تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,533 |
تعداد مقالات | 70,523 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,136,139 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,241,312 |
تحلیل کیفیِ اشاعۀ ارزشهای اخلاقیِ ورزش در بین دانشجویان: مطالعۀ برخاسته از دادهها | ||
نشریه مدیریت ورزشی | ||
مقاله 3، دوره 9، شماره 4، اسفند 1396، صفحه 635-648 اصل مقاله (222.95 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jsm.2018.65871 | ||
نویسندگان | ||
حمیدرضا صفری جعفرلو* 1؛ محمدحسین قربانی2 | ||
1. استادیار، گروه علوم ورزشی، دانشگاه جهرم، جهرم، ایران | ||
2.استادیار، پژوهشکدۀ مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران | ||
چکیده | ||
هدف از تحقیق حاضر، تحلیل کیفی اشاعۀ ارزشهای اخلاقی ورزش در بین دانشجویان بود. این پژوهش از نوع مطالعات کیفی است که با استفاده از تکنیک نظریۀ برخاسته از دادهها انجام گرفت. جامعۀ هدف پژوهش کلیۀ نخبگانی که بهنحوی در ورزش دانشجویی و اخلاق ورزشی، دانش، تجربه و سابقۀ روشنی داشتند، تشکیل میدادند که 23 نفر از آنها با استفاده از روش نمونهگیری نظری و گلولهبرفی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها شامل مصاحبههای نیمهساختاریافته بود که محقق در قالب 26 مصاحبه به اشباع نظری رسید. در تحلیل یافتههای تحقیق از پنج مفهوم شرایط علی، شرایط مداخلهگر، شرایط زمینهای، راهبردها و نتایج، در قالب الگوی کدگذاری استراس و کوربن (1990) استفاده شد. بهطور کلی، نتایج، در قالب یک مدل کیفی، نشان داد که با توجه به شرایط علی و ضرورت اشاعۀ ارزشهای اخلاقی ورزش در بین دانشجویان، و نیز با در نظر گرفتن شرایط مداخلهگر و زمینهای حاصل از پژوهش، میتوان این ارزشها را از طریق راهبردهای آموزشی، پژوهشی، ورزشی، اطلاعرسانی، و همچنین مدیریتی توسعه داد. درس تربیت بدنی دانشگاهها، فوقبرنامۀ ورزشی در دانشگاهها، انجام طرحها و پایاننامهها، برگزاری اردوهای ورزشی، ایجاد کتابخانهها و شبکههای مجازی، برخی از یافتههای مربوط در بخش راهبردها بود که با اجرای آنها میتوان به نتایجی مانند تغییر نگرش دانشجویان نسبت به ورزش و توسعۀ ارزشهای اخلاقی در بین آنها رسید. | ||
کلیدواژهها | ||
ارزشهای اخلاقی؛ تحلیل کیفی؛ دانشجو؛ مطالعۀ برخاسته از دادهها؛ ورزش دانشگاهی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Qualitative Analysis of the Promotion of Sport Ethical Values among University Students: A Grounded Theory Study | ||
نویسندگان [English] | ||
Hamid Reza Safari Jafarloo1؛ Mohammad Hosseini Ghorban2 | ||
1Assistant Professor, Department of Sport Sciences, Jahrom University, Jahrom. Iran | ||
2Assistant Professor, Department of Sport Management, Sport Science Research Institute, Tehran, Iran | ||
چکیده [English] | ||
The aim of this study was qualitative analysis of promotion of sport ethical values among university students. This study used a qualitative method and was conducted by a grounded theory. The population included all elites who were somehow experienced experts in sport in universities and sport ethics. The sample consisted of 23 elites who were selected through theoretical and snowball sampling methods. Data were collected by semi-structured interviews and the researchers reached theoretical saturation in 26 interviews. The findings were analyzed using 5 concepts (causal conditions, intervening conditions, contextual conditions, strategies and consequences) in the form of Strauss and Corbin’s (1990) coded pattern. Generally, results in a practical model showed that sport ethical values can be accrued through educational, research, sport, notification and management strategies according to the causal conditions and a need to promote these values in students, and also the intervening and contextual conditions. Physical education courses at universities, extracurricular sports in universities, projects and theses, sport camps, creating libraries and virtual networks were some of the findings in the strategies section which lead to consequences such as a change in students’ attitudes towards sports and the development of ethical values among them. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
Ethical values, Grounded theory, qualitative analysis, sport in universities, university student | ||
مراجع | ||
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 563 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 769 |