
Analysis of the semiotic and the symbolic in Ghesseye Shahre Sangestan Based on Kristeva's Theory. | ||
پژوهش ادبیات معاصر جهان | ||
Article 14, Volume 22, Issue 2, January 2018, Pages 615-639 PDF (292.75 K) | ||
Document Type: Research Paper | ||
DOI: 10.22059/jor.2017.114273.1140 | ||
Abstract | ||
دیدگاه های گوناگون اندیشمندان غربی درباره زبان و ادبیات، مجال وسیعی را برای نگرشی تازه از ابعاد گوناگون به متون ادبی فراهم آورده است. از جمله مکاتب ادبی که در قرن بیستم مطرح شد پسا ساختارگرایی است. پساساختارگرایان با دیدگاه هایی تازه به بررسی نشانه ها می پردازند. ژولیا کریستوا یکی از پساساختگرایان است که اندیشه هایش درحوزة آثار ادبی بسیار مورد توجه قرار گرفت. نظریات او به دلیل پیچیده بودن و آمیختگی زیاد با فلسفه کمتر در تحلیل متون ادب فارسی مورد استفاده قرار گرفته است. بخشی از نظریات وی مربوط به امر نمادین و نشانه ای در زبان اسدو امر دیگری را تعدیل می کند و معنی محصول ارتباط میان آنهاست. در این پژوهش کوشش شده است امر نمادین و امر نشانهای در شعر قصه شهر سنگستان اخوان که یکی از آثار برجسته ادبیات معاصر فارسی است جستجو و تحلیل گردد و تأویلات تازهای درباره این شعر به دست یافت و نیز الگویی برای بررسی معانی گوناگون در متون متکثر به دست آید. | ||
Keywords | ||
ژولیا کریستوا; امر نشانهای; امر نمادین; قصه شهر سنگستان; اخوان ثالث | ||
References | ||
Bibliography Ahmadi, Babak. (1380/2000). Sakhtar va Ta’vile Matn. Tehran. Markaz.
Alee Abbas abad,Yousof.(1387.2008).GHame GHorbat dar SHere Moaser(Nostalgia in
Current Poem).nashreie elmi pajoheshi Gohare goya.second year.No.6 .155-179.
Bahar, Mehrdad.(1384/2005). Az Ostoore Ta Tarikh. Tehran: Cheshme.
ــــــــــــــــــــــــــــــ . (1376/1997). Jostari Chand Dar Farhnge Iran. Tehran: Fekre Rooz.
Barekat, Behzad&Digaran.(1389/2010).Neshane Shenasiye Sher(Semiotic of Poetry).
Faslname Pazhuheshhaye Zaban va Adabiyate Tatbighi (Journal of Studies of Comparative
Language and Literature),Volum 1, No. 4, PP.109 to 130.
Bertens, Johan Vilm.(2005/1384) Mabaniy –e Nazariy-e Adabi. Trans Mohammadreza Abolghasemi.
Tehran: Mahi Publication.
Davari Ardakani, Reza.(1998/1377) "Shaer-e Shab-e Syiah-e Ghorbat-e Shahr-e Sangestan". Name-
ye Farhang. No.29. PP104-113.
Eliade, Micea.(2010/1389). Resale Dar Tarikh-e Adian. Trans By Jalal Sattari.4th ed.
Tehran: Soroosh publication.
Farzi, Hamidreza. (2012/1391). "Naghd-e Kohan olgooye Sher-e Ghesseye Shahre Sngestan-e Mehdi
Akhavan Sales". Adabiat-e Erfani Va Ostoore Shenakhti. No. 28. PP 114-134
Fath-e TaherI, Ali&Parsa, Hamze.(2012/1391). Barresi Mafhoom-e Koora Dar Andishe-ye Kristeva
Ba Nazaer Be Reslle-ye Timaus Aflatton. Hekmat Va Falsafe. No. 29. PP 77-99
Frum, Erigh. (1999/1378). Zaban – Az Yad Rafte. Trans Ebrahim Amanat. Tehran:Morvarid
Publication.
Irani,Naser,(1364.1985).Dastan:Taarif,Abzarha va Anasor(story:definitions,tools and
ingredient mental).club of children and adolescent.Tehran.first prinit.
Jong, Karl Gustav.(1998/1377) Ensan Va Sambolhayash. Trans Mahmood Soltaniye. Tehran:Jami
Publication.
Kakhi, Mortteza.(2006/1385). Baghe Bi Bargi(The Garden Of Being Without Leaf).
Tehran: Zemestan publication.
Kardgar,Yahya.(2008/1387). "Radd-e Paye Farhng-e Toode Dar Ashar-e Akhavan ba Takid Bar
Ghesse-ye Shahr-e Sangestan". Shenakht. No 57. PP 335-364.
Lechte, John & Margaroni,Maria (2004) Julia Kristeva Live Theory. London and New
York.Continum.
Mazaheri, Jamshid & Fooladi, Gholamreza.(2005/1384). "Lake-ye Abr-e Afagh-e Naomidi".
Daneshkade-ye Adabyit Va Oloom-e Ensani-ye Daneshkade-ye Adabiyat-e Daneshgah-e Esfahan.
No. 41. PP 251-276.
Mc Afee,Noell.(2004/1385) .Julia Krristeva.Trans By Payam zdnjoo. Tehran: Markaz publication.
Modarresi, Fatemeh; Reihani Nia, Peiman. (2011/1390). “Barrasi-e kohan olgu-ye Anima dar ash’ār-
e Mehdi Akhavan Sāles”. Pazhouhesh-hāye zaban va adabiat-e Farsi- The University of Esfahan.
Year 3th. No.1. PP 1-20
Payn. Michael.(1993/1382)Lacan,Derrida,Kristeva. Trans By Payam Yazdanjoo.
Tehran: Markaz publication.
Rasel.Deniz.(1996/1375). Zanan jonoone pezeshki (Woman Madness of Medicine).
Trans By Farzane Taheri. Tehran: Ney publication.
Seied hoseini,Reza.(1968/1374).Maktabhaie Adabi (Litrerary Academic).tehran:nil.
Servat,Mansour.(2006/1385).Ashnaie ba Makatebe Adabi (Acquvaintance with litrary Academic).tehran:nil. Seier,Robert,and Michel lovi.(1383/2004).Romantism va Tafakor Ejtemaie(Romantism and Social Thought).arghanon.number two.tehran: print organization publication. Salimi koochi, Ebrahim & Sokoot jahromi, Fateme. Karbast –e nazarye Aloode engari-e Kristeva Bar Sher-e D (Using Kristeva's Theory on the poem Delam Baraye Baghche Misoozad). Jostarhaye Zabani. No.17. PP 89-106 Sattari, Jalal. (1998/1377). Baztab-e Ostoore Dar Boof-e koor. Tehran: Toos Publication. Shamisa, Siroos. (1992/1371). Dastan-e Yek Rooh (The Story Of A Goast). Toolan, Michael.(1386/2006) Revayat shenasi. Tras by Fateme Alavi & Fateme Nemati. Tehran: Samt. Yazdanpanah, Zahra& Ghavami, Asiye.(1393/2014) Tatbighe Nemadha Dar Do Ostooreye Naranj o Toranj ba Aziris. Motaleate adabiyte tatbighi.Number 29. PP 129- 150. Zizek, Slavoj.(2013/1392). Chegoone Lacan Bekhanim ( How to Read Lacan). Trans Ali Behrooz. Tehran: Rokhdad-e no | ||
Statistics Article View: 1,375 PDF Download: 994 |