1استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
2مربی، گروه مدیریت بازرگانی، واحد خرمآباد، دانشگاه آزاد اسلامی، خرمآباد، ایران
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ترسیم مدلی برای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی در دو حوزة اشتغال و تولید و نقش سرمایة اجتماعی بر تحقق این اهداف روش کیفی نظریة دادهبنیاد بهکار گرفته شد. ابزار اصلی پژوهش مصاحبههای نیمهساختاریافته با افراد آگاه و متخصص در حیطة موضوعی مورد نظر بود و نمونهگیری نیز به صورت نظری انجام گرفت. پس از انجامدادن مصاحبه و جمعآوری اطلاعات، کدهای بهدستآمده در بخشهای مختلف، تجزیهوتحلیل شد و در مراحل سهگانه کدگذاری باز، محوری و انتخابی به مدل منتهی شدند. این مدل از مقولههای الزامی، شرایط علی، شرایط مداخلهگر، راهبردها و در نهایت پیامدها و نتایج تشکیل شده است که با توجه به وضع موجود و نقشپذیری اقتصاد مقاومتی از ابعاد ذهنی و رفتاری سرمایة اجتماعی، ضمن توجه به الزامات، شرایط علی، مداخلهگرها و بیان راهبردها میتواند به افزایش تولید داخلی، افزایش میزان اشتغال و همچنین، افزایش ظرفیت داخلی منتهی شود. در پایان، ضمن تأکید بر نقشپذیری اقتصاد مقاومتی از اعتمادسازی، آگاهی، مشارکت مدنی و شبکهسازی بهعنوان ابعاد سرمایة اجتماعی، پیشنهاد شد برای گسترش صنایع کوچک، خانوادگی، روستایی و تبدیلی، ابعاد مختلف سرمایة اجتماعی بهمنظور جلب مشارکت مردم بهکار گرفته شده و در این زمینه فرهنگسازی شود.
Drawing up the Native Model of Social Capital for Achieving the Resistance Economy Goals: Using Grounded Theory Qualitative
نویسندگان [English]
Farshid Nammamian1؛ Ali Mir2
1Assistant Professor, Department of Business Administration, Kermanshah Branch, Islamic Azad University, Kermanshah, Iran
2Instructor, Department of Business Administration, Khorram Abad Branch, Islamic Azad University, Khorram Abad, Iran
چکیده [English]
This research aims to design a model for achieving the resistance economy goals in two areas of employment and production and the role of social capital on the realization of these goals using the qualitative method of grounded theory. The main tools of the research were semi-structured interviews with knowledgeable and specialized subjects in the subject area and the sampling was done theoretically. After conducting interviews and collecting data, the codes obtained were analyzed in different sections and ended up in the open, axial and selective coding stages. This model included of the subjects required, causal conditions, Confounding conditions, and the consequences, which may be due to the current situation and role taking resistance economy aspects of mental and behavioral social capital, while respecting the requirements, causal conditions, Confounding conditions and strategies can help to increase domestic production, increase in occupation and Domestic production capacity. At the end, with emphasis on the role play of resistance economy from trust building, awareness, civic participation and networking as dimensions of social capital, it was suggested to be used from social capital in different dimensions for developing the small, family, rural and conversion businesses to attraction the participation of the people and become the culture in this context.
کلیدواژهها [English]
Behavioral-collaborative dimension, Cognitive - mental dimension, resistive economy, Social capital
مراجع
قرآن کریم
اختری، عباسعلی (1392). اقتصاد مقاومتی: زمینهها و راهکارها. چاپ اول، تهران: امیرکبیر.
اسلیتر، دن، و تونکیس، فرن (1386). جامعة بازار. ترجمه حسین قاضیان، تهران: نشر نی.
ازکـیا، مصـطفی، و غفاری، غلامرضا (1383). توسعة روستایی با تأکید بر جامعة روستایی ایران. تهران: نشر نی.
اشتراس، آنسلم، و کوربین، جولیت (1391). مبانی پژوهش کیفی، فنون و مراحل تولید نظریة زمینهای. ترجمة ابراهیم افشار، چاپ دوم، تهران: نشر نی.
انجمن اقتصاد اسلامی حوزة علمیه (1393). اقتصاد مقاومتی از منظر دین: مفاهیم، مبانی، الزامات و سیاستها. مجلة مبلغان، شمارة 179، صفحات 27- 1.
بازرگان، عباس (1387). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته: رویکردهای متداول در علوم رفتاری. چاپ اول، تهران: انتشارات دیدار.
بهزاد، داوود (1381). سرمایة اجتماعی بستری برای ارتقای سلامت روان. فصلنامة رفاه اجتماعی، سال 2، شمارة 6، صفحات 53- 43.
تاری، فتحالله، سیدشکری، خشایار، و کاویانی، زهرا (1391). اقتصاد مقاومتی و مؤلفههای آن. تهران: دفتر مطالعات اقتصادی (گروه بازرگانی) مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی.
دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیتاللهالعظمی خامنهای (1395). مجموعة بیانات مقام معظم رهبری. برگرفته از www.khamenei.ir.
رحمانی، محمود، و کاوسی، اسماعیل (1387). اندازهگیری و مقایسة سرمایة اجتماعی در بخشهای دولتی و خصوصی. چاپ اول، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی.
ژیل، دلوز، نگری، آنتونیو، هارت، مایکل (1386). بازگشت به آینده. ترجمة رضا نجفزاده، تهران: نشر نی.
ساروخانی، باقر (1372). روشهای پژوهش در علوم اجتماعی: اصول و مبانی. جلد اول، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی.
