موسی زاده, ابراهیم, ضیغمیان, فاطمهالسادات. (1397). جایگاه رهبری جامعه در حکومت اسلامی در رسائل دینی 1342-1357. , 48(1), 221-235. doi: 10.22059/jpq.2018.134410.1006636
ابراهیم موسی زاده; فاطمهالسادات ضیغمیان. "جایگاه رهبری جامعه در حکومت اسلامی در رسائل دینی 1342-1357". , 48, 1, 1397, 221-235. doi: 10.22059/jpq.2018.134410.1006636
موسی زاده, ابراهیم, ضیغمیان, فاطمهالسادات. (1397). 'جایگاه رهبری جامعه در حکومت اسلامی در رسائل دینی 1342-1357', , 48(1), pp. 221-235. doi: 10.22059/jpq.2018.134410.1006636
موسی زاده, ابراهیم, ضیغمیان, فاطمهالسادات. جایگاه رهبری جامعه در حکومت اسلامی در رسائل دینی 1342-1357. , 1397; 48(1): 221-235. doi: 10.22059/jpq.2018.134410.1006636
جایگاه رهبری جامعه در حکومت اسلامی در رسائل دینی 1342-1357
1دانشیار گروه حقوق عمومی دانشکدۀ حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران
2کارشناسیارشد گروه تاریخ ایران اسلامی دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران
چکیده
براساس اسناد تاریخی از جمله رسائل حکومت اسلامی، اندیشمندان و فقهای اسلامی در زمینۀ حکومت، حاکمیت، دولت، رابطۀ دولت با شهروندان، نظامات اقتصادی، سیاسی، اداری و مدیریتی حکومت و در رأس آنها مسئلۀ رهبری جامعه و حکومت اسلامی نظریهپردازی کردهاند. مهمترین پرسش مطروحه در این خصوص این است که در این آثار برای رهبری نظام اسلامی چه الگو و قالبی طراحی شده است؟ براساس نتایج تحقیق که به روش تحلیلی – تاریخی و همبستگی انجام گرفت، گذشته از محوریت شورای مسلمین که ریشه در تاریخ صدر اسلام دارد، ولایت انتصابی فقیه و حتی موضوع شورای فقاهت و مجلس افتاء، همه قالبهایی برای طرح و مدیریت مسئلۀ رهبری در آثار متفکران این سالها بوده است. بر این اساس هرچند قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در سال 1358 و توسط اعضای مجلس خبرگان قانون اساسی تهیه و تصویب شد، مطالعات رسائل حکومت اسلامی گواه است که پسزمینههای فکری و بستر نظری قانون اساسی و رهبری نظام از سابقهای دیرین برخوردار است. ازاینرو نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر این نظریات، بهعنوان گفتمانی اصیل ریشه در سالهای قبل از پیروزی انقلاب داشته است.
LEADERSHIP OF THE ISLAMIC STATE IN THE EPISTLES DYNY1342-1357
نویسندگان [English]
Ebrahim Mousazadeh1؛ Fatemeh Sadat Zeyghamian2
1Associate professor; Faculty of law and Politics, tehran University, Iran
2Master of Arts in History of Islamic Iran Faculty, Literature and Humanities University of Tehran
چکیده [English]
According to historical documents, including letters Islamic government, Islamic scholars and jurists about the rule of the state, the relationship between government and citizens, economy, political, administrative and managerial governance and leadership at the head of them the community and the Islamic state theory And. Aside from the central council of Muslims is rooted in the history of Islam, the province and even the subject of jurisprudence and appointed Leader of the House of issuing fatwa, all QalbHayy for the design and management of the years has been the issue of leadership in the works of thinkers. Although the constitution of the Islamic Republic of Iran in 1358 and by members of the Assembly of Experts to prepare and approve the constitution, but is proof of the tracts of Islamic rule that areas of intellectual and theoretical context of the long history of the constitution and the Supreme Leader is the . Therefore, based on the views of the Islamic Republic, as a genuine dialogue rooted in the years before the Revolution had.
