- اسلیتر، دن و تونکیس، فرن (1386)، جامعة بازار (بازار و نظریة اجتماعی مدرن)، ترجمة حسین قاضیان، تهران: نشر نی.
- اشرف، احمد (1359)، موانع تاریخی رشد سرمایهداری در ایران: دورة قاجاریه، تهران: انتشارات زمینه.
- اشرف، احمد و بنوعزیزی، علی (1388)، طبقات اجتماعی، دولت و انقلاب در ایران، ترجمة سهیلا ترابیفارسانی، تهران: انتشارات نیلوفر.
- اکبری، سارا (1393)، بررسی تأثیر پیوند بازار با ساخت قدرت بر تحول جایگاه سیاسی و اجتماعی بازار در دورة جمهوری اسلامی ایران (1357-1384)، پایاننامة کارشناسی ارشد علوم سیاسی، دانشگاه فردوسی مشهد.
- امیری، سارا (1388)، بیان تصویری بازار سنتی، پایاننامة کارشناسیارشد معماری، دانشگاه آزاد اسلامی تهران مرکزی.
- آبراهامیان، یراوند (1380)، ایران بین دو انقلاب، چاپ ششم، ترجمة احمد گلمحمدی و محمدابراهیم فتاحی لیلایی، تهران: نشر نی.
- آذرمگین، سعیده (1391)، جایگاه بازار بهعنوان نیروی اجتماعی مؤثر در پیروزی انقلاب، پایاننامة کارشناسیارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز.
- آویارد، هلن (1390)، چگونه یک تحقیق مروری انجام دهم؟ راهنمای کاربردی انجام پژوهش، پایاننامه و نگارش مقالات مروری در علوم اجتماعی و پزشکی، ترجمة پویا صرامی فروشانی، فردین علیپور گراوند، تهران: انتشارات جامعهشناسان.
- آهنی، غلامحسین (1377)، بررسی تأثیر عوامل اجتماعی اقتصادی بر روی باورهای فرهنگی در بازار مدرن و سنتی (مورد مطالعه: بازاریان شهر شیراز)، پایاننامة کارشناسیارشد جامعهشناسی، دانشگاه شیراز.
- بونین، مایکل ای (1386)، «دکان و دکانداران: عوامل مؤثر بر یک بازار شهرستان در ایران»، ترجمة محمدعلی طرفداری، بررسیهای نوین تاریخی، شمارة 3: 70-105.
- بهار، مهری (1380)، «تغییر فرهنگی اجتماعی و توسعة نهادی در ایران، مورد تجربی: بازار»، پژوهشنامة علوم انسانی و اجتماعی، سال اول، شمارة سوم: 77-101.
- پرچمی، داوود، محمدی، عاطفه (1393)، «تغییرات ساختار اقتصادی بازار و عوامل اجتماعی مؤثر بر آن (بررسی موردی بازار تبریز)»، فصلنامة علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر، سال هشتم، شمارة 4: 121-164.
- تامپسون، سیتام (1386)، «تجار کوچک در ایران»، بررسیهای نوین تاریخی، شمارة 3: 106- 122.
- ترابیفارسانی، سهیلا (1383)، «رویکرد تجار به مسائل سالهای جنگ جهانی اول»، گنجینة اسناد، شمارة 2: 24- 38.
- ترابیفارسانی، سهیلا (1384)، «ریختشناسی طبقة تجار مقارن جنبش مشروطیت»، مجلة دانشکدة ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان، دورة دوم، شمارة40: 63-88.
- ترابیفارسانی، سهیلا (1385)، «ریختشناسی طبقة تجار در آستانة انقلاب مشروطه»، مجله سیاسی اقتصادی، شمارة 230: 300-315.
- ـــــــــــــــــــ (1387)، «نخستین تکاپوهای تجار سرمایهدار در عصر مشروطه در استقرار قانون»، پژوهشنامة تاریخ، سال سوم، شمارة 14: 27-44.
- جباری، مینا (1379)، همیشه بازار، تهران: انتشارات آگه.
- جمشیدیها، غلامرضا، کلانتری، عبدالحسین و نصرتی، روحالله (1394)، «بازار تهران بهمثابة میدان: تحلیل بوردیویی از تغییرات بازار سنتی تهران»، مطالعات جامعهشناختی، شمارة 1: 9-34.
- حاضری، علیمحمد، حسینزادهفرمی، مهدی (1390)، «نقش سیاسی بازار: تحلیل تحولات دهة اول جمهوری اسلامی ایران»، دانش سیاسی، سال هفتم، شمارة 1: 61-86.
