
تعداد نشریات | 162 |
تعداد شمارهها | 6,622 |
تعداد مقالات | 71,539 |
تعداد مشاهده مقاله | 126,869,304 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 99,908,880 |
سنجش کیفیت خدمات پژوهشی در مراکز آموزش عالی با رویکرد KANO- QFD (مطالعۀ موردی: دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان) | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقاله 8، دوره 9، شماره 3، آذر 1396، صفحه 489-514 اصل مقاله (452.62 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2017.64741 | ||
نویسندگان | ||
مهرعلی همتی نژاد1؛ سپیده شبانی* 2؛ زهرا تسلیمی2 | ||
1استاد مدیریت ورزشی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
2دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان، رشت، ایران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر ارزیابی کیفیت خدمات پژوهشی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی بود. جامعۀ آماری تحقیق تمامی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان (162 نفر) در نیمسال دوم تحصیلی 94-1393 بود که 108 دانشجوی تحصیلات تکمیلی به پرسشنامههای سروکوال ادراکات و انتظارات از کیفیت خدمات پژوهشی پاسخ دادند. همچنین از پرسشنامۀ کانو برای شناسایی و دستهبندی نیازهای دانشجویان استفاده شد. برای تأیید روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها از نظر ده نفر از استادان استفاده شد. پایایی آنها نیز در یک مطالعۀ راهنما و به روش آلفای کرونباخ بهترتیب 913/0=α و 954/0=α برای پرسشنامههای ادراکات و انتظارات و 832/0=α برای پرسشنامۀ کانو محاسبه شد. در نهایت 9 نیاز اساسی بهعنوان صدای مشتری وارد ماتریس خانۀ کیفیت مدل QFDشد و 13 مشخصۀ فنی برای بهبود آنها استخراج شد. نتایج تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که در هر پنج بُعد کیفیت خدمات پژوهشی، شکاف منفی کیفیت وجود دارد (05/0≥P). بیشترین شکاف منفی کیفیت در بُعد اعتبار (04/3-) و گویۀ حمایت مالی از دانشجویان مشاهده شد. براساس نتایج پژوهش عدم تخصیص اعتبارات، بیبرنامگی، عدم حمایت مالی از طرحها و شرکت در سمینارها و نبود زیرساختهای لازم پژوهشی، از جمله موانع و کاستیهای پژوهشی است. توصیه میشود مسئولان پژوهشی با اولویتبندی در تخصیص بودجه و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ بهمنظور شناسایی نیازهای پژوهشی دانشجویان در جهت ارتقای سطح کیفیت خدمات این حوزه و کاهش شکاف اقدام کنند. | ||
کلیدواژهها | ||
دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی؛ کیفیت خدمات پژوهشی دانشگاهها؛ گسترش کیفیت عملکرد؛ مدل کانو؛ مدل سِروکوال | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Assessment of Research Services Quality in Higher Education Centers with KANO- QFD Approach (Case Study: Physical Education and Sport Science Faculty, Guilan University) | ||
نویسندگان [English] | ||
Mehrali Hematinezhad1؛ Sepideh Shabani2؛ Zahra Taslimi2 | ||
1Professor of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran | ||
2. PhD Student of Sport Management, Faculty of Physical Education and Sport Sciences, University of Guilan, Rasht, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was to assess the research services quality of Faculty of Physical Education and Sport Sciences at Guilan University from the viewpoints of postgraduate students. The population consisted of all postgraduate students of this faculty in the second semester of 2014-2015 academic year (N=162) and 108 students responded to the SERVQUAL questionnaires in both perceptions and expectations of research services quality. Also, Kano questionnaire