تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,031 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,501,211 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,764,591 |
واکاوی طبقهبندی علوم و دلالتهای آن برای برنامه درسی | ||
فلسفه و تاریخ تعلیم و تربیت | ||
مقاله 6، دوره 1، شماره 1، خرداد 1396، صفحه 64-81 اصل مقاله (350.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
نویسندگان | ||
مرضیه دهقانی* ؛ محسن عرفان پور | ||
دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
حرکت به سمت ایجاد تمدن نوین نیازمند جاری شدن مبانی این تمدن در سامان تربیتی آن نظام است. برنامه درسی که تحقق اهداف کیفی این سامان تربیتی را برعهدهدارد، بدون توجه به این مبانی و غایات، تربیت را نمیتواند، نظام بخشد یکی از مسائلی که ذیل مبانی معرفتشناختی این تمدن بررسی میگردد، طبقهبندی علوم است. این تحقیق سعی در بررسی ماهیت طبقهبندی ازنظر فلسفه اسلامی و یافتن نتایج آن در برنامه درسی دارد. روش این تحقیق بهصورت توصیفی –تحلیلی است که با نگاه تحلیلی –استنتاجی به آوردههای این مطلب برای برنامه درسی اندیشیده است. لذا نخست به بررسی طبقهبندی علوم از منظرهای گوناگون پرداخته میشود. سپس ضمن معرفی برنامه درسی، به آثار طبقهبندی علوم در ماهیت رشته برنامه درسی و دلالت آن در عناصر هدف، محتوا و سازماندهی آن و راهبردهای یاددهی-یادگیری، پرداخته میشود. در پایان، ضمن بحث و نتیجهگیری چنین استدلال میشود که در مطالعات مرتبط، باید فهم دقیق و سنجیدهای نسبت به موضوع طبقهبندی علوم حاصل شود. بدون توجه به این مطلب برنامه درسی فاقد نگاهی منسجم و هم آهنگ نسبت به علوم میگردد، درنتیجه تصویری از هستی که توسط این برنامه به مخاطب ارائه میشود، تصویر ناقص هست که هماهنگی حاکم بر فضای هستی را دارا نیست. | ||
کلیدواژهها | ||
طبقهبندی علوم؛ فلسفه اسلامی؛ معرفت شناختی؛ برنامه درسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Classification of sciences from the perspective of Islamic philosophy and its implications for curriculum | ||
نویسندگان [English] | ||
Marziyeh Dehghani؛ Mohsen Erfanpour | ||
University of Tehran | ||
چکیده [English] | ||
The move to create a new civilization requires the diffusion of principles, objectives and ideals of the civilization in organizing its educational system. Curriculum, without regard to the principles and purposes, trained in the best way it can, improve the system. Mainly ontological, epistemological and axiology is considered. One of the issues under review epistemological principles is classification of sciences. This study tries to evaluate the nature of classification from the perspective of Islamic philosophy and the results of its work in the curriculum. This descriptive, analytical research method that uses the tool library has been collecting material.then the results with analytical-deductive method has been obtained for curriculum. This article will be discussed after the introduction the classification of the sciences. Then the next step, introduce the curriculum and the works of classification in the field of curriculum and target elements, content and organization of teaching-learning strategies, will be discussed. In the end, it is argued that in studies, precise and deliberate understanding of the subject classification of the sciences should be achieved. Regardless of this curriculum is lacking consistent look towards science. Consequently, the image of the universe that presented is incomplete picture purpose and unity of the universe does not have. As a result, the individual and society in the long run, with anxiety about the lives, thoughts, as well. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Classification of the sciences, Islamic Philosophy, Curriculum, Epistemology | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 331 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 350 |