- حبیبی، حسن (1389)، سرگذشت بازار بزرگ تهران، بازارها و بازارچههای پیرامونی آن در دویست سال اخیر، تهران: بنیاد ایرانشناسی.
- حسینزاده فرمی، مهدی، معتمدی، ضحی (1390)، «تاملی در بازار: مطالعة تحولات بازار در دهة اول پس از انقلاب اسلامی»، فصلنامة علمی- پژوهشی مطالعات انقلاب اسلامی، شمارة 26: 169-198.
- حسینزادهفرمی، مهدی (1390)، مطالعة تطبیقی رابطة روحانیون سیاسی و بازاریهای سنتی در دو دهة قبل و بعد از انقلاب، پایاننامة دکتری جامعهشناسی، دانشگاه تربیت مدرس.
- حسینی قمی، مژگان (1393)، «تغییرات ساخت اجتماعی بازار تهران»، پژوهشهای جامعهشناسی معاصر، شمارة 4: 153-170.
- · حسینی قمی، مژگان (1393)، مطالعة جامعهشناختی تغییرات ساختی کارکردی بازار تهران در نیمقرن اخیر: علل و پیامدها، پایاننامة دکتری، دانشگاه شهید بهشتی تهران.
- حسینی قمی، مژگان (1394)، «بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر پایبندی به هنجارهای اخلاق اقتصادی نیمقرن اخیر در بازار بزرگ تهران، جامعهپژوهی فرهنگی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، شمارة 4: 1-27.
- خاتم، اعظم (1381)، «بازار و مرکزیت شهر»، مجلة گفتوگو، شمارة 41: 127-141.
- رتبالت، هوارد جی (1385)، «موانع ساختاری تغییر بازار قزوین»، ترجمة علی محمد طرفداری، بررسیهای نوین تاریخی، شمارة 2: 123-137.
- رجبی، آزیتا (1386)، ریختشناسی بازار، تهران: انتشارات آگاه.
- رنانی، محسن (1376)، بازار یا نابازار؟ بررسی موانع نهادی کارایی نظام اقتصادی بازار در اقتصاد ایران، تهران: انتشارات سازمان برنامهوبودجه.
- زاهدی وفا، محمدهادی و ناسخیان، علیاکبر (1391)، تحلیل ساختار و نظریة بازار با تأکید بر نقش رنسانس و انقلاب صنعتی، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق.
- ساطع، محمود (1390)، پژوهشی در مردمشناسی بازار و کارکردهای فرهنگی اجتماعی آن در کاشان، پایاننامة کارشناسیارشد جامعهشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.
- سرایی، محمدحسین (1389)، «تحولات بازارهای ایرانی (مطالعة موردی: بازار یزد)»، فصلنامة مطالعات شهر ایرانی اسلامی، شمارة 2: 25-37.
- سوئدبرگ، ریچارد (1391)، منفعتطلبی و ساختار اجتماعی، مباحثی در جامعهشناسی اقتصادی، ترجمة علی اصغر سعیدی، تهران: انتشارات لوح فکر.
- صابری، شیدا و شیخ نوری محمدامیر (1391)، «بازار و نهضت ملیشدن صنعت نفت»، پژوهشهای تاریخی دورة جدید، شمارة 3: 1- 12.
- صالحآبادی، ابراهیم (1388)، «تحولات بازار و اصناف پس از انقلاب»، همایش بینالمللی تحولات جدید ایران و جهان، قزوین، دانشگاه بینالمللی امام خمینی.
- غفاریان، متین (1388)، بازار و دولت، بررسی دورة 1357-1367، پایاننامة کارشناسیارشد علوم اجتماعی، دانشگاه تهران.
- فلور، ویلم (1366)، جستارهایی از تاریخ اجتماعی ایران در عصر قاجار، جلد دوم، ترجمة ابوالقاسم سری، تهران: شرکت افست سهامی عام.
- قیطاسوند، فرزانه (1387)، بررسی عوامل اجتماعی اقتصادی مؤثر بر باورهای فرهنگی بازاریان بازار مدرن و سنتی شهر اراک، پایاننامة کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه الزهرا (س).
- کاتوزیان، محمدعلی همایون (1371)، اقتصاد سیاسی ایران، از مشروطیت تا پایان سلسلة پهلوی، ترجمة محمدرضا نفیسی و کامبیز عزیزی، تهران: نشر مرکز.
- کریمی، سمیه (1387)، بازار تهران: مطالعة انسانشناسی اقتصادی، تهران: نشر افکار.
