![سامانه نشر مجلات علمی دانشگاه تهران](./data/logo.png)
تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,519,783 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,779,042 |
نگاهی بر مفهوم جدید ارادۀ نیک کانت | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 3، دوره 14، شماره 3، مهر 1396، صفحه 465-486 اصل مقاله (281.67 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2017.202337.1005344 | ||
نویسندگان | ||
محمدرضا عبداللهنژاد1؛ سمیه رفیقی* 2 | ||
1استاد گروه فلسفه، دانشگاه تبریز | ||
2دانشجوی دکتری فلسفه، دانشگاه تبریز | ||
چکیده | ||
در نوشتار حاضر مفهوم جدید ارادۀ نیک کانت بررسی میشود؛ مفهومی که حاصل تأمل در نظریۀ شر ریشهای اوست. بر اساس نظر کانت، تمامی انسانها بهدلیل وجود تمایل به شر در نهادشان شرورند. انسانها اگرچه موجوداتی عاقل محسوب میشوند، در عین حال بهدلیل ماهیت محسوسشان محدود هم هستند و این محدودیت آنها موجب میشود انگیزههای حسی خود را بر قانون اخلاقی ترجیح دهند. از نظر کانت این همان امری است که سبب تولد شر در جهان میشود. اما سؤال این است که آیا انسان میتواند بر تمایل به شر عجینشده با ماهیتش فائق آید؟ آیا او میتواند با وجود تمایل به شری که در نهاد او قرار دارد، به کمال اخلاقی دست یابد؟ کانت بر این باور است که غلبه بر شر بهتنهایی در توان انسان نیست و او به این منظور نیازمند همیاری خداوند خواهد بود. اما برای اینکه استحقاق دریافت این موهبت الهی را داشته باشد، خود نیز باید زمینۀ دریافت آن را آماده کند. او باید تحولی درونی را در خود ایجاد کند، این تحول به شکلگیری ارادۀ نیک در نزد انسان میانجامد، ارادۀ نیکی که واکنشی است در برابر شر ریشهای. شکلگیری چنین ارادۀ نیکی از دلایل کانت برای اثبات وجود خدا هم محسوب میشود؛ زیرا تا خدایی نباشد که انسان را در دستیابی به چنین ارادهای کمک کند، انسان خود هرگز نمیتواند بهتنهایی چنین ارادهای داشته باشد. | ||
کلیدواژهها | ||
ارادۀ نیک؛ انقلاب؛ شر ریشهای؛ قانون اخلاقی؛ موهبت الهی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
A New View on the Kantian Concept of the Good Will | ||
نویسندگان [English] | ||
Mohammadreza Abdollahnejhad1؛ Somayeh Rafigi2 | ||
1Professor of Philosophy, Tabriz University | ||
2PhD Candidate of Philosophy, University of Tabriz | ||
چکیده [English] | ||
In this article a new concept of Kant’s good will is considered, a concept that is the outcome of reflection on his theory of radical evil. According to Kant, all human beings are evil because of the propensity to evil in them. Although human beings are intelligent creatures, but because of their sensible nature, are limited and these limits make them prefer sensuous incentives over the moral law and lead to evil. This way Kant place the birth of evil in the world. But here the question is whether a person can overcome the propensity to evil placed on the willingness. Can one, despite the propensity to evil, achieve moral perfection? Kant believes that human beings can’t overcome evil alone and to achieve that they need the assistance of God. But in order to receive the divine grace, one must get prepared for it. One must create revolution in oneself. This revolution leads to the formation of good will, but the good will that comes from revolution against radical evil and as reaction against it. The formation of such a will is one of Kant’s reasons for the existence of God, because if God did not exist, man could not be the owner of such a will. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Radical evil, moral maxim, Grace, Good Will, Revolution | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 611 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 412 |