شریفیان ثانی، مریم (1380). سرمایة اجتماعی: مفاهیم اصلی و چارچوب نظری. فصلنامة رفاه اجتماعی، سال 1، صفحات 18-5.
شیخپور، مهدیه، و مهدیزاده، سمانه (۱۳۹۲). نقش سرمایههای اجتماعی بر اقتصاد مقاومتی در شرایط تحریم. مجموعة مقالات کنفرانس بینالمللی اقتصاد در شرایط تحریم، بابلسر: شرکت پژوهشی طرود شمال.
علمخواه، عبداله (۱۳۹۳). نقش اقتصاد مقاومتی در توسعة پایدار روستایی. همایش ملی توسعة پایدار روستایی در افق 1404، اصفهان: شرکت توسعهسازان گردشگری اصفهان.
غفوری، محمد، و جعفری، روحالله (1385). سرمایة اجتماعی، جامعه مدنی و دموکراسی، رابطه متقابل یا یکسویه. پژوهشنامة علوم سیاسی، شمارة 4، صفحات 228- 210.
فوکویاما، فرانسیس (1379). پایان نظم. ترجمة غلامعباس توسلی، تهران: انتشارات جامعة ایرانیان.
فوکویاما، فرانسیس (1384). سرمایة اجتماعی و جامعة مدنی در سرمایة اجتماعی: اعتماد، دموکراسی و توسعه. گردآوری کیان تاجبخش، ترجمة افشین خاکباز و حسن پویان، تهران: نشر شیرازه.
فیروزآبادی، سید احمد (1384). بررسی رابطة سرمایة اجتماعی و عوامل مؤثر بر شکلگیری آن. پایاننامة دکتری جامعهشناسی، دانشکدة علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
فیلد، جان (1385). سرمایة اجتماعی. ترجمة جلال متقی، تهران: مؤسسة عالی پژوهش تأمین اجتماعی.
قاسمی، محمد (1395). اقتصاد مقاومتی. سومین همایش سالانة اقتصاد مقاومتی، 14 بهمنماه 1395، دانشگاه علم و صنعت.
قوامی، سید حسن (1391). اولین نشست- اقتصاد مقاومتی: مبانی نظری. پژوهشکدة علوم اقتصادی، دانشگاه علامه طباطبائی.
کاوسی، اسماعیل (1385). طراحی الگوی اندازهگیری سرمایة اجتماعی. پایاننامة دکتری مدیریت فرهنگی، دانشکدة مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
کاووسی، اسماعیل، و طلوعی اشلقی، عباس (1386). ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای اندازهگیری سرمایة اجتماعی. پژوهشنامة سرمایة اجتماعی، تهران: پژوهشکدة تحقیقات استراتژیک.
مارشال، کاترین، و گرچن، راسمن (1390). روش تحقیق کیفی. چاپ چهارم، ترجمة علی پارسائیان و سید محمد اعرابی، تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
منظور، داود، و یادیپور، مهدی (1387). سرمایة اجتماعی، توسعة اجتماعی و اقتصادی. راهبرد، شمارة 15، صفحات 162- 140.
موسوی نقابی، سید مجتبی، نظری، محسن، حسنقلیپور، طهمورث، سلیمانی، غلامرضا، و عباسیان، عزتالله (1394). طراحی مدل شبکهسازی فعالیتهای بازاریابی بنگاههای فعال در خوشههای صنعتی ایران. فصلنامة علوم مدیریت ایران، سال 10، شمارة 37، صفحات 77- 51.
نیومن، ویلیام لارنس (1393). شیوههای پژوهش اجتماعی: رویکردهای کیفی و کمی. ترجمة حسن داناییفرد و حسین کاظمی، جلد اول، چاپ سوم، تهران: مؤسسة کتاب مهربان نشر.
Birks, M., & Mills, J. (2011). Grounded theory: A practical guide, California: Sage.
Creswell, J. (2007). Qualitative inquiry & research design-choosing among five approaches. California: Sage.
Flint, D., Gammelgaard, B., Manuj, I., & Pohlen, T. (2012). A reviewer's guide to the grounded theory methodology in logistics and supply chain management research. International Journal of Physical Distribution & Logistics Management, 42(8/9), 784-803.
32. Fukuyama, F. (1999). Social capital and civil society: generation reform. Conference on Second external Pubs/ft/seminar/1999/reforms/fukuyama.htm/www.imf.org
Hood, J., Bryant, A., & Charmaz, K. (2007). Orthodoxy vs. power: The defining traits of grounded theory. The Sage handbook of grounded theory, 151-164.
MCFerran, K. S., & Saarikallio, S. (2014). Depending on music to feel better: Being conscious of responsibility when appropriating the power of music. The Arts in Psychotherapy, 41(1), 89-97.
Miller, D., & Salkind, N. (2002). Handbook of research design and social measurement, USA: Sage.
Oktay, J. (2012). Grounded theory. Oxford: Oxford University Press.
Storberg, J. (2002). The evolution of capital theory: a critique of a theory of social capital and implications for HRD. Human Resource Development Review, 1, 409- 468.
Strauss, A., & Corbin, J., (1998). Basics of qualitative research: Techniques and procedures for developing grounded theory. USA: Sage.
Suddaby, R. (2006). From the editors: What grounded theory is not. Academy of Management Journal, 49(4), 633-642.
Wagner, S., Lukassen, P. & Mahlendorf, M. (2010). Misused and missed use Grounded Theory and Objective Hermeneutics as methods for research in industrial marketing. Industrial Marketing Management, 39(1), 5-15.