- کشاورزیان، آرنگ (1383 الف)، «بازار تهران، تدام یا دگرگونی»، مجلة گفتوگو، شمارة 41 : 11-46.
- کشاورزیان، آرنگ (1383 ب)، «در جستوجوی مفهمومی برای بازار»، مجلة گفتوگو، شمارة 42 :140- 168.
- گریوانی، یاسر (1387)، خاستگاه اقتصاد سیاسی بازار در مواجهه با رژیم پهلوی 1350- 1357، پایاننامة کارشناسیارشد علوم سیاسی، دانشگاه تربیت مدرس.
- محمدی، عاطفه (1392)، بررسی عوامل مؤثر بر تغییرات اجتماعی بازار تبریز، دورة دوم پهلوی تاکنون، پایاننامة کارشناسیارشد دانشگاه شهید بهشتی.
- مرصوصی، نفیسه و خانی، محمدباقر (1390)، «تحلیل کارکردهای اقتصادی بازار تبریز و حوزة نفوذ آن»، پژوهشهای جغرافیای انسانی، شمارة 75: 133-152.
- مطلبی، مسعود (1386)، «واکاوی علل مخالفت بازاریان با حکومت پهلوی»، نشریة زمانه، شمارة 57: 61-70.
- منظمیتبار، جواد (1374)، نقش بازار در تحولات اجتماعی و سیاسی دوران قاجار، پایاننامة کارشناسی ارشد جامعهشناسی، دانشگاه تربیت مدرس.
- نشئت، گیتی (1383)، «از بازار سنتی تا بازار مدرن: ایران قرن نوزدهم»، مجلة گفتوگو، شمارة 41: 49-78.
- نورث، داگلاسسی (1385). نهادها، تغییرات نهادی و عملکرد تاریخی، ترجمة محمدرضا معینی، تهران: سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور.
- ودادهیر، ابوعلی و محمدی، عاطفه (1394)، «بررسی جامعهشناختی تغییرات ارزشهای اجتماعی فرهنگی بازاریان تبریز»، مطالعات جامعهشناختی شهری، سال پنجم، شمارة 14: 129-166.
- ودیعی، کاظم (1351)، «بازار در بافت نوین شهری»، مجلة یغما، شمارة 1: 9-19.
- هارتلی، جانپتریک (1386)، تاریخ تحلیلی بازار اصفهان در مواجهه با جریان مدرنیسم: دورة پهلوی دوم (1320- 1357 ش/ 1941- 1978 م). کارشناسارشد، دانشگاه اصفهان.
- هلیدی، فرد (1358)، دیکتاتوری و توسعة سرمایهداری، ترجمة فضلالله نیکآیین، تهران: چاپخانة سپهر.
- هیرو، دیلیپ (1386)، ایران در حکومت روحانیون، ترجمة محمدجواد یعقوبی دارابی، تهران: نشر مرکز بازشناسی اسلام و ایران، چاپ اول.
- Achwan, R. (2015), “Weak Institutional Embeddedness: The State and Textile Business in Bali, Indonesia”, European Journal of Business and Management, Vol.7, No.10: 214- 220.
- Aholafia, Mitchel Y. (1998), “Markets as cultures: an ethnographic approach”, The Sociological Review, Vol.46, No. S1: 69–85.
- Ashraf, A. (1989), “BAZAR iii. Socioeconomic and Political Role”, Socioeconomic and Political Role of the Bāzār, Vol. IV, Fasc. 1: 30-44.
- Aspers, P. (2011). Markets, UK: Polity Press.
- Baker, Wayne E. (1984), “The Social Structure of a National Securities Market”, American Journal of Sociology, Vol. 89, No. 4: 775-811.
- Baker, W. and Faulkner, Robert R. (2009), “Social Capital, Double Embeddedness, and Mechanisms of Stability and Change”, American Behavioral Scientist, Vol.52, No.11: 1531-1555.
- Baum, Joel A. C., Oliver, C., (1992), “Institutional Embeddedness and the Dynamics of Organizational Populations”, American Sociological Review, Vol. 57, No. 4: 540-559.
- Beckert, J. (1999), “Economic Action and Embeddedness: The Problem of the Structure of Action”, Free University of Berlin, John F. Kennedy Institute: 1-47.
- Beckert, J. (2009), “The social order of markets”, Theory and Society, Vol.38, No.3:245–269.
- Bestor, T.C. (2001), Markets: Anthropological Aspects, International Encyclopedia of the Social and Behavioral Sciences.
- Biggart, N.W, Beamish and Thomas D. (2003), “The Economic Sociology of Conventions: Habit, Custom, Practice, Routine in Market Order”, Annu. Rev. Sociol, Vol.29, No. 29: 443–464.
