تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,486 |
تعداد مقالات | 70,066 |
تعداد مشاهده مقاله | 123,051,934 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 96,285,055 |
بررسی نقش تعدیلکنندگی متغیرهای جمعیتشناختی بر ریسکهای ادراک شده پذیرش تجارت الکترونیکی در بخش کشاورزی ایران | ||
تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران | ||
مقاله 2، دوره 48، شماره 3، مهر 1396، صفحه 379-389 اصل مقاله (249.43 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/ijaedr.2017.63898 | ||
نویسندگان | ||
سید محمدباقر جعفری* ؛ معصومه حسینی ابوعلی | ||
دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
با وجود رشد فزاینده استفاده از تجارت الکترونیکی و همچنین، مزایای غیرقابل انکار آنها، هنوز هم استفاده از روشهای سنتی خرید و فروش از سوی برخی از کسبوکارها مانند کشاورزی ترجیح داده میشود. با وجود مزایای فراوان استفاده از مزایای تجارت الکترونیکی در بخش کشاورزی از جمله کسب جدیدترین اطلاعات همچون قیمت بازار، خریداران، مراکز عمده خرید و سایر اطلاعات مهم توسط تولیدکنندگان و مصرفکنندگان و جلوگیری از سوء استفاده سودجویان و واسطهها، پذیرش تجارت الکترونیکی در این بخش ضعیف بوده و نیاز به تغییر نگرش کارگزاران آن دارد. از جمله عوامل مهم در این تغییر نگرش توجه به ریسکهای پذیرش تجارت الکترونیکی میباشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش تعدیلکنندگی متغیرهای جمعیتشناختی بر تأثیر ریسکهای ادراک شده (مالی، امنیتی، عملکردی و زمانی) نسبت به نگرش به پذیرش تجارت الکترونیکی در بخش کشاورزی ایران انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه، ماهیت و روش از نوع پیمایشی – همبستگی است. جامعه آماری پژوهش، کاربران فعال بخش خرید و فروش سایت بازار بزرگ کشاورزی بوده است. بر اساس یافتههای پژوهش، رابطه ریسک مالی و ریسک امنیتی با سن و سابقه استفاده معنادار نبودند. همچنین، تأثیر ریسک امنیتی بر نگرش نسبت به تجارت الکترونیکی در بخش کشاورزی رد گردید. این پژوهش نشان داد که سایر ریسکها تأثیر معناداری بر نگرش به پذیرش تجارت الکترونیکی در بخش کشاورزی دارند که باید مورد توجه ویژه قرار گیرند. | ||
کلیدواژهها | ||
تجارت الکترونیکی؛ بخش کشاورزی؛ ریسکهای ادراک شده؛ نگرش به پذیرش تجارت الکترونیکی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Moderating Role of Demographic Variables on the Perceived Risks to Adopt E-Commerce in Iran Agricultural Sector | ||
نویسندگان [English] | ||
Masoumeh Hosseini Abuali؛ | ||
چکیده [English] | ||
Despite the growth of e-commerce processes as well as the undeniable advantages of it, still traditional methods of buying and selling in agriculture would be preferable by the actors in this section. The advantages of e-commerce in agriculture is the awareness of the latest information, including market price, the buyers, major shopping centers and other important information by producers and consumers. However, adoption of e-commerce in this sector is weak and need to change of the attitude of its actors. Among the important factors in this issue is the risks of e-commerce adoption. This study aimed to investigate the moderating role of demographic variables on the impact of perceived risks (financial, security, performance and time) to adopt electronic commerce in the Iran agricultural sector. This study was descriptive-correlation. Research population was agricultural actors that have been buying and selling on the agriculture market. According to study, the relationship between financial risk and security risk were not significant with the age and experience use. The effect of security risks on attitudes toward e-commerce in the agricultural sector was refused too. This study showed that other risks have significant effects on the attitude to adopt electronic commerce in agriculture section which must be paid attention to them in practice. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
E-commerce, Risk Perception, attitude to adopt e-commerce, agriculture sector | ||
مراجع | ||
10. Gebauer, J., Kline, D. M., & He, L. (2011). Password security risk versus effort: An exploratory study on user-perceived risk and the Intention to use online applications. Journal of Information Systems Applied Research, 4(2), 52.
11. Ghafari Ashtiani, P., Zanjirdar, M., Shabani, R. (2012). The effect of the adoption of Internet banking services, trust and perceived risk among bank customers in the city of Arak. Marketing Management, 7, S61-40.
12. Giovanis, A. N., Binioris, S., & Polychronopoulos, G. (2012). An extension of TAM model with IDT and security/privacy risk in the adoption of internet banking services in Greece. Journal of Business, 7(1), 24-53.
