تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,112,803 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,216,615 |
کاربست کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاههای ایران به مثابه یک مساله | ||
بررسی مسائل اجتماعی ایران | ||
مقاله 10، دوره 7، شماره 2، آبان 1395، صفحه 251-286 اصل مقاله (1.17 M) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijsp.2016.63798 | ||
نویسندگان | ||
سید هادی مرجائی* ؛ مهتاب پورآتشی | ||
استادیار موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
مقاله حاضر با هدف بررسی و تحلیل مسائل و چالشهای کاربست کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاههای ایران نگاشته شده است. روش این تحقیق از نوع آمیخته بوده و در بخش مطالعه کیفی با استفاده از روش اسنادی و مطالعه اکتشافی، (20 مورد از اسناد پژوهشی و دیدگاه 15 نفر از خبرگان آموزش عالی) مدل مفهومی اکوسیستم دانشگاهی توسعه داده شده و در بخش مطالعه کمی (پیمایش) ابعاد اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی توسط 79 نفر از مدیران دانشگاهی مورد پایش قرار گرفته است. ضرایب روایی و اعتبار سازه ای ابزار تحقیق از طریق آلفای کرونباخ و تحلیل عاملی مورد محاسبه و تایید قرار گرفت. در بخش پیمایش، دادههای تحقیق با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در این تحقیق مدل مفهومی اکوسیستم دانشگاهی در قالب شش مولفه اصلی شامل سیاست، بسترهای مالی و اقتصادی، بسترهای فرهنگی و اجتماعی، پشتیبانی ها، نهادها، شبکهها و تعاملات و سرمایه انسانی توسعه داده شده و بر اساس مدل تحلیلی سوات، از چهار جنبه، نقاط قوت و ضعف، فرصت و تهدید بر اساس نظر مدیران دانشگاههای دولتی مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد که در بعد سیاست، نقاط قوت و در ابعاد سرمایه انسانی و نهادها، شبکهها و تعاملات نقاط ضعف دارای بیشترین قدرت تعیین کنندگی است. در ابعاد پشتیبانیها و بسترهای فرهنگی و اجتماعی بیشترین قدرت تعیین کنندگی مربوط به فرصت ها، و در نهایت در بسترهای مالی و اقتصادی بیشترین قدرت تعیین کنندگی مربوط به تهدیدها است. | ||
کلیدواژهها | ||
کارآفرینی دانشگاهی؛ اکوسیستم کارآفرینی؛ اکوسیستم کارآفرینی دانشگاهی؛ مدل مفهومی؛ دانشگاههای دولتی؛ مسائل و چالشها | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Implemention of Academic Entrepreneurship in Iranian Universities as an Issue | ||
نویسندگان [English] | ||
Seyed Hadi Marjaei؛ Mahtab Pouratashi | ||
Assistant Professor, Department of comparative studies in higher education, Institute for research & planning in higher education | ||
چکیده [English] | ||
This paper aims to develop a conceptual and analytical model of academic entrepreneurship ecosystem, from the viewpoints of experts and managers in Iranian public universities. The method of this study is the mixed method. In the qualitative section, a conceptual model of the academic ecosystem is developed by using exploratory and documentary study (20 research documents and viewpoints of 15 experts of Higher Education) and in the quantitative section (survey), dimensions of the academic entrepreneurial ecosystem were monitored by 79 university managers. In this study, reliability and construct validity of the survey instrument were calculated and confirmed by Cronbach's alpha and factor analysis. In the survey section, data were analyzed using the SPSS21 software. The conceptual model of the academic ecosystem is developed in six key dimensions including policy, financial and economic fields, cultural and social, supports, institutions, networks and interactions and human capital and based on SWOT analysis managers' viewpoints of public universities were analyzed according to four aspects including strengths and weaknesses, opportunities and threats. Results and findings show that due to the special value calculated for each factor, in terms of policy, strengths have been the most powerful determinants. In terms of human capital, institutions, networks and interactions set, weaknesses have the most potential participants. In supports and cultural and social aspects, the most powerful determinants are the opportunities, and ultimately more power in the context of financial and economic determinants are the threats. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
academic Entrepreneurship, Entrepreneurship ecosystem, academic entrepreneurial ecosystem, Conceptual Model, public universities, issues and challenges | ||
مراجع | ||
- پورآتشی، مهتاب و مختارنیا، محمد. (1388). بررسی عوامل موثر بر کارآفرینی دانش آموختگان کشاورزی از دیدگاه اعضای هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران. مجله تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران. دوره 2-40، شماره 2. - پورعزت، علی اصغر، قلی پور.، آرین و ندیرخانلو، سمیرا. (1389). تبیین موانع کارآفرینی دانشگاهی و تجاری سازی دانش در دانشگاه تهران. سیاست علم و فناوری، سال دوم، شماره 4، ص 75-65. - حسنقلی پور، حکیمه، قلی پور، آرین و روشندل اربطانی، طاهر. (1390). موانع تجاری سازی دانش در کارآفرینی دانشگاهی. توسعه کارآفرینی، سال چهارم، شماره 14، ص 183-165. - دهقان، رضا، طالبی، کامبیز و عربیون، ابوالقاسم. (1391). پژوهشی پیرامون عوامل موثر بر نواوری و کارآفرینی سازمانی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور. مجله دانشکده پیراپزشکی دانشگاهه علوم پزشکی تهران. پیاورد سلامت، دوره 6، شماره 1 ص 33-22. - شریف زاده، فتاح، رضوی، سیدمصطفی، زاهدی، شمس السادات و نجاری، رضا. (1388). طراحی و تبیین الگوی عوامل موثر بر کارآفرینی دانشگاهی (مطالعه موردی: دانشگاه پیام نور). توسعه کارآفرینی، سال دوم، شماره ششم، ص 38-11. - صفرزاده، حسین، احمدی شریف، محمود وکارگریان مروستی، غلامرضا. (1388). بررسی عوامل موثر بر استقرار دانشگاههای کارآفرین. