تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,006 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,494,333 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,755,107 |
تفسیری بر شکل پذیرش پرسپکتیو خطی در نقاشیِ متأخرِ صفوی | ||
نشریه هنرهای زیبا: هنرهای تجسمی | ||
مقاله 8، دوره 23، شماره 1، فروردین 1397، صفحه 83-92 اصل مقاله (850.58 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jfava.2017.224435.665576 | ||
نویسندگان | ||
عبدالله آقائی* 1؛ مرضیه پیراوی ونک2؛ اصغر جوانی2 | ||
1دانشجوی دکتری دانشگاه هنر اصفهان | ||
2دانشیار دانشگاه هنر اصفهان | ||
چکیده | ||
تأثیرپذیری نقاشی ایرانی از نقاشی اروپایی از اواسط عهد صفوی باعث ایجاد جریانی در نقاشی ایرانی شد که تا دوران معاصر نیز ادامه یافته است. به نظر میرسد طرحِ فضا در این جریان نقطة کانونی این مواجهه باشد. این مقاله شکل پذیرش و اجرای تکنیک پرسپکتیو خطی را در نقاشی متأخر صفوی بهعنوان نمودی از نخستین مواجهههای هنری ایران با «مدرنیته» تحلیل و تفسیر میکند. یافتههای بخشِ تحلیلی مقاله نشان میدهد که جریان اصلی نقاشی در اواخر عهد صفوی واجد فضایی «ترکیبی» یا «دوگانه» است و پرسپکتیو خطی در این نقاشیها اغلب بهصورت «ناقص» و «منطقهای» اجرا شده است. در بخش تفسیری با استفاده از رویکردِ پدیدارشناسیِ هرمنوتیکِ هایدگر نشان دادهشده است که این «ترکیبِ تعارضآمیز» تجسمِ مواجهة دو هستیشناسی ناهمساز است. به نظر میرسد پیش از آنکه در فضای اندیشة ایران طرحِافکنش تکنیکی و ریاضیاتی «هستی» استقرار یافته باشد؛ در فضای نقاشی ایرانی ابزارهای تکنیکی برای بازنمائی فضایِ ریاضیاتی مدرن به کار بسته شد و در کنار فضای باقیمانده از سنت نقاشی ایرانی قرار گرفت. بنابراین میتوان گونهای «ناهمزمانی» را در شکلِ پذیرش تکنیک پرپسپکتیو خطی در نقاشی متأخر صفوی تشخیص داد. این امر تصویرگر شکلی از مواجهه با مدرنیته است که در آن دریافتِ صورتِ کالایی و تکنولوژیکِ مدرنیته مقدم بر استقرار طرحِ هستیشناسانة آن است. | ||
کلیدواژهها | ||
مدرنیته؛ نقاشی متأخر صفوی؛ پدیدارشناسی هرمنوتیک؛ فضا؛ پرسپکتیو خطی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
An Interpretation on Form of Reception of Linear perspective in Later Safavid Painting | ||
نویسندگان [English] | ||
abdollah aghaie1؛ Marzieh Pirravi Vanak2؛ asghar javani2 | ||
1Art university of Isfahan | ||
2Art university of Isfahan | ||
چکیده [English] | ||
The impact of European painting on Persian painting from mid Safavid era, is one of the early signs of the Iran’s cultural encountering Modern West. This impact causes a trend in Persian painting even lasting to contemporary era. Studying appearance of this trend can illustrate a mode of Iranian’s cultural encounter with “The Modernity”. It seems that the projection of “space” in this trend, is the focal point of this encountering. In first layer, this essay is to describe the form of impact of Persian painting from modern illustration of space. This description is limited to paintings from 1628 A.D (year of Shah Abbas death) to 1722 A.D (fall of the Capital of Isfahan). In next layer this essay interprets this form of encountering. In other word, this essay quests about “How” and “why” of this encountering respectively in the first and second layers. In First layer formal analysis of rendering the linear perspective in Persian painting showed that this technique was incorrectly and regionally implemented here and main current of Persian painting in this time, has a “synthetic” or “dual” space. However, perspectival space is a unified and universal space, this space set beside the residue of traditional space of Persian miniature painting that is originally based on a fluid perspective and in which “the particular” is dominant. When this setting appeared in Persian painting, learning perspective techniques was possible in Iran; but there was a historical obstacle or more exact, an ontological obstacle for correct and complete learning and using of this technique. In second layer, using hermeneutic phenomenology approach, it is shown that this space is a “conflicting synthesis” which illustrates non-compensable ontologies encountering. It seems that this technique (Linear perspective) was detached from its ontological context and interred into a different context in which wasn’t able to expand and apprehend. Perspectival space is corresponding to the concept of space that Modern physics already is based on. The Science that justly represents the mathematical character of Modern ontology. But this ontological context was not existed in Safavid era. Besides, the Modern conception of space wasn’t existed in philosophy and