was used to identify and categorize students' needs. The face and content validity of the questionnaires were confirmed by 10 professors. Their reliability was calculated in a pilot study using Cronbach's alpha coefficient (α=0.913 and α=0.954 for perceptions an exceptions questionnaires, α=0.832 for KANO questionnaire). Finally, 9 basic needs were imported into the house of quality of QFD model as the voice of the customer and 13 technical specifications were extracted to improve them. The results of data analysis showed that in all five mentioned dimensions, there was a negative quality gap (P≤0.05). The biggest negative gap was observed in the reliability dimension (-3.04) and financial support of students in research services. The results showed that lack of funding, planning, financial support of projects, not participating in seminars and lack of necessary research infrastructure were barriers and shortcomings of the research sector. It is recommended that research authorities should prioritize funding and attend question-answer meetings to identify students' research needs and to improve research service quality and to reduce the gap in this area. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
faculty of physical education and sport sciences, Kano Model, quality function deployment, research services quality in universities, SERVQUAL Model | ||
مراجع | ||
. اتقیا، ناهید (1391). «بررسی کیفیت دورههای تحصیلات تکمیلی رشتۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی در دانشگاههای دولتی کشور از دیدگاه دانشجویان، اعضای هیأت علمی و مدیران این دورهها»، مطالعات مدیریت ورزشی، ش 16، ص 36-13. 2. بهزادی، حسن؛ داورپناه، محمدرضا (1388). «بررسی عوامل مؤثر بر تجربه پژوهشی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه فردوسی مشهد»، مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، ش 2، ص250-227. 3. پاکمهر، حمیده؛ جعفریثانی، حسین؛ سعیدیرضوانی، محمود؛ کارشکی، حسین (1390). کیفیت تدریس در آموزش عالی: آموزش یا پژوهش؟، اولین همایش ملی " آموزش در ایران 1404". 4. جوادیان، یحیی (1381). «نگرش دانشجویان پزشکی در مورد اهمیت پژوهش»، مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی قزوین، ش 22، ص 68-64. 5. حسینپور، محمد (1390). «بررسی عوامل بازدارندۀ فعالیت پژوهشی اعضای هیأت علمی رشتههای علوم انسانی»، یافتههای نو در روانشناسی، ش 19، ص 95-79. 6. حیدرینژاد، صدیقه؛ مظفری، امیر احمد؛ محقر، علی (1385). «ارزیابی کارایی دانشکدهها و گروههای آموزشی تربیت بدنی دانشگاههای دولتی با استفاده از مدل ریاضی تحلیل دادهها»، فصلنامۀ المپیک، ش 34، ص 18-7. 7. دارابی، شمسی؛ کوهپیمایی، علیرضا؛ یوسفی، محمدحسین؛ کمیلیموحد، طاهره؛ احمری طهران، هدی؛ رحمانی، معصومه (1388). «بررسی شدت مشکلات پژوهشی قبل و بعد از مداخلات اداری و مدیریتی از دیدگاه اعضای هیأت علمی و محققین دانشگاه علوم پزشکی قم»، مجلۀ دانشگاه علوم پزشکی قم، ش 3، ص 44-37. 8. رمضانیان، محمدرحیم؛ فرجی، رسول؛ خوشنویس، فرهاد؛ دانشثانی، کاظم (1392). «بررسی کیفیت خدمات اماکن ورزشی دانشگاهها مبتنی بر مدل سروکوال (مطالعۀ موردی دانشگاه گیلان)»، دوفصلنامۀ مدیریت و توسعۀ ورزش، ش 1 (پیاپی 2)، صص: 83-65. 9. سازمان تربیت بدنی جمهوری اسلامی ایران (1381). توسعۀ علمی و پژوهشی، سند تفضیلی نظام جامع توسعۀ تربیت بدنی و ورزش کشور، انتشارات سیب سبز. 10. سلیمانی، حمید؛ سلیمانی، حجت؛ صالحفر، داوود (1393). «تبیین عوامل مؤثر بر عدم تمایل دانشجویان تحصیلات تکمیلی حسابداری به تحقیق و پژوهش»، پژوهش حسابداری، ش 13، ص 116-98. 