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزش. سال چهارم، شماره 2، ص 151-136. - قهرمانی، محمد، رشید حاجی خواجه لو، صالح و ابوچناری، عقیل. (1390). نقش رهبری تحولی در ارتقای دانشگاه به سازمان کارآفرین (مطالعه موردی: دانشگاه شهید بهشتی). توسعه کارآفرینی، سال چهارم، شماره 14، ص 204-185. - کریمی، آصف، رضایی، روح الله، احمدپور داریانی، محمود و انصاری، محسن. (1392). تاثیر فرهنگ سازمانی بر گرایش کارآفرینانه (مورد مطالعه: پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران). توسعه کارآفرینی، دوره ششم، شماره سوم، ص 182-163. - مرجائی سید هادی. (1393). گزارش نتایج پنل تخصصی دانشگاه کارآفرین: بررسی مسائل و الزامات زیر ساختی. موسسه پزوهش و برنامه ریزی آموزش عالی 27 بهمن 1393. - یداللهی فارسی، جهانگیر، زالی، محمدرضا، و باقری فرد، سیدمرتضی. (1390). شناسایی عوامل ساختاری موثر بر توسعه کارآفرینی دانشگاهی، مطالعه موردی دانشگاه جامع علمی-کاربردی. فصلنامه عملی- پژوهشی سیاست علم و فناوری، سال چهارم، شماره 1، ص 32-17. - Amaral, A. M., Baptista, R., Lima, F. (2011). Serial entrepreneurship: impact of human capital on time to re-entry. Small Business Economics, 37 (1), 1-21 - Audretsch, D. & Phillips, R.J. (2007). Entrepreneurship, State Economic Development Policy and the Entrepreneurial University. Germany: Max Planck Institute of Economics, Group of Entrepreneurship growth and policy. - Cheng, Ming Yu. (2009). The effectiveness of entrepreneurship education in Malaysia, the Journal of Education Training, 7, 51, 555- 556. - Galloway, L. (2005). Enterprise skills for the economy. Education and training. 47 (1), 7-17. - Gnyawali, D. and Fogel, D. (1994); Environments for Entrepreneurship Development: Key Dimensions and Research Implications; Entrepreneurship: Theory and Practice, Vol. 18, No. 4, pp. 43-62. - Greene, P. G., Rice, M. P. & Fetters, M. L. (2010): University-based entrepreneurship ecosystems: framing the discussion. In: Fetters, M. L., Greene, P. G. & Rice, M P. (Hg.): The development of university-based entrepreneurship ecosystems. Global practices. Cheltenham, UK: Elgar, S. 1-11. - Guerrero Cano, M. (2007). Entrepreneurial universities: The case of the autonomous university of Barcelona. Research work at the Autonomous University of Barcelona. - Ho, Y.-P. Singh, A. and Wong, P.-K. (2010). National University of Singapore. In: Fetters, M. L., Greene, P. G. and Rice, M. P. (eds.). The development of university-based entrepreneurship ecosystems. Global practices. Cheltenham, UK: Elgar, pp. 149–176. - Isenberg, D. J. (2011): The Entrepreneurship Ecosystem Strategy as a New Paradigm for Economic Policy. Principles for Cultivating Entrepreneurship. The Babson Entrepreneurship Ecosystem Project. Massachusetts: Babson Global. - Isenberg, D. J. (2010). How to start an entrepreneurial revolution, Harvard Business Review (88:6), June 2010, pp. 40-50. - Ketikidis, P H., Ververidis, Y, and Kefalas, P. (2012) ‘An Entrepreneurial Model for Internationalisation of Higher Education: The Case of City College, an International Faculty of the University of Sheffield' Proceedings of the Conference on Entrepreneurial Universities. - Llano, J. A. (2006). The university environment and academic entrepreneurship: A behavioral model for measuring environment success. Work Paper, 1-27. - Matlay, H. (2008). The impact of entrepreneurship education on entrepreneurial outcomes, Journal of Small Business and Enterprise, 2, 15, 382- 396. - Philpott K., Dooley L., Caroline O’Reilly, & Lupton G., (2011), “The entrepreneurial university: Examining the underlying academic tensions”, Technovation 31, 161–170. - Rice, M. P., Fetters, M. L., Greene, P. G. (2010). University-based entrepreneurship ecosystems: key success factors and recommendations. In: Fetters, M. L., Greene, P. G. and Rice, M. P. (eds.). The development of university-based entrepreneurship ecosystems. Global practices. Cheltenham, UK: Elgar, pp. 177–196. - Ropke, J. (2006). Knowledge mobilization and academic entrepreneurship. Journal of Entrepreneurship Research, 1 (1), 33-61. - Rothaermel, F.T., Agung, S.D., Jiang, L. 2007. University entrepreneurship: a taxonomy of the literature. Industrial and Corporate Change 16 (4), 691-791. - Shane, S. (2004), ‘Encouraging university entrepreneurship? The effect of the Bayh-Dole act on university patenting in the United States,’ Journal of Business Venturing, 19 (1), 127–151. - Siegel, D.S., Veugelers, R., and Wright, M. (2007). Technology transfer offices and commercialization of university intellectual property: performance and policy implications. Oxford Review of Economic Policy 23 (4), 640–660. - Yusof, M., M.S. Siddiq, M.S., & Nor, L.M. 2012. Internal factors of academic entrepreneurship: The case of four Malaysian Public Research Universities. Journal of Entrepreneurship, Management, and Innovation, 8 (1) (2012), pp. 84–115
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 855 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,017 |