کلیدواژهها [English]
Islamic state, the Muslim Council, appointed Provincial Leader, Leadership Council / Parliament Iftaa
مراجع
ج.م (1357). ابعاد حکومت اسلامی، قم: نشر صالح.
امیرصادقی، ناصرالدین (بیتا). حکومت علوی، جمهوری اسلامی، بیجا: بینا.
نام مقاله ؟؟؟انتقام (نشریۀ داخلی حوزۀ علمیۀ قم)، به کوشش سید هادی خسروشاهی، تهران: کلبۀ اشراق، 1379.
بشیریه، حسین (1376). تاریخ اندیشۀ سیاسی قرن بیستم، تهران: نشر نی.
نام مقاله ؟؟؟(1379) بعثت نشریۀ داخلی حوزۀ علمیۀ قم، به کوشش سید هادی خسروشاهی، تهران: کلبۀ اشراق.
بنیصدر، ابوالحسن (بیتا). اصول پایه و ضابطههای حکومت اسلامی، بیجا: بینا.
تهرانی، علی (بیتا). طرح کلی نظام اسلامی، مشهد: چاپخانۀ خراسان.
------- (بیتا). طرح کلی نظام اسلامی، با پیشگفتاری از حمیدعنایت، چ چهارم بیجا: حکمت.
------- (بیتا). مدینۀ فاضله در اسلام، مشهد: کتابفروشی جعفری.
جعفریان، رسول (1385). جریانها و سازمانهای مذهبی- سیاسی ایران، چ ششم، قم: مؤلف.
------- (1386). جریانها و سازمانهای مذهبی- سیاسی ایران، چ هفتم، قم: مؤلف.
------- (1384). رسائل سیاسی-اسلامی دوره پهلوی، ج 1و2، تهران: مرکز اسناد انقلاب اسلامی.
-------، رسائل سیاسی-اسلامی دورۀ پهلوی، ج 3 (قابل دسترسی در سایت 4shared.com).
حسینیزاده، محمدعلی (1385). اسلام سیاسی در ایران، قم: دانشگاه مفید.
خمینی، روحالله (1390). ولایت فقیه (حکومت اسلامی)، چ بیستوچهارم، تهران: مؤسسۀ تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره).
دارابی، علی (1389). جریانشناسی سیاسی در ایران، چ ششم، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
روحانی، سید حمید (1390). نهضت امام خمینی (ره)، ج4، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی.
روحانی، سید محمدصادق (1357). نظام حکومت در اسلام، چ سوم، بیجا: نشر مکتبه امام صادق (ع).
سعید، حسن (1399). حکومت از دیدگاه قرآن و عترت، بیجا: فدک.
شریعتی، علی (1357). امت و امامت، بیجا: قلم.
صاحبالزمانی، ناصرالدین (1345). دیباچهای بر رهبری، تهران: مؤسسۀ مطبوعاتی عطایی.
صدر، سید محمدباقر (بیتا). سرچشمههای قدرت در حکومت اسلامی، ترجمۀ اکبر ثبوت، تهران: روزبه.
صدری طباطبایی نائینی، سید محمد (1378). راهنمای مطبوعات ایران، ج 1و2، تهران: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
طائی حسنلوئی، سلیمان (1386). امام خمینی و جریانهای حوزۀ علمیۀ قم در دهۀ 40و50، قم: مرکز نشر هاجر.
طباطبایی، سید محمدحسین و دیگران (1341). بحثی دربارۀ مرجعیت و روحانیت، چ دوم، تهران: شرکت سهامی انتشار.
طباطبایی، سید جواد (1382). درآمدی فلسفی بر تاریخ اندیشۀ سیاسی در ایران، تهران: کویر.
عباسی، رمضان، مختصر توضیحی در چگونگی حکومت اسلامی و رژیم شاهنشاهی و پاسخ به بعضی از سؤالات، بیجا: بینا، بیتا.