- Bourdieu, p. (2005), The social structure of the economic, translated by chris turner, polity press, Cambridge.
- Dacin, M. et al., (1999), “The Embeddedness of Organizations: Dialogue and Directions” Journal of Management, Vol. 25, No. 3: 317±356
- Dequech, D. (2003), “Cognitive and Cultural Embeddedness: Combining Institutional Economics and Economic Sociology”, Journal of Economic Issues, Vol. XXXVII: No. 2: 461-470.
- De L., and Deborah E. (2010). Power and Influence, the Embeddedness of Nations, UNGA: Palgrave Macmillan.
- DiMaggio, Paul (1994), Culture and economy, in the handbook of economic sociology, edited by Neil Smelser and. Richard Swedberg, prinston: prinston UN press.
- DiMaggio, Paul J, and Powell, Walter W. (1983), “The Iron Cage Revisited: Institutional Isomorphism and Collective Rationality in Organizational Fields”, American Sociological Review, Vol. 48, No. 2: 147-160.
- Dobbin, F. (2004), Introduction: The Sociology Of The Economy, in The Sociological View Of The Economy, Frank Dobbin, New York: Russell Sage Foundation: 1-27.
- Erami, N. and Keshavarzian, A. (2015), “When ties don't bind: smuggling effects, bazaars and regulatory regimes in postrevolutionary Iran”, Economy and Society, Vol. 44, No.1: 110- 139.
- Erami, N. (2009), The soul of the market: Knowledge, authority and the making of expert merchants in the Persian rug bazar, PhD Dissertation Columbia University.
- Fligstein N. (1996), “Markets as Politics: A Political Cultural Approach to Market Institutions”, Amer. Soc. Rev.Vol. 61, No. 4:656-673.
- Fligstein N. (2001), “Social Skill and the Theory of Fields.” Sociological Theory, Vol.19, No.2:105-125.
- Fourcade, M. (2007), “Theories of Markets and Theories of Society”, American Behavioral Scientist, Vol. 5, No. 8: 1015-1034.
- Fakharizadi, E. (2014), The Impact of Relational and Structural Embeddedness on Alliance Termination Outcomes, Drexel University, PhD thesis.
- Gahadassi, M. (1998), “Informal Financial Institutions in Bazaar”, Cahiers D'etudes Sur La Méditerranée Orientale Et Le Monde Turco-Iranien.
- Ghandchi-Tehrani, D. (1982), Bazaaris and Clergy: socio-economic origins of radicalismand revolution in Iran, City University OF New York, PhD.
- Granovetter, M. (1985), “Economic action and social structure: The problem of embeddedness”, AJS, Vol, 91 No 3: 481-510.
- ______________ (2005), “The Impact of Social Structure on Economic Outcomes”, Journal of Economic Perspectives, Vol. 19, No. 1: 33-50.
- Granovetter, M. And Sewdberg, R. (2001), Social structure and competition in interfirm networks: The paradox of embeddedness, the sociology of economic life, United States of America, Westview press.
- Habinek, J., et al., (2015), “Double-embeddedness: Spatial and relational contexts of tie persistence and re-formation”, Social Networks, Vol.42, No. 42: 27–41
- Jack, Sarah L., and Anderson, Alistair R. (2002), “The effects of embeddedness on the entrepreneurial process”, Journal of Business Venturing, Vol. 17, No.5: 467–487.
- Keshavarzian, A. (2003), A Bazaar and Two Regimes: Governance and Mobilization in the Tehran Marketplace(1963-the Present), PhD, Princeton University, By The Department Of Politics.
- Keshavarzian, A. (2007), Bazaar and State in Iran: the Politics of the Tehran Marketplace, Cambridge: Cambridge University Press.
- ______________ (2009), Places in shadows, networks in transformation: An analysis of the Tehran bazaar’ s publicness, In S. Shami (Ed.), Publics, politics and participation: Locating the public sphere in the Middle East and North Africa (pp.205- 234), New York, NY: Social Science Research Council.
- Kiafar, A.A (1986), the Bazaar and Revolutionary Change In Iran: A Social and Spatial Inquiry, Doctor of Philosophy (Urban and Regional Planning), University Of Southern Caufornia, the Graduate School, University Park.
- Kim, S., and Skvoretz, J. (2013), Structural embeddedness, uncertainty, and international trade, International Journal of Comparative Sociology, Vol., 54, No. 2:124 –143.
- Koster, F., Bruggeman, J. (2008), the institutional embeddedness of social capitalA multilevel investigation across 24 European countries, Policy and Politics.
