تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,119,429 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,225,818 |
«تجربۀ تهران»: تصویر تهران در فیلمهای نسل امروز سینمای ایران | ||
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران | ||
مقاله 2، دوره 6، شماره 2، تیر 1396، صفحه 169-201 اصل مقاله (741.02 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jisr.2017.133928.278 | ||
نویسندگان | ||
اعظم راودراد1؛ بهارک محمودی* 2 | ||
1استاد علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران | ||
2دکتری علوم ارتباطات، دانشکدۀ علوم اجتماعی، دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
مقالۀ حاضر به مطالعۀ بازنمایی شهر تهران در آثار فیلمسازان نسل متأخر سینمای ایران اختصاص یافته است. در این پژوهش، با تأکید بر مفهوم ذهنیت نسلی، بر این پرسش تأمل میکنیم که کارگردانان دهههای هشتاد و نود سینمای ایران چه ذهنیتی دربارۀ تهران دارند و در آثار خود به نمایش گذاشتهاند. بدینمنظور، فیلمهای بهنمایشدرآمده از کارگردانان نسل چهارم سینمای ایران که از بستری شهری برخوردارند، انتخاب شدهاند. شهر در این آثار، با تکیه بر مفهوم امر والا در اندیشۀ نیکولاس میرزوئف و با روش تحلیل محتوای کیفی (تحلیل تماتیک) مطالعه و موشکافی شده است. دادههای این تحلیل بیانگر آن است که هرچند فیلمسازان جوان نگاهی معترض به شهر دارند و آن را عامل فساد و تباهی به تصویر میکشند، برخلاف اسلاف خویش که اغلب راه نجات را بازگشت به روستا و درواقع خروج از تهران عنوان میکنند، قهرمانان فیلمهای نسل جدید سینماگران ایرانی، مسائل شهری را به شکلی تازه مفصلبندی میکنند که در تهران میماند و با مصائب آن کنار میآید. | ||
کلیدواژهها | ||
تهران؛ ذهنیت نسلی؛ سینما؛ سینمای ایران؛ شهر؛ نسل | ||
عنوان مقاله [English] | ||
“Experience of Tehran”: Image of Tehran in the Films of Today’s Cinema of Iran | ||
نویسندگان [English] | ||
Azam Ravadrad1؛ Baharak Mahmoudi2 | ||
1Professor of social communication sciences, University of Tehran | ||
2PhD of social communication sciences, University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The main question in this paper, is what kind of imagination of Tehran is created through Iranian films. Is the image of Tehran has been changed over time? This research has been conducted based on the analysis of some impressive films in last two decades. The central argument is although the city has been represented through its acute problems and difficulties and pivotal issues like consequences of immigration to the city, shortage of occupation and dwelling over time, the new generation of Iranian filmmakers react different from the past generation. Content analysis of these movies show that new generation of filmmakers prefer to stay in Tehran and fight with problems rather than emigrating from the city. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Cinema, city, Generation, iranian cinema, Representation, Tehran | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,043 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 868 |