تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,502 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,118,941 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,225,138 |
بازنمایی گذار مدرنیته در ادبیات معاصر ایران (مورد مطالعه: گزیدۀ آثار هدایت و فروغ) | ||
مطالعات و تحقیقات اجتماعی در ایران | ||
مقاله 9، دوره 6، شماره 2، تیر 1396، صفحه 351-374 اصل مقاله (574.52 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jisr.2017.223159.469 | ||
نویسندگان | ||
امیر عظیمی1؛ حسین ابوالحسن تنهایی* 2؛ حسین آقاجانی مرساء3 | ||
1دانشجوی دکتری جامعهشناسی فرهنگی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی | ||
2دانشیار گروه جامعهشناسی، دانشگاه آزاد واحد تهران مرکزی | ||
3استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکزی | ||
چکیده | ||
این مقاله به بازنمایی گذار مدرنیته در ادبیات معاصر ایران میپردازد. در این راستا، دو تن از چهرههای شاخص ادبیات معاصر ایران، صادق هدایت و فروغ فرخزاد، انتخاب شدند تا با ردیابی مؤلفههای بازنمایی در گزیدۀ آثار و اندیشۀ آنان و تطبیق آن با جریان توسعۀ مدرنیته، وضعیت تفکر در ایران معاصر تبیین شود. پژوهش حاضر به روش مطالعۀ کتابخانهای و تحلیل محتوایی و پارادایم متکی بر رویکرد جامعهشناسی تفسیری انجام گرفته است. پرسش اصلی این است که مبنای بازنمایی صادق هدایت و فروغ فرخزاد در گذار مدرنیتۀ ایران، متکی بر چه اسلوب و نگرشی است که بر شناخت، نوع نگاه و خلق آثار آنها مؤثر افتاده است. در تجزیه و تحلیل آثارمهمآنان، این دستاورد حاصل شد که هردو آنها از نظر شیوۀ کار، نگرش کنشپژوهانه را در فرایندی دیالکتیکی پیشۀ خود کردهاند، اما برخی نگرشهای ایستاییشناسانه که حاصل دیالکتیک ذهن و عین در بستر پرورشی ویژۀ آنان است، سبب تفاوت در نوع نگاه به انسان شده است. حصار سنتی ساختار جامعۀ مردمحور صادق هدایت نتوانسته است تمایز سنت و مذهب و عینیت زمان را در همفراخوانی طبیعتگرایانه از یکدیگر منفک کند، اما فروغ فرخزاد مرزهای سنتی جنسیتی را درمینوردد و به افقهایی فراجنسیتی ره میسپارد. | ||
کلیدواژهها | ||
ادبیات معاصر ایران؛ جامعهشناسی تفسیری؛ صادق هدایت؛ فروغ فرخزاد؛ مدرنیته؛ نگرش کنشپژوهانه | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Representation of Modernity Transition in Iran Contemporary Literature (Case Study: An Anthology of Hedayat and Farrokhzad’s Works) | ||
نویسندگان [English] | ||
Amir Azimi1؛ Hossein Abolhassan Tanhaei2؛ Hossein Aghajani Merssa3 | ||
1PhD candidate of cultural sociology, Islamic Azad University Central Tehran Branch | ||
2Assistant professor of sociology, Islamic Azad University Central Tehran Branch | ||
3Assistant Professor, Islamic Azad University Central Tehran Branch | ||
چکیده [English] | ||
This paper deals with the representation of modernity transition in Iran contemporary literature. Forough Farrokhzad and Sadeq Hedayat, as the two leading figures of Iran contemporary literature, were selected to trace the methodological elements in their thoughts and works, according to the modernization transition process in contemporary Iran. The main question of the research, which is being answered through a documentary and content analysis based on an interpretive sociology outlook, is that what style or outlook is Forough Farrokhzad and Sadeq Hedayat's methodological concerns in contemporary Iran transition to modernity are based on, so that it has influenced on their cognition, viewpoint and their creating works of art. Results indicated that both of them had followed action research attitude through a dialectical process. Yet they are different in the sense that some of the static aspects of their works is specified to their own contexts as the results of a dialecticism between objectivity and subjectivity, concerning their outlooks toward human being. While Sadeq Hedayat's traditional point of view within a patriarchal structure has led him to make no distinction between tradition, religion and objectivity of the age through a naturalistic mutual implication, Forough has succeeded to go beyond the traditional gender-related limitations to achieve new horizons of thought regardless of gender. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Action research Attitude, Forough Farrokhzad, Interpretive Sociology, Iran Contemporary Literature, Modernity, Sadeq Hedayat | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 830 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 528 |