیادهسازی موفق مدیریت دانش در دانشگاهها | ||
مجله علمی "مدیریت فرهنگ سازمانی" | ||
مقاله 11، دوره 15، شماره 2، تیر 1396، صفحه 445-464 اصل مقاله (942.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jomc.2017.62527 | ||
نویسندگان | ||
سیدمحمد رکنی جو1؛ سید محمدباقر جعفری* 2؛ حمیدرضا یزدانی2؛ سید مهدی الوانی3 | ||
1کارشناسارشد، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
2استادیار، دانشکدة مدیریت و حسابداری، پردیس فارابی دانشگاه تهران، قم، ایران | ||
3استاد، دانشکدة مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
از آنجا که دانشگاهها در صدر سازمانهای تولیدکنندة دانش میباشند، انتظار میرود برای کسب مزیت رقابتی در مدیریت دانش و استقرار سیستمهای مربوط به آن پیشقدم باشند. هدف این پژوهش بررسی و مطالعة موانع پیادهسازی مدیریت دانش در دانشگاههای منتخب استان قم است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و روش آن توصیفی- پیمایشی بوده و با ابزار پرسشنامه به بررسی و شناسایی موانع پیادهسازی مدیریت دانش در جامعة هدف پرداخته است. حجم نمونة تحقیق 261 نفر بود که از میان اعضای هیئت علمی و کارکنان دانشگاهها به روش نمونهگیری طبقهای متناسب انتخاب شدند. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها با بهکارگیری آزمون تی تکنمونه نشان داد ساختار سازمانی و زیرساخت فناوری اطلاعات موانع پیادهسازی مدیریت دانش محسوب نمیشوند، اما منابع انسانی و عوامل مدیریتی مانع پیادهسازی موفق مدیریت دانش در دانشگاهها هستند. در پایان، با توجه به نتایج پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت موجود و رفع موانع پیادهسازی مدیریت دانش مطرح شد. | ||
کلیدواژهها | ||
دانش؛ زیرساخت فناوری اطلاعات؛ ساختار سازمانی؛ عوامل مدیریتی؛ مدیریت دانش؛ منابع انسانی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Study of Barriers for the Successful Implementation of Knowledge Management in Universities and Providing Guidelines | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Mohammad Roknijo1؛ Seyed Mohammad Bagher Jafari2؛ Hamid Reza Yazdani2؛ Seyed Mehdi Alvani3 | ||
1M.Sc. College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran | ||
2Assistant Professor, College of Farabi, University of Tehran, Qom, Iran | ||
3Professor, Faculty of Management & Accounting, Allameh Tabataba’i, University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
As universities are at the top of the institutions producing Knowledge, and the Knowledge, similar to other resources of an organization, must to be managed, it is expected that the universities make their initiative role to achieve the competitive privilege of the Knowledge management and establish its mechanisms. For this aim, the prerequisite is to assess the level of the university capability to establish the Knowledge management. This research by 38 Items, based on survey method, using questionnaire measure, has examined restrictions (elements) preventing the implementation of Knowledge management in the selected universities (Tehran-Qom paradise, holy Masoomeh (S), Qom university) of Qom county. The sample volume contains 261 individuals selected within the faculty and expertise of the universities by the stratified random sampling method. The validity of the research has assessed to be up to 95% by using content validation methods, as well as the research Justifiability by using Cronbach's alpha coefficient. The findings suggest that these universities’ factors of Infrastructures of IT (all of the elements), structure (decentralization and informality elements), and the factor of human resources (the element of IT staff) for implementing the Knowledge management have a pleasant condition now. All elements of the management factors, other staff's element of the human resources factor, Team structure element of the structure factor, however, have an unpleasant conditions and appear as an obstacle in front of implementing the Knowledge management. By regarding to the results, eventually, some proposals are made to improve the conditions of these factors and elements in the universities. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
human resources, Infrastructure of IT, Knowledge, Knowledge Management, Management Factors, Organizational structure | ||
مراجع | ||
1.الوانی، سید مهدی، و داناییفرد، حسن (1380). گفتارهایی در فلسفة تئوری سازمانهای دولتی. چاپ اول، تهران: انتشارات صفار. 2.بابازاده، علی (1386). امکانسنجی کاربرد مدیریت دانش در دانشگاه شهید بهشتی. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی. 3.جهانگیر فیضآبادی، مصطفی (1387)، مطالعه و بررسی مدیریت دانش در دانشگاهها و ارائة پیشنهادات مناسب. طرح پژوهشی، دانشگاه فردوسی مشهد 4.درَی، بهروز و طالبنژاد، احمد (1387). بررسی وضعیت عوامل راهبردی دانشآفرینی در دانشگاههای وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. فصلنامة پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، دورة 14، شمارة 49، صفحات 21-1. 5.ربیعی، علی، و معالی، مهناز (1391). بررسی موانع زیرساختی اعمال مدیریت دانش و ارائة الگوی بهبود در مراکز آموزش عالی. فصلنامة علمی- پژوهشی سیاست علم و فناوری، سال 5، شمارة 1، صفحات 16-1. 6.عباسی، مریم (1388). ارزیابی میزان آمادگی دانشگاه تهران جهت پیادهسازی مدیریت دانش. پایاننامة کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران. 7. عسگری، ناصر، خیراندیش، مهدی، غلامی، مهرداد، و خلعتبری معظم، مریم (1392)، تأثیر توانمندسازی روانشناختی کارکنان بر توسعة ظرفیت خلق دانش در سازمان. مدیریت فناوری اطلاعات، دورة 5، شمارة 1، صفحات 126-107. 8.فضلالهی، سیفالله، و کریمیان، حسین (1391). وضعیت استقرار مدیریت دانش در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم از دیدگاه اعضای هیئت علمی. فصلنامة پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، سال 5، شمارة 17، صفحات 96-77. 9.قاید، محمد (1390). مطالعه و بررسی چگونگی پیادهسازی مدیریت دانش در شرکت گاز استان بوشهر و ارائة راهکارها. پایاننامة کارشناسی ارشد دانشگاه تهران – پردیس قم.
Bahrami, H. R., Esfahani, M. J., & Arani, Z. M. (2012). Feasibility of implementing knowledge management based on the basic model of knowledge building: A case study in Payam-e Noor University, Iran. Innovations Development,1(7), 11506-11511.Gaffoor, S. (2008). Assessing readiness for the implementation of knowledge management in local government: The case of Stellenbosch Municipality. Master Thesis, Commerce at Stellenbosch University, School of Public Management and Planning, Faculty of Economic and Management Sciences.
Holt, D. T., Bartczak, S. E., Clark, S. W., & Trent, M. R. (2007). The development of an instrument to measure readiness for knowledge management. Knowledge Management Research & Practice, 5(2), 75-92.
Rowley, J. (2000). Is higher education ready for knowledge management?. The International Journal of Educational Management Bradford, 14(1), 325-333. Rusli, A., Selamat, M. H., Azmi, J., & Salfarina, A. (2008). An empirical study of knowledge management system: Implementation in public Higher Learning Institution. IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security, 8(1), 281-290.
Taylor, W. A., & Wright, G. H. (2004). Organizational readiness for successful knowledge shairing: challenges for public sector managers. Information Resources Management Journal (IRMJ), 17(2), 22-37
31. Davenport, T. H., & Prusak, L. (1998). Working knowledge. Boston: Harvard Business School Press. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,441 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,117 |