13. Hair, J. F. J., Black, W. C., Babin, B. J., & Anderson, R. E. (2009). Multivariate Data Analysis 7th ed. Prentice Hall.
14. Jensen, R. 2007. The Digital Provide: Information (Technology), Market Performance, and Welfare in the South Indian Fisheries Sector. Quarterly Journal of Economics, 122(3), 879–924.
15. Karimi, M.R., Sepandarand, S., Haghshenas, F. (2012). Study of the Effects of Customers’ Perceptions of Security and Trust on their Use of the Agriculture Bank of Iran’s e-Payment System, Information Technology Management, 4(11), 154-135, (In Farsi).
16. Khedmatgozar, H.R., Hanafizadeh, P., & Kianpour, R. (2010). Dimensions role of the perceived risk of online banking customers at banks in Iran. Iranian Journal of Management Sciences, 20, S68-49, (In Farsi).
17. Kim, D. J., Ferrin, D. L., & Rao, H. R. (2008). A trust-based consumer decision-making model in electronic commerce: The role of trust, perceived risk, and their antecedents. Decision support systems, 44(2), 544-564.
18. Lee, Ming-Chi (2009) Factors influencing the adoption of internet banking: An integration of TAM & TPB with perceived risk & perceived benefit, Electronic Commerce Research & Applications, 8, 130–141.
19. Li, Y. H., & Huang, J. W. (2009). Applying theory of perceived risk and technology acceptance model in the online shopping channel. World Academy of Science, Engineering and Technology, 53(1), 919-925.
20. Lim, N. (2003). Consumers’ perceived risk: sources versus consequences. Electronic Commerce Research and Applications, 2(3), 216-228.
21. Moghaddasi, A. (2006). Implement strategies for e-commerce in Iran. The New Quarterly Journal of Economics and Business, 6, 56-22, (In Farsi).
22. Mohammadzade H., Borumand, M., Shahbazi, M, & Javaheri Kamel, M. (2010). Investigate the factors influencing the use of e-commerce company enterprise systems in partner companies. Business Studies, 8(42), 73-87, (In Farsi).
23. Naimi, A., Pezeshki Rad, G. R., Chizari, M & Hosseini, F. (2011). Challenge of e-commerce development in the agricultural sector from the perspective of experts of the ministry of Agriculture. Agricultural Research, Extension and Education, 4, 11-25 (In Farsi).
24. Nozari, N., Rahimi Badr, B., & Sayidani, H. (2012). E-commerce and the development of agriculture section. Retrieved 2016, Jul 27 from http://www.ebtekarco.com/fa/?generate=page&content=3e2ddb9d-d38c-4fba-ada3-844b5eecf66e.
25. Pavlou, P. A. (2003). Consumer acceptance of electronic commerce: integrating trust and risk with the technology acceptance model. International journal of electronic commerce, 7(3), 101-134.
26. Rezaei Dolatabadi, H., Khazaeipool, J, & Shabani Naft Chali, J. (2012). Studying the tendency to buy electronics based on the expansion of the Technology Acceptance Model, Journal of Modern Marketing Research, II, 110-93, (In Farsi).
27. Servant, H.R., Hanafizadeh, P., & Kianpour, R. (2010) Dimensions role of the perceived risk of online banking customers at banks in Iran, Iranian Journal of Management Sciences, 20, 68-49, (In Farsi).
28. Shah Alam, S., Ali, M. Y., & Mohd. Jani, M. F. (2011). An empirical study of factors affecting electronic commerce adoption among SMEs in Malaysia. Journal of Business Economics and Management, 12(2), 375-399.
29. Shalhoub, Z. K. (2006). Trust, privacy, and security in electronic business: the case of the GCC countries Information Management & Computer Security, 14(3), 270-283.
30. Sridhar, G. (2007). Consumer Involvement in Product Choice: Role of Perceived Risk. Decision Journal, 34(2), 51-57.
31. Torabi, M., & Zamani, K. (2013). Evaluate the reliability and security of e-commerce and its risks, threats. Paper presented at the Proceedings of National Conference of computer engineering and sustainable development, Mashhad, Iran, (In Farsi).
32. Weerasekara, S. (2011) An Empirical Study on Slow & Limited Adoption of Internet Banking by Sri Lankan Customers, International Conference on Industrial & Information Systems(ICIIS), 6, 404- 409.
33. Yazdani Zanganeh, M., & Khosravipour, B. (2010). mvlfh affecting e-commerce adoption by SMEs in the agricultural sector, Journal parks and incubators, 25, 42-63 (In Farsi).
Zhang, J., Zhang, X., Mu, W., Zhang, J., & Fu, Z. (2009, October). Farmers' information usage intention in china based on the technology acceptance model. In International Conference on Computer and Computing Technologies in Agriculture (pp. 1845-1853). Springer US. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 546 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 784 |