تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,518 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,132,736 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,238,611 |
اثر هشت هفته تمرینات ادراکی - حرکتی بر حافظۀ کاری کودکان ناشنوا | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 10، دوره 9، شماره 2، شهریور 1396، صفحه 319-333 اصل مقاله (257.9 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2017.207927.1090 | ||
نویسندگان | ||
زهرا سوری* 1؛ علی حیرانی2؛ فروزان رفیعی3؛ زهرا فلاحی4 | ||
1دانشجوی دکتری یادگیری حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
2استادیار، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
3دکتری رشد و تکامل و یادگیری حرکتی، پردیس البرز، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
4کارشناسارشد رفتار حرکتی، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر تمرینات ادراکی- حرکتی بر حافظۀ کاری در کودکان با اختلالات شنوایی بود. بدین منظور 24 دانشآموز ناشنوای 9 تا 12 سالۀ کرمانشاه انتخاب شده و بهطور تصادفی به دو گروه تجربی و کنترل تقسیم شدند. ابزار مورد استفاده شامل آزمون حافظۀ کاری با استفاده از نرمافزار حافظۀ وکسلر بود. گروه تجربی، یک برنامۀ آموزشی ادراکی- حرکتی (مانند تمرینات تعادل ایستا و پویا، پرتاب و دریافت توپ و ...) را به مدت هشت هفته، هر هفته 3 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه انجام دادند و در نهایت پسآزمون از هر دو گروه بهعمل آمد. با در نظر گرفتن سطح معناداری 01/0 و توزیع طبیعی دادهها، از آزمون واریانس مختلط استفاده شد. نتایج نشان داد که حافظۀ کاری تحت تأثیر تمرینات ادراکی حرکتی قرار میگیرد (05/0P<). کودکان ناشنوا در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل از نظر شمارش رو به جلو ارقام و فراخنای حافظۀ دیداری عملکرد معنادار بهتری نشان دادند (05/0P<)، اما در تکرار معکوس ارقام تفاوت معناداری بین دو گروه دیده نشد (05/0P>). براساس یافتههای حاضر تمرینات ادراکی – حرکتی میتواند سبب بهبود حافظۀ کاری در کودکان ناشنوا شود. | ||
کلیدواژهها | ||
تمرینات ادراکی- حرکتی؛ حافظۀ کاری؛ کودکان ناشنوا | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effect of 8 Weeks of Perceptual-Motor Training on Working Memory in Children with Hearing Loss | ||
نویسندگان [English] | ||
Zahra Soori1؛ Ali Heirani2؛ Frozan Rafie3؛ Zahra Falahi4 | ||
1PhD Student in Motor Learning, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran | ||
2Assistant Professor, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran | ||
3PhD in Movement Growth and Development and Learning, Alborz Campus, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran | ||
4M.Sc. in Motor Behavior, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, Razi University, Kermanshah, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to evaluate the effect of perceptual-motor training on working memory in children with hearing disorders. For this purpose, 24 student with hearing loss (9-12 years old) in Kermanshah were selected and randomly divided to experimental and control groups. A working memory test by Wechsler memory software was used in this study. The experimental group performed a perceptual-motor training program (static and dynamic balance exercises, throw and receive the ball …) for 8 weeks, 3 sessions per week, 60 minutes each session. Finally, both groups conducted the posttest. Based on α=0.01 and normal distribution of data, mixed ANOVA test was used. The results showed that working memory was influenced by perceptual-motor training (P<0.05). Children in the experimental group showed a better significant performance in terms of counting on forward and visual memory span than control group (P<0.05), but there was no significant difference in the countdown between the two groups (P˃0.05). The present findings suggest that perceptual-motor training can improve working memory in children with hearing loss. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
children with hearing loss, perceptual-motor training, working memory | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 874 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,309 |