11. شاهوردیانی، شادی (1389). «طراحی ابزار سنجش کیفیت خدمات پژوهشی مبتنی بر مدل سروکوال»، مجلۀ حسابداری مدیریت، ش 5، ص 95-87. 12. صابونچی، رضا (1379). بررسی کمی و کیفی وضعیت آموزشی و پژوهشی دورههای کارشناسیارشد تربیت بدنی از دیدگاه دانشجویان این مقطع تحصیلی در دانشگاههای مجری مستقر در تهران، پایاننامۀ کارشناسیارشد، تهران: دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی. 13. صافی، احمد (1380). «اهمیت و جایگاه پژوهش در آموزش و پرورش: تلاش، چالشها و سیاستهای آینده»، پژوهشنامۀ آموزشی، ش 35. 14. صبوری، علیاکبر (1385). «کارنامۀ پژوهشی ایران در سال 2005»، فصلنامۀ رهیافت، ش 7، ص 48-44. 15. عربمختاری، روحاله (1386). شناسایی موانع و مشکلات پژوهش در رشتۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاههای دولتی کشور از دیدگاه دانشجویان تحصیلات تکمیلی، پایاننامۀ کارشناسیارشد، دانشکدۀ تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه اصفهان. 16. علم، شهرام، تندنویس، فریدون، امیرتاش، علیمحمد (1388). «عوامل مؤثر بر توسعۀ پژوهش در تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران»، فصلنامۀ نوآوریهای آموزشی، ش 29، ص 120-101. 17. فرخی، نورعلی (1376). تحلیل عوامل مؤثر بر نگرش اساتید دانشگاه علامه طباطبایی نسبت به پژوهش و موانع تحقیق در دانشگاه، انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی. 18. فضلالهی، سیفاله (1391). «عوامل بازدارندۀ مؤثر بر پژوهشهای دانشجویی»، نشریۀ اسلام و پژوهشهای تربیتی، سال چهارم، ش 1، ص 184-165. 19. فضلی، صفر؛ علیزاده، مهدی (1387). «تجزیهوتحلیل و اولویتبندی بهینۀ نیازهای مشتریان: (رویکرد مدل ادغامKANO در QFD)»، پژوهشنامۀ بازرگانی، ش 49، ص 170-145. 20. فعلی، سعید؛ پزشکیراد، غلامرضا؛ چیذری، محمد (1385). «بررسی عوامل مؤثر بر مشارکت دانشجویان در فعالیتهای پژوهشی و تولید علم»، فصلنامۀ پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ش 4، ص 106-93. 21. قراخانلو، رضا، آقا علینژاد، حمید، (1381). «شناسایی موانع و مشکلات پژوهش در تربیت بدنی و علوم ورزشی در دانشگاههای کشور»، پژوهش در علوم ورزشی، ش 1، ص 30-5. 22. کاردان، علیمحمد (1375). «شرایط رشد و توسعۀ پژوهش در دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی»، مجموعه مقالات نخستین سمینار آموزش عالی در ایران، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی. 23. کریمیان، زهرا؛ صباغیان، زهرا؛ صالحصدیقپور، بهرام (1390). «بررسی موانع و چالشهای پژوهش و تولید علم در دانشگاههای علوم پزشکی»، دوفصلنامۀ انجمن آموزش عالی ایران، سال سوم، ش 4، ص 35-63. 24. کوزهچیان، هاشم (1379). «وضعیت آموزشی دانشجویان دانشکدههای تربیت بدنی»، نشریۀ حرکت، ش 4، ص 53-37. 25. کیانپور، مریم؛ بهمنزیاری، پروانه؛ آرتی، سارا؛ ناجی، همایون (1384). «بررسی موانع پژوهش در نظام علوم پزشکی از دیدگاه مسئولان، اعضای هیأت علمی و کارشناسان»، نشریۀ پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، ش 28، ص 14-6. 26. میر فخرالدینی، سید حیدر؛ صالح اولیا، محمد؛ جمالی، رضا (1388). «مهندسی مجدد مدیریت کیفیت در مؤسسات آموزش عالی (مطالعه موردی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه یزد)»، پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، ش 53، ص 157-131. 27. همتینژاد، زهرا؛ همتینژاد، مهرعلی (1393). «ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه گیلان براساس مدل سروکوال»، مبانی مطالعات مدیریت در ورزش، ش 3، ص 28-11. 28. Abu Hasan, H. F., Ilias, A., Abd Rahman, R., Abd Razak, M. Z. (2008).Servicequality and student satisfaction: A case study at private higher education institutions, International Business Research, 1(3), 163-175.
