تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,091,386 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,195,236 |
دیپلماسی علمی ایران در روابط با گرجستان | ||
فصلنامه سیاست | ||
مقاله 14، دوره 47، شماره 4، اسفند 1396، صفحه 1045-1064 اصل مقاله (250.78 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpq.2017.222707.1006979 | ||
نویسندگان | ||
الهه کولایی* 1؛ حمیدرضا عزیزی2 | ||
1استاد گروه مطالعات منطقهای دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران | ||
2استادیار پژوهشکدۀ مطالعات منطقهای دانشگاه شهید بهشتی | ||
چکیده | ||
دیپلماسی علمی، مفهومی است که در قرن بیستویکم و بهواسطۀ پیشرفتهای فناورانه در حوزههای مختلف دانش بشری طرح شده و مورد توجه قرار گرفته است. بهطور کلی، این مفهوم عبارت است از استفاده از همکاریهای علمی میان ملتها بهمنظور رسیدگی و حلوفصل چالشهای مشترک. یکی از مسائلی که جمهوریهای بازمانده از فروپاشی اتحاد شوروی بهطور کلی و از جمله کشورهای منطقۀ قفقاز جنوبی در دورۀ پس از فروپاشی شوروی با آن روبهرو شدند، ضعف دانش و فناوری تخصصی در حوزههای مختلف و همچنین کمبود نیروهای متخصص در این حوزهها بود که دلیل آن، به وابستگی جمهوریها به مرکز اتحاد (روسیه) از نظر علمی و فناوری بازمیگشت. از این دیدگاه، پیشرفتهای ایران در عرصۀ علم و فناوری که در عرصۀ بینالمللی تأیید و تصدیق شده و زمینۀ شکلگیری دانشی بومی را در حوزههای مختلف فراهم کرده، میتواند بهعنوان یک جنبه از قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران در روابطش با کشورهای منطقۀ قفقاز جنوبی مورد توجه و استفاده قرار گیرد و بهعنوان زیربنایی برای تقویت جایگاه ایران در این کشورها و ابزاری بهمنظور تأمین هرچه بیشتر منافع ملی در رابطه با آنها بهکار گرفته شود. مقالۀ حاضر تلاش دارد ضمن بررسی مفهوم دیپلماسی علمی و جایگاه آن در عرصۀ روابط بینالملل کنونی، رویکرد جمهوری اسلامی ایران نسبت به اینگونه از دیپلماسی را مطالعه کند و بهطور خاص، آن را در چارچوب روابط ایران با گرجستان بهعنوان یکی از کشورهای منطقۀ قفقاز جنوبی بررسی کند. این مقاله نشان میدهد که دیپلماسی عمومی، تاکنون از دستیابی به جایگاه بایستۀ خود در روابط ایران با گرجستان بازمانده، اما وجود پتانسیلهای علمی و فناوری فراوان در کشور، زمینۀ بالقوهای را برای فعال کردن این جنبه از دیپلماسی در روابط مذکور بهوجود آورده است. | ||
کلیدواژهها | ||
دیپلماسی علمی؛ قفقاز جنوبی؛ گرجستان؛ همکاریهای علمی؛ همکاریهای دانشگاهی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
EXTERNAL FACTORS AFFECTING IRAN-GEORGIA RELATIONS | ||
نویسندگان [English] | ||
Elahe Koolaee1؛ Hamid Reza Azizi2 | ||
1Professor; Department of Regional Studies, University of Tehran, Iran | ||
2Assistant Professor; Department of Regional Studies, University of Shahid Beheshti | ||
چکیده [English] | ||
The article examines the limits of Iranian foreign policy toward Georgia, outlines the threats from the US and other regional players such as Russia, Turkey and Israeli, and also attempts to identify the main causes and motivations for Tehran’s affiliation with Tbilisi. After disregarding the Caucasus for decades and being excluded from its geopolitical chess game, Iran decided to cultivate a new relationship with the South Caucasus, including Georgia, hoping to regain its once-potent role as a regional power. Georgia is the only South Caucasian country, which has no border with Iran; and this geographical factor has affected relations between the two countries. This paper has been performed as a field and analytical-descriptive study and has also been analyzed by “Realism theory” in Persian and English resources. The authors of the analysis studies in detail the opportunities for economic and other forms of partnership with Iran, which will help diversify Georgia's neighborhood policy, while balancing the interests of regional players of the South Caucasus. At the end of the research, the possible opportunity for Iran and Georgia that might accompany such a political strategy are discussed as well. The final goal of this document is maximum detection of the potential for improving Georgia-Iran relations and its in-depth analysis, as well as opening a space for discussion and debate on Georgia-Iran relations. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Iran, Georgia, US, Russia, Energy, Turkey, Israel | ||
مراجع | ||
الف) فارسی
ب) خارجی
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,127 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 967 |