تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,573 |
تعداد مقالات | 71,037 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,509,170 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,772,391 |
نوستالژی امپراتوری در دخترک امریکایی در عربستان سعودی: بررسی ژانر شرححالنویسی بعد از یازده سپتامبر | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
مقاله 7، دوره 22، شماره 2، دی 1396، صفحه 445-469 اصل مقاله (335.26 K) | ||
نوع مقاله: مقاله علمی پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jor.2017.140658.1332 | ||
نویسنده | ||
زهرا طاهری* | ||
دانشگاه کاشان | ||
چکیده | ||
مقالۀ حاضر به بررسی مقولۀ «شرححالنویسی» در دخترک امریکایی در عربستان صعودی (2012) اثر جین سسون میپردازد. نویسنده با رویکردی پسااستعماری و پساچندفرهنگی و با استفاده از نظریات منتقدانی نظیر ادوارد سعید و سیدونی اسمیت در پی پاسخ به این پرسش بنیادی است که رابطۀ گفتمان فرهنگی- سیاسی حاکم بر جامعۀ امریکایی بعد از یازده سپتامبر با ظهور مجدد شرححالنویسی (به عنوان نوع ادبی مدرنیسمی) چیست؟ بدین منظور دو مقولۀ هویت و جنسیت در اثر سسون بررسی شده است. چنین استدلال میشود که ترجیح نویسندگانی چون سسون در استفاده از «شرححالنویسی» در دوران چندفرهنگ-گرایی پسامدرن، که در ظاهر دوران بازتعریف «خود» و رهایی از گفتمان چیرۀ انسانگرایی لیبرال است، ریشه در گفتمان نئوامپریالیسمی و اسلامهراسی حاکم برجامعۀ امریکایی بعد از یازده سپتامبر دارد. به دیگر سخن، این آثار با پررنگ کردن تقابل «خود/دیگری»، که لازمۀ ساختار سلسلهمراتبی حاکم بین «شرق/غرب»، «ما/آنها» است، توانستهاند با سیاستهای نئوامپریالیسمی اخیر امریکایی همگام شوند و نقش پررنگی در سیاست بینالملل بازی کند. | ||
کلیدواژهها | ||
جین سسون؛ شرححالنویسی؛ چندفرهنگگرایی؛ نئوامپریالیسم؛ یازده سپتامبر؛ دخترک آمریکایی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Imperialistic Nostalgia in Jean Sasson’s American Chick in Saudi Arabia: The Study of Life Narratives after September 11th | ||
نویسندگان [English] | ||
zahra Taheri | ||
چکیده [English] | ||
This article focuses on the notion of “life narrative” in Sasson’s American Chick in Saudi Arabia (2012) and tries to elaborate the relationships between the cultural, political discourses after 9/11 and the re-emergence of “life narratives” through the postcolonial perspectives of Edward Said and Sidonie Smith. To this end, notions like “identity” and “gender” are studied. It is argued that the re-emergence of “life narratives” in the multicultural era, despite its re-defined notion of the “self,” can only be traced back to prevalent neo-imperialist and Islamophobic inclinations in the West after 9/11. In other words, through foregrounding the hierarchy of “us vs. them,” such works perpetuate the recent neo-imperialist leanings in the West. However, the article’s attempt to disclose the effect of such works on the recent dissemination of Islamophobia in the West is complicated by the fact that even though Sasson’s “representation” of Saudi women would be considered to be affected by the neo-imperialist discourse, the fact, still, remains that they have been victimized by the suppressing Saudi regime. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
life narratives, neo-imperialism, 9/11, Jean Sasson, Multiculturalism | ||
مراجع | ||
- منابع Appia, K. Anthony. (1992). “Identity, Authenticity, Survival: Multicultural Societies and Social Reproduction.” In Amy Gutmann (Ed). Multiculturalism and the Politics of Recognition. Princeton: Princeton University Press. Behdad, Ali, and Juliet A. Williams. (2010). “Neo-Orientalism.” In Globalizing American Studies, B.T. Edwards and DilipnParameshwar (Eds.). Cgicago, Chicago University Press, 283-299. Burwell, Cathrine. (2014). “A Too-Quick Enthusiasm for the Other.” In Lisa K. Taylor and Jasmin Zine (Ed.) Muslim Women, Transnational Feminism and the Ethics of Pedagogy : Contested Imaginaries in Post-9/11 Cultural Practice. New York: Routledge, 133-151. Chae, Youngsuk.(2008). Politicizing Asian American Literature: Towards a Critical Multiculturalism. London: Routledge. Connolly, William E. (1991). Identity/Difference: Democratic Negotiation of Political Paradox. Ithaca: Cornell University Press. Davidson, Robyn. )2001(. ‘The Trip Trap’, edited extract of her introduction to The Picador Book of Journeys, Guardian (Saturday Review), 4 August: 1-6. Dean, Jody. (2005). “Žižk against Democracy.” Law, Culture and Humanities. Vol.1. 154- 177. Hall, Stuart. ( 1996). Introduction: Who Needs Identity? In S. Hall and P. Du Gay (Eds). Questions of Cultural Identity. London: Sage. Hart, Francis R. (1970). “Notes for an Anatomy of Modern Autobiography.” New Literary History, 1: 486–511. Ho, Christina. (2010). “Responding to Orientalist Feminism.”Austrailian Feminist Studies, 25,66: 433-439. Holland, Patrick and Graham Huggan. (1998).Tourists with Typewriters: Critical Reflections on Contemporary Travel Writing. Ann Arbor: University of Michigan Press. Lentin, Alana and Gavan Titley. (2011). The Crises of Multiculturalism: Racism in a Neoliberal Age. London: Zed Books. Lewis, Bernard. (2002). What Went Wrong?: The Clash Between Islam and Modernity in the Middle East. New York: HarperCollins. Lisle, Debbie. (2006). The Global Politics of Contemporary Travel Writing. Cambridge: Cambridge University Press. Massey, Doreen. (1999). ‘Imagining Globalization: Power-Geometries of Time-Space.’ In Global Futures: Migration, Environment and Globalization., Avtar Brah, Mary Hickman and Mairtin Ghail, eds. Basingstoke: Macmillan, 27_44. Mills, Sara. )1991(. Discourses of Difference: An Analysis of Women’s Travel Writing and Colonialism. London and New York: Routledge. Naryan, Uma. (1997). Dislocating Cultures: Identities, Traditions, and the Third World Feminism. New York: Routledge. Philips, Ann. (2007). Multiculturalism without Culture. Princeton: Princeton University Press Principe, Concetta V. (2015). Secular Messiahs and the Return of Paul’s ‘Real’: A Lacanian Approach. New York: Palgrave. Said, Edward. )1978(. Orientalism. New York: Vintage. Sasson, Jean. (2012). American Chick in Saudi Arabia: A Memoir. New York: Liza Dawson Associates. Sim, Sturat. (2001). The Routledge Companion of Ppostmodernism. London: Routledge. Smith, Sidonie. (2001). Reading Autobiography: A Guide for Interpretaing Life Narratives. Minneapolis: University of Minnesota | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 566 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 535 |