29. Al-Alak, B. A., Alnaser, A. S. M. (2012).Assessing the relationship between higher education service quality dimensions and student satisfaction, Australian Journal of Basic and Applied Sciences, 6(1), 156-164.
30. Australian Institute of Spor. (2002). htpp://www.ais.org.au.
31. Baron, A. (2011).Measuring Human Capital, Strategic HR Review, 10(2), 30-35.
32. Bery, L., A, Parasuraman, A., zeithaml, V. A., Berry, L. L. (1988). SERVQUAL: A multiple item scale for measuring customer perceptions of service quality,. Journal of Retailing, 64(1), 13-40.
33. Coates, H. ( 2005).The value of student engagement for higher education quality assurance, Quality in Higher Education, 11(1), 25-36.
34. Daniel, J., Kanwar, A., Uvalic-Trumbic, S. (2006).A Tectonic Shift in Global Higher Education, Change, 38(4), 16-23.
35. Ginns, P., Prosser, M., Barrie, S. (2007).Students' Perceptions of Teaching Quality in Higher Education : The Perspective of Currently Enrolled Students,. Studies in Higher Education, 32(5), 603- 615.
36. Institute for Scientific Information. (2002). www. Isinet.com.
37.Irish Sport Council. (2003).Irish Sport Council Launches Strategy Statement A Irland.http://www.irishsportcouncil.ie/ strategy.asp.
38. Japan Institute of Sport. (2002). htpp://www.ais.org.au.
39. Jiewanto, A., Laurens, C., Nelloh, L. (2012).Influence of Service Quality, University Image, and Student Satisfaction toward WOM Intention: A Case Study on Universities Pelita Harapan Surabaya, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 40, 16 – 23.
40. Karydis, A., Kodovazeniti, K. M., Hatzigeorgiou, D., Panis, V. (2001).Expectations and perceptions of Greek patients regarding the quality of dental health care, International Journal of Quality of Health Care, 13(5), 409-416.
41. Khanchitpol Yousapronpaiboon. (2014).SERVQUAL: Measuring higher education service quality in Thailand, Procedia - Social and Behavioral Sciences, 116, 1088 – 1095.
42. Khodayari, F., Khodayari, B. (2011).Service quality in higher education, Interdisciplinary Journal of Research in Business, 1(9), 38-46.
43. Kotrlik,W.J., Bartlett,E.J., Higgins, C.C., Williams, A.H. (2002).Factors Associated With Research Productivity of Agricultural Education Faculty, Journal of Agricultural Education, 43(3),110-116.
44. Lofgren, M., Witell, L. (2005). Kano,s theory of attractive quality and packaging, Quality Management Journal, 12(3), 7-30.
45. Parasuraman, A., zeithaml, V. A., Berry, L. L. (1988).SERVQUAL: A multiple item scale for measuring customer perceptions of service quality, Journal of Retailing, 64(1), 13-40.
46. Parasuraman, A, Zeithaml, V. A, Berry, L. A. (1985).Conceptual model of service quality and its implications for future research, Journal of Marketing, 49, 41-50.
47. Sport Canada poicies, Canada: Sport Canada, (1998). htpp://www.pch.gc.ca.
48. Stewart, J., Harte, V. (2010).The Implications of Talent Management for Diversity Training: an Exploratory Study, Journal of European Industrial Training, 34(6), 506-518. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 981 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,172 |