تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,524,628 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,785,236 |
تأثیر آموزش بازخورد بیوریتم شناختی بر عملکرد حرکتی دانشجویان ورزشکار و غیرورزشکار | ||
رشد و یادگیری حرکتی ورزشی | ||
مقاله 9، دوره 9، شماره 3، آبان 1396، صفحه 477-492 اصل مقاله (302.34 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی Released under CC BY-NC 4.0 license I Open Access I | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jmlm.2017.216913.1152 | ||
نویسندگان | ||
رزا رهاوی* 1؛ حمید عباسی2؛ فریده بیاره3 | ||
1استادیار دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه الزهرا، تهران، ایران | ||
2استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
3کارشناسارشد رفتار حرکتی-آموزش تربیت بدنی، دانشکدۀ روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه یزد، یزد، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از این مطالعه بررسی تأثیر آموزش بازخورد بیوریتم شناختی بر عملکرد حرکتی(چابکی) دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار بود. شرکت کنندگان 144 نفر دانشجوی دختر و پسر ورزشکار و غیرورزشکار با میانگین سنی 5/21 سال بودند . آزمودنیها به 2 گروه ورزشکار و غیر ورزشکار تقسیم و هر کدام از گروهها تحت 3 شرایط متفاوت از چرخه بیوریتم (اوج بیوریتم شناختی، اوج بیوریتم شناختی + بازخورد و کنترل) در مرحله پیشآزمون و سپس به صورت تصادفی در قالب 6 گروه تقسیم شدند و در 3 نوبت در آزمون عملکرد حرکتی شرکت کردند. دادهها در مرحله پیش آزمون از طریق روش آماری تحلیل واریانس یک راهه و برای مقایسه گروه های مختلف از روش تحلیل واریانس عاملی با اندازهگیری مکرر در یک طرح(3*3*2) و برای شناسایی تفاوت ها از آزمون تعقیبی بونفرونی در سطح معناداری 05/0P< تحلیل شد. نتایج نشان داد بازخورد بیوریتم شناختی بر چابکی ورزشکاران و غیر ورزشکاران تاثیر داشت و عملکرد چابکی افراد افزایش یافت. بنابراین با توجه به نتایج بدست آمده به مربیان ورزشی توصیه میشود که در آموزش و تمرین مهارت به بازخوردهای حاصل از چرخه بیوریتم و به طور خاص بیوریتم شناختی توجه داشته باشند. | ||
کلیدواژهها | ||
بازخورد زیستی؛ چرخۀ بیوریتم؛ عملکرد حرکتی؛ غیرورزشکار؛ ورزشکار | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Effects of Instruction of Intellectual Biorhythm Feedback on Movement Performance in Athlete and Non-Athlete Students | ||
نویسندگان [English] | ||
Rosa Rahavi1؛ Hamid Abbasi2؛ Farideh Bayareh3 | ||
1Assistant Professor, Faculty of physical education and sport sciences University of Al-Zahra | ||
2Assistant Professor, physical education and sport sciences group Faculty of Educative Science and Psychology Yazd University | ||
3Master of Motor Behavior- Learning Physical Education, Faculty of Educative Science and Psychology Yazd University | ||
چکیده [English] | ||
The purpose of this study was to determine the effect of instruction intellectual biorhythm feedback on the movement Performance of the students were athletes and non-athletes. The case studies were selected in access style include 144 male and female student athletes and non- athletes with an average age of 21.5 years. They were divided in 2 groups of athletes and non- athletes and each of the groups under three different conditions biorhythm cycle (intellectual biorhythm peak, intellectual biorhythm Peak + feedback, control) in pre-test and then randomly divided into 6 groups and Participated in 3 times in motor function test. The data were analyzed in pre-test by one-way analysis of variance (ANOVA) test and to comparing different groups by Mix ANOVA with repeated measure test on a plot (2*3*3) and to identify differences by Bonferroni post hoc tests in a significance level p | ||
کلیدواژهها [English] | ||
athletes, Biofeedback, biorhythm cycle, movement performance, non- athlete | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 700 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,401 |