physics of that era. And generally, the historical ontology didn’t prepare the required context for changing the concept of place as a qualitative concept to the concept of space which is a quantitative one. It can be said that before establishment of mathematical and technical projection of “Being”, this technique was entered into space of Persian paining as a commodity or an instrument. This reception associates with mode of encountering with “the Modernity” in which technological instrument’s receptions is prior to its projection of Modern ontology. Thus “the Non-simultaneity” can be distinguished in rendering of linear perspective in space of Persian paining. This means that liner perspective appeared in the space of Persian painting in Safavid era, the “age” that it didn’t belong to. “The Non-simultaneity” can be seen as the dominant mode of encountering with the Modernity in the history of Persian painting since mid-Safavid era. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Modernity, Later Safavid Painting, Hermeneutic phenomenology, Space, Linear Perspective | ||
مراجع | ||
آژند، یعقوب (1385)، مکتب نگارگری اصفهان، انتشارات فرهنگستان هنر، تهران. آقائی، عبدالله؛ مرضیه پیراوی ونک (1395). « بنیاد مابعدالطبیعی پیدایش فن پرسپکتیو خطی در نقاشی رنسانس»، جلد 5، شمارة 21، صفحات 93-77 آیتاللهی، حبیبالله (1388)، طبیعت در هنر مشرق زمین، در مجموعه مقالات همایش طبیعت در هنر شرق، فرهنگستان هنر، تهران. اسپیگلبرگ، هربرت (1391)، جنبش پدیدارشناسی: درآمدی تاریخی، ترجمة مسعود علیا، مینوی خرد، تهران. اقبال، مظفر (1391). اسلام و علم، ترجمة فرشته ناصری و علی آخشینی، انتشارات آستان قدس، مشهد. بینیون، لوریس؛ ویلکینسون، ج.و.س و گری، بازیل (1367)، سیر تاریخ نقاشی ایرانی، ترجمة محمد ایرانمنش، انتشارات امیرکبیر، تهران. پاکباز، رویین (1390)، نقاشی ایران از دیرباز تا امروز، زرین و سیمین، تهران. داوری اردکانی، رضا (1379)، اتوپی و عصر جدید، ساقی، تهران. داوری اردکانی، رضا (1391)، سیر تجدد و علم جدید در ایران، رستا، تهران. شایگان، داریوش (1388)، بت های ذهنی و خاطره ازلی. انتشارات امیرکبیر، تهران. کنبی، شیلا (1389)، نگارگری ایرانی، ترجمۀ مهدی حسینی، موسسه مطالعات هنر اسلامی، تهران. کویره، الکساندر (1387)، گذار از جهان بسته به کیهان بیکران، ترجمة علیرضا شمالی، نگاه معاصر، تهران. نصر، حسین (1373)، عالم خیال و مفهوم فضا در مینیاتور ایرانی، فصلنامۀ هنر، شماره 26، صفحات 86-79----------- (1386)، علم و تمدن در اسلام، انتشارات علمی فرهنگی، تهران.هایدگر، مارتین (1393)، پرسش از تکنولوژی، در فلسفه تکنولوژی، ترجمة شاپور اعتماد، نشر مرکز، تهران. هوسرل، ادموند (1388)، بحران علوم اروپایی و پدیدارشناسی استعلایی: مقدمه ای بر پدیدارشناسی، ترجمة غلامعباس جمالی، انتشارات گام نو، تهران. Andersen, Kirsti. (2007). The Geometry of an Art: The History of the Mathematical Theory of Perspective from Alberti to Monge. Springer Press, New York.
Bronstein, Leo (1994), Space in Persian Painting, Transaction Publisher, London.
Da Vinci, Leonardo (2008), Notebooks, Ed. by THEREZA WELLS, Oxford University Press, Oxford.Dunning, William V (1991), Changing Image of Pictorial space (Kindle Version), Syracuse University Press New York and Syracuse.
Grignon, Orbay (1996), Remarks on the concept of pictorial space in Islamic painting, In METU JFA, No. 16, PP. 45-57.
Glazebrook, Trish (2012), “Why Read Heidegger on Science?”. In. Heidegger on Science, Ed. Trish Glazebrook, State University of New York Press, New York.
Heidegger, Martin (1967), what is a Thing? Tr. W. B. Barton, Gateway Editions, New York.
Hyman, John (2006), the Objective Eye: Color, Form, and Reality in the Theory of Art, University Of Chicago Press, Chicago.Koyre, Alexandre (1978), Galileo Studies (European Philosophy and the Human Sciences), Tr. By John mepham, Humanities Press, London.
McGinnis, Joan, (2013). “Arabic and Islamic Natural philosophy and Natural Science”, In Online Stanford Encyclopedia of Philosophy, Ed. Edward N. Zalta.
Neher, Allister (2000), Panofsky; Cassirer and Perspective as Symbolic Form, Doctoral Thesis, University of Concorrdia, Montreal, Canada Revisited from www.collectionscanada.gc.ca.
Panofsky, Ervin (1991), Perspective as a Symbolic Form, Trans. By Christopher S. Wood, Zone books, New York.
Topper, David R (2014), Idolatry and Infinity: of Art, Math, and God, Brown Walk Press, Florida.
Wood, Christopher S (1991), Introduction to Perspective as Symbolic Form, Zone Book, New York.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 709 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 1,963 |