تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,092,826 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,196,937 |
اثربخشی آموزش آرام سازی با بیوفیدبک در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان | ||
فصلنامه پژوهشهای کاربردی روانشناختی | ||
مقاله 15، دوره 7، شماره 3، مهر 1395، صفحه 213-222 اصل مقاله (595.59 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/japr.2016.63467 | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش آرامسازی به کمک بیوفیدبک بر اضطراب امتحان دانشجویان دانشگاه سمنان بود. در این مطالعه با بهره گیری از یک طرح آزمایشی تصادفی کنترل شده نمونهای به تعداد 30 نفر انتخاب شدند و طرح پیشآزمون – پسآزمون و گروه کنترل انجام شد. ابتدا آزمودنیهای دو گروه پرسشنامه اضطراب امتحان اسپیلبرگر را تکمیل کردند. سپس آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت آموزش آرامسازی با بیوفیدبک قرار گرفتند، ولی گروه کنترل هیچگونه آموزشی دریافت نکردند. در پایان آزمودنیهای هر دو گروه مورد پسآزمون تست اضطراب قرار گرفتند. دادهها با استفاده از شاخصهای آماری نظیر میانگین، انحراف معیار و تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. میانگین نمرات اضطراب امتحان گروه مداخله نسبت به گروه کنترل در پسآزمون) ۰1/0p=) به طور معناداری کاهش یافته بود. نتایج حاکی از کارایی آرامسازی توسط بیوفیدبک در کاهش اضطراب امتحان دانشجویان و بهبود عملکرد آنها بود. | ||
کلیدواژهها | ||
اضطراب امتحان؛ آرامسازی؛ بیوفیدبک؛ دانشجویان | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Effectiveness of relaxation aided Biofeedback in reducing test anxiety in students | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to examine the effectiveness of biofeedback-aided relaxation training on test anxiety among students. In a randomized controlled trial design, 30 subjects were selected and pretest -posttest scheme were administered. Firstly, subjects of two groups completed the Spielberger’s anxiety test Questionnaire. Experimental group received Biofeedback aided relaxation training for 10 sessions, while no intervention made on the control group. At the end subjects in both groups were filled anxiety test for the posttest. The dataset analyzed using GLM: ANCOVA statistical analysis. After the BFART intervention, a significant decreased mean scores observed on level of anxiety in the experimental group compared to the control group (p < 0.001). The results confirmed efficiency of the biofeedback aided relaxation training in reducing test anxiety and increasing academic performance in students. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Test Anxiety, relaxation, biofeedback and students | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 583 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 433 |