- Krippner, Greta R. (2001), “The Elusive Market: Embeddedness and the Paradigm of Economic Sociology”, Theory and Society, Vol.30, No.6: 775-810.
- Krippner, Greta R., Alvarez, Anthony S. (2007), “Embeddedness and the Intellectual Projects of Economic Sociology”, Annual Review of Sociology, Vol. 33, No. 219-240.
- Masoudi Nejad, R. (2007), “Social Bazaar and Commercial Bazaar: Comparative Study of Spatial Role of Iranian Bazaar in the Historical Cities”, Different Socio-economical Context, University College London: 187–200.
- Mazaheri, N. (2006), “State Repression in the Iranian Bazaar, 1975–1977: The Anti-Profiteering Campaign and an Impending Revolution”, Iranian Studies, Vol 39, No3: 401-414.
- Mavondo, Felix, Nasution, Hanny, Wong, Elaine (2009), “The Organisational Embeddedness and Capabilities Linkages: Implications for Organisational Performance”, In: Proceedings of 'Sustainable Management and Marketing', the 23rd Annual Australian and New Zealand Marketing Academy Conference (ANZMAC), Melbourne, Victoria, Australia.
- Muslim Journeys: 'Bazaars' from Oxford Islamic Studies Online(2015), http://bridgingcultures.neh.gov/muslimjourneys/items/show/265.
- Nathaus, K., Gilgen, D. (2011), “Analysing the change of markets, fields and market societies: an introduction”, Historical Social Research, Vol. 36, No. 3: 7-16.
- Nejad Ebrahimi, A., Pour Rahimian, F. and Sahraei Loron, M. (2013), “Impacts of urban passages on formation of Iranian bazaars: Case Study of the Historic Bazaar of Tabriz”, International Journal of Architectural Research, Vol. 7, No. 2: 61-75.
- Nee, V. (2003), New Institutionalism, Economic and Sociological, in forthcoming, Handbook for Economic Sociology, edited by Neil Smelser and Richard Swedberg, Princeton: Princeton University Press, 1-71.
- Parsa, M. (1989), Social Origins of the Iranian Revolution, New Brunswick, NJ: Rutgers University Press.
- Pourjafar, M. et al., (2014), “Role of bazaars as a unifying factor in traditional cities of Iran: The Isfahan bazaar”, Frontiers of Architectural Research, Vol.3, No.1: 10–19.
- Rosenbaum, Eckehard F. (2000), “What is a Market? On the Methodology of a Contested Concept”, Review Of Social Economy, Vol. LVIII, No. 4: 455-482
- Rotblat, Howard J. (1975), Social organization and development in an Iranian Provincial Bazaar, Economic Development and Cultural Change, The University of Chicago Press.
- Rotblat, Howard J. (1972), Stability and Change in an Iranian Provincial Bazaar, Ph.D. dis, The University of Chicago.
- Swedberg R. (1994), “Markets as social structures”, See Smelser and Swedberg. 1994, 255–82.
- Thornton, Patricia H. (1999), the Sociology of Entrepreneurship, Annu. Rev. Sociol, Vol.25, No. 1:19–46.
- Thaiss, Gustav (1971), the Bazaar as a Case Study of Religion and Social Change, in Yar-Shatereds. Iran Faces the Seventies, (New York: Praeger Publishers, 1971), 45-75.
- Uzzi, B. (1993), the dynamics of organizational networks: Structural embeddedness and economic behavior, Ph.D, State University of New York at Stony Brook.
- ___________ (1996), “The Sources and Consequences of Embeddedness for the Economic Performance of Organizations: The Network Effect”, American Sociological Review, Vol.61, No.4: 674-698.
- Williamson, Oliver E. (1979), Transaction-Cost Economics: The Governance of Contractual Relations, Journal of Law and Economics, Vol. 22, No. 2: 233-261
- White, HC (1981), “Where do markets come from?” Am. J. Sociol, Vol.87, No. 3:517–547.
- Zahirinejad, M. (2014), “The State and the Rise of the Middle Class in Iran”, Hemispheres, Vol. 29, No. 1: 63-78.
- Zhongqi, L., Shuiying, W. (2005), “The Strength of Weak Ties and Issues of Embeddedness: a review of Granovetter’s theories on social network and organization”, Canadian Social Science, Vol.1 No.3:101-104
- Zukin, S., and DiMaggio, P. (1990), Introduction. In S. Zukin, and P. DiMaggio (Eds.), Structures of capital, the social organization of the economy, 1–36, Cambridge: Cambridge University Press.
|