![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,578 |
تعداد مقالات | 71,078 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,707,757 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,941,936 |
استخراج و طبقه بندی الگوهای تارسازی با هدف تشخیص سازندگان تار | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای نمایشی و موسیقی | ||
مقاله 3، دوره 22، شماره 2، مهر 1396، صفحه 93-101 اصل مقاله (1.52 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfadram.2017.62972 | ||
نویسنده | ||
مریم قائمی* | ||
کارشناس ارشد اتنوموزیکولوژی، دانشکدة موسیقی، دانشگاه هنر تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
چگونگی ساخت ساز در همة جوامع اهمیت زیادی دارد. علاوه بر اینکه باعث شناخت بیشتر بخشهای مختلف ساز و تأثیر هر یک از آنها در صدای نهایی میشود، تأثیر بسیاری در پیشبرد روند نوازندگی در جامعه دارد و حتی به آن جهت میدهد. در پژوهش حاضر به استخراج الگوهای تارسازی پرداخته شده است. هدف اصلی این پروژه یافتنِ الگوهای مخصوص هر سازنده است؛ الگویی که مبنای تشخیص تارهای سازندگان مختلف است. فرضیة اصلی نیز بر این استوار است که، با وجود الگوهای یکسان دیداری، تفاوتهایی وجود دارد که موجب تشخیص تارهای مختلف میشود. در این پژوهش نخست اطلاعات به روش میدانی جمعآوری شد؛ از این قرار که نخست دو نسلِ تارساز انتخاب شدند: یکی، نسل گذشته که دیگر در قید حیات نیستند، اما از سازهایشان استفاده میشود؛ دیگری، نسل تارساز ارجح حاضر. سپس، پروژه با طرح پرسشنامهای از سازندگانِ تار، که در دسترس بودند، شروع شد. بعد، به عکاسی و اندازهگیری سازهای سازندگان انتخابشده با معیارهای یکسان پرداخته شد و نتایجی حاصل شد. تفاوتهای متمایزِ سازها بدین قرار است: تفاوت در اندازة قلههای دو طرف کاسه، شکل، و اندازة اتصال کاسه و نقاره از پشت؛ میخهای روی استخوان سرپنجه؛ میخهای روی سیمگیر؛ اندازة اتصال کاسه و نقاره (مضرابخور)؛ شکل بیرونی کاسه و نقاره؛ و تراز ساز از قسمت بیخ دسته. | ||
کلیدواژهها | ||
الگو؛ ساز تار؛ سازسازی؛ سازندگان تار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A Comparative Study of Tar Making Templates in Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Maryam Ghaemi | ||
MA of Ethnomusicology, Department of Music, Art University, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The process of making musical instruments is important to all communities. Although it helps us to understand different parts of the musical instrument that how it could affect the sound they finally produce, it could also affect the improvement of musical instruments and musicianship. This paper tries to find out the styles of making Tars in order to classify them according to their similarities and differences. The main objective of this study is to find the special styles that each instrument-maker has employed. This will help to realize the strings that each particular creator has used. The main hypothesis is that although the Tars are overtly the same, there are some differences which could help us to recognize different Tars from one another. Finding the differences comes from the physic of the Tar rather than the sound produced by it. Therefore, this study raised few general questions to all the creators of Tars in Tehran. After studying the surveys, it was decided to choose a statistical society which is smaller and precise in order to enhance the accuracy. By consulting the professors, two generations of Tar-makers were selected. One belongs to the previous generation who passed away but their musical instruments exists and are kept by the musicians, and the other belongs to the present generation, among whom only four were chosen. By finding the Tars of previous generation, we got more specific to the musical instruments which had signs and seals on it, and are kept by the professional musicians; therefor, they are least probable to be fake. Several photos were taken from the musical instruments from different angels in same conditions. A form was created including the information about the exact size of different parts of the musical instrument and a complete feature of each musical instrument. More detailed questions were also asked from the four producers of the Tar, including the main points in producing a Tar in each level of production. They were also asked to illustrate their exact styles according to their stencil (all the styles includes size, thickness and the way to achieve the thickness of the instruments’ handle and the space division of fret). Besides, for comparing the information and size of the instruments, some pictures were taken. Eventually, the research came to the conclusion that there are some significant differences in Tars. The differences are in the measure of the knobs in two sides of the body, the figure and the distance measure connecting the body and Nagaareh (the twin body) from back side, the pins on the peg box, the pins on the saddle, the distance measure of bowl and Nagaareh connection, the outside figure of the bowl and Nagaareh, the balance of the musical instrument as laid on the floor are the most important differences of the Tars. These differences could show the signs of recognizing the creator’s product. Although finding out the differences needs years of experience. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Tar, Making Tar, Making Instrument, Template | ||
مراجع | ||
اطمینان، مریم (1382)، در جستوجوی محل دفن یحیی، فصلنامة موسیقی ماهور، 20: 199 ـ 202. جزایری، رامین (1385)، استاد یحیی و تحول ساختمان تار، فصلنامة موسیقی ماهور، 31: 109 ـ 113. جوشنی، لاله (1385)، یادی از یحییخان، فصلنامة موسیقی ماهور، 31: 115 ـ 124. خالقی، روحالله (1381)، سرگذشت موسیقی ایران، انتشارات ماهور، تهران. قائمی، مریم (1395)، استخراج و طبقهبندی الگوهای تارسازی ایران، پایاننامة کارشناسیارشد، گروه موسیقیشناسی، دانشگاه هنر تهران. مولانا، خسرو و نگار بوبان (1382)، فهرستبندی تصاویر سازدار: منبعی که پیگیری روند تکامل موسیقی را از دریچهای نو امکانپذیر میکند،نشریة هنرهای زیبا، 13: 118 ـ 129. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 2,038 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 6,140 |