تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,495,911 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,757,858 |
نسبت مفهوم واجبالوجود فارابی با احد افلوطین | ||
مجله علمی " فلسفه دین " | ||
مقاله 6، دوره 14، شماره 3، مهر 1396، صفحه 545-569 اصل مقاله (319.8 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jpht.2017.209199.1005378 | ||
نویسندگان | ||
مهناز تبرایی* 1؛ محمد علی عباسیان چالشتری2 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه پیام نور تهران | ||
2دانشیار گروه فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه پیام نور | ||
چکیده | ||
در تفکر افلوطین بر اساس دلایلی چون اطلاق و عدم تناهی احد، عدم پذیرش حلول و اتحاد، مافوق وجود بودن تفسیر علیت به فیضان، خدا چیزی بهکلی دیگر است، بهگونهای که نه میتوان نامی بر او نهاد و نه میتوان او را با هیچ زبانی توصیف کرد. احد افلوطین فوق علم و عقل است که برای همگان غیرقابل شناخت حصولی است و تنها راه رسیدن به او را در فراتر رفتن از شهودی که حاکی از دوگانگی شاهد و مشهود است، معرفی میکند. فارابی مفهومی از واجبالوجود ارائه میدهد که با وجود برخی اشتراکها با احد افلوطین تحت تأثیر تعالیم اسلامی و نظریۀ تمایز متافیزیکی وجود و ماهیت با مفهوم احد نزد افلوطین تفاوتهای بسیاری دارد. لذا واجبالوجود را موجودی میداند که ذات و ماهیتش، اقتضای وجود دارد و فرض نبودش محال است. وجود او بهواسطۀ غیر پدید نمیآید و او در وجود خود به موجود دیگری محتاج نیست، بلکه خودش علت وجود همۀ اشیاست، بنابراین وجود او بسیط و نامرکب محسوب میشود و اساس عالم را بر خلقت ابداعی قرار داد. | ||
کلیدواژهها | ||
احد؛ افلوطین؛ فارابی؛ فیض؛ واجبالوجود | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Comparison between Farabi's Concept of the Necessary Being with Plotinus’ One | ||
نویسندگان [English] | ||
Mahnaz Tabarai1؛ Mohamad Ali Abasian Chaleshtari2 | ||
1PhD Student at Payam Noor University of Tehran | ||
2Assistance Professor of Philosophy and Theology at the Islamic Azad University, Payame Noor University | ||
چکیده [English] | ||
In Plotinus’thought based on certain grounds like the infinity of Ahad, the denial of its immanence, the meta-existence nature of the interpretation of causality in emanation, God is the wholly other, neither nameable nor describable. Plotinus’s Ahad is not conceivable, neither by intellect nor by intuition. The only way to grasp him is to go beyond intuition, where the dichotomy between the observer and the observed becomes clear. Farabi, according to the Plotinian theory of grace, gives a description of the Necessary Being that despite some similarities that it has with the idea of the One in Plotinus, under the effect of the Islamic teachings and theories, namely the metaphysical distinction between being and essence, differs a lot from the Plotinian thought. Therefore he regards the Necessary Being as the being whose nature and essence are necessary, and that the assumption of their non-existence is impossible. He needs no other being to necessitate his being but is himself the cause of all beings. So, he is simple and non-composite. And because it is simple, it is not definable. Since God is simple in nature, his attributes are one with nature and the universe's creation was invented. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Grace, One/ Ahad, Necessary being, Plotinus, Farabi | ||
مراجع | ||
. افلاطون (1351). تیمائوس، ترجمۀ دکتر محمد حسن لطفی، تهران: خوارزمی. 2. -------- (1380). دورۀ کامل آثار افلاطون، ترجمۀ محمد حسن لطفی، تهران: خوارزمی. 3. افلوطین (1413). اثولوجیا، عبدالرحمن بدوی، قم: نشر بیدار. 4. -------- (1378). تاسوعات افلوطین، تصحیح جهامی، جیرار، ترجمۀ فرید جبر، بیروت: مکتبه لبنان. 5. بریه، امیل (1374). تاریخ فلسفۀ غرب، علی مراد داوودی، جلد 2، چ دوم، تهران: نشر دانشگاهی. 6. ژیلسون، اتین (1388). خدا و فلسفه، ترجمۀ شهرام پازوکی، تهران: حقیقت. 7. راسل، برتراند (1374). تاریخ فلسفۀ غرب، ترجمۀ نجف دریابندری، جلد 2، تهران: کتاب پرواز. 8. رحمانی، غلامرضا (1392). الهیات سلبی افلوطین، قم: بوستان کتاب. 9. رحیمیان، سعید )1381). فیضوفاعلیتوجودیازافلوطینتاملاصدرا، قم: بوستان کتاب . 10. فارابی، ابونصر محمدبن محمد (1349). آرای اهل مدینۀ فاضله، حیدرآباد دکن: چاب مطبعة مجلس الدایره المعارف العثمانیه. 11. ------------------- (1990).الحروف، تحقیق دکتر محسن مهدی، بیروت: دارالمشرق. 12. ------------------- (۱۳۷۱). سیاست مدنیه. ترجمۀ سید جعفر سجادی، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، 13. ------------------- (1405 ق). فصوص الحکم، قم: انتشارت بیدار. 14. ------------------- (1406 ق).فصولالمنتزعه، تحقیق فوزی متری نجار، بیجا: انتشارات الزهرا. 15. ------------------- (1387). رسایل فلسفی فارابی، به کوشش سعید رحیمیان، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی. 16. فروغی، محمدعلی (1361). سیر حکمت در اروپا، تهران: انتشارات صفیعلیشاه. 17. شریف، میان محمد(1365). تاریخ فلسفه در اسلام، جلد 1، تهران: مرکز نشر دانشگاهی. 18. علیپور، مهدی (1385). سیریدراندیشۀخدادردستگاهفلسفیافلوطین، خردنامۀ صدرا، شمارۀ 43. 19. غسان خالد (1963). افلوطین رائدالوحدانیة و منهل الفلاسفة العرب، بیروت: عویدات للنشر و الطباعه. 20. آرمسترانگ، کارن (۱۳۸۵). تاریخ خداباوری: ۴۰۰۰سال جستوجوی یهودیت، ترجمۀ بهاءالدین خرمشاهی و بهزاد سالکی، جلد 1، تهران: بینا. 21. کاپلستون، فردریک (1380). تاریخ فلسفه، (یونان و روم)، سید جلالالدین مجتبوی، جلد 1، چ چهارم، تهران: انتشارات علمی و فرهنگی و انتشارات سروش. 22. هاشمی، محمد منصور (۱۳۸۳). خدا بهعنوانامر مطلق، نقد و نظر، سال ۹، شمارۀ ۳ و ۴. 23. یعقوببن اسحاق کندی (1950). رسائل الکندیالفلسفیه، قاهره: چاپ محمد عبدالهادی ابوریده. 24. Armstrong, A. H. (editor) (1967), The Cambridge History of Late Greek and Early Medieval Philosophy, New York: Cambridge University press.
25. Gerson, Lioyad P. (1999). Plotinus, London & New York: Routledge
26. Plotinus (1966). Enneads, With an English Translation by A .H. Armstrong, Cambridge, Massachusetts: Harvard University Press, Vol. I&II 27. Plato (1997). Plato Complete Works. John M. Cooper. Hackett Publishing Company. 28. Stamatellos, Giannis (2007). Plotinus and Presocratics, New York: Suny. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 523 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 609 |