تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,020 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,496,062 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,758,017 |
بررسی مبانی و رویکردهای فلسفی حاکم بر پژوهش و نقش عوامل مرتبط با گرایش معلمان به پژوهش | ||
فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت | ||
مقاله 2، دوره 1، شماره 1، خرداد 1396، صفحه 1-16 اصل مقاله (557.38 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
صادق مرادی1؛ میترا عزتی* 2؛ محمد علی گودرزی3 | ||
1دانشگاه تربیت مدرس | ||
2دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران | ||
3جهاد دانشگاهی تهران | ||
چکیده | ||
هدف پژوهش حاضر بررسی عوامل مرتبط با گرایش معلمان به پژوهش در دبیرستان های متوسطه دوره دوم شهر تهران و ارائه راه کارهایی برای ارتقاء میباشد. روش پژوهش این تحقیق توصیفی همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل کلیه معلمان متوسطه پسرانه دوره دوم شهر تهران در سال تحصیلی 1394 - 1393 میباشند ( 921 نفر) که تعداد 271 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. روش نمونه گیری چند مرحله ای بوده، بدین معنا که ابتدا روش نمونه گیری خوشه ای و سپس طبقه ای نسبی استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان میدهد که بین عوامل سازمانی، عوامل مالی، عوامل فردی و عوامل اجتماعی موثر بر پژوهش با گرایش معلمان به پژوهش رابطه معناداری وجود دارد (05/. > P). از بین عوامل مرتبط با گرایش معلمان به پژوهش میزان همبستگیِ عوامل مالی73/0، عوامل اجتماعی67/0، عوامل فردی52/0 و عوامل سازمانی30/0 بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
گرایش به پژوهش؛ معلمان؛ عوامل فردی؛ عوامل مالی؛ عوامل اجتماعی؛ عوامل سازمانی؛ دوره دوم متوسطه؛ شهر تهران | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Investigating the Principles and Philosophical Approaches to Research and the role of factors related to the tendency of teachers to research | ||
نویسندگان [English] | ||
Sadegh Moradi1؛ mitra ezati2؛ Mohammadali Godarzi3 | ||
1Tarbitat Modares University | ||
2University of Tehran | ||
3Academic Center of Education, Culture and Research, Tehran Branch | ||
چکیده [English] | ||
The present study aims at investigating the factors affecting Tehran upper-secondary school teachers' tendency to carry out research studies and presenting some solutions to enhance this tendency. The sample of this study consists of all Tehrani upper-secondary boys-school teachers in 1393-1394 (2014-2015) educational year which included 921 teachers and through 271 teachers were selected for the main phase of this study. The questionnaires were used in this study. The first questionnaire which investigated the factors relating teachers' tendency to carry out research studies was researcher-made and the second one was the standardized Papanastasiou questionnaire which deals with attitudes towards research. To determine the validity of these questionnaire face and content validity was used. The reliability of these questionnaires was also calculated through Cronbach alpha formula and the reliability coefficient for both of them was at a satisfactory level: questionnaire one= 0/86, questionnaire two: 0/91. The findings of the study indicated that there is a statistically significant relationship between organizational, financial, individual, and social factors and teachers' tendency to carry out research studies (p<0/05). Teachers' tendency to carry cut research study was mainly correlated with financial factors (0/73) which were followed by social (0/67), individual (0/52) and lastly organizational factors (0/30) | ||
کلیدواژهها [English] | ||
tendency, research, upper-secondary school teachers | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 508 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 374 |