تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,500 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,085,920 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,189,483 |
A Scenario-Based Robust Optimization Model for a Periodic Vehicle Routing Problem with Time Windows under Uncertainty by Using a Differential Evolution Algorithm | ||
Advances in Industrial Engineering | ||
مقاله 8، دوره 52، شماره 1، تیر 2018، صفحه 73-86 اصل مقاله (963.34 K) | ||
نوع مقاله: Research Paper | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jieng.2018.229667.1345 | ||
نویسندگان | ||
Ali Reza Salamat Bakhsh؛ Reza Tavakkoli-Moghaddam* ؛ Mehdi Alinaghian؛ Ismaeil Najafi | ||
Department of Industrial Engineering, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran | ||
چکیده | ||
This paper provides a model for evaluating the efficiency of a periodic vehicle routing problem (PVRP) to get the short routes with maximum sale by providing suitable services to customers before delivering the goods by other competitor distributors. In the goods distribution with short lifetime that customers need a special device for keeping them, the arriving time to customers influence on the sales amount, in which classical VRPs are unable to calculate this kind of assumptions. According to real world applications, the arriving time of the competitors is uncertain because of customer demands, traffic, weather conditions, and the like. A scenario approach is employed to handle the uncertainty of the arriving time of rivals. The purpose of this paper is to solve this problem by optimizing the sale of products to customers before delivering the products to other competitor distributors in an uncertain condition by robust optimization. To evaluate the presented model, a number of test problems are solved by two strategies of a differential evolution (DE) algorithm. Results are compared with those obtained by the CPLEX method in GAMS in small and medium sizes. To evaluate the proposed algorithm for solving large-scale problems, some solutions are implemented, and the results are compared in term of their accuracy. The computational results represent the capability of the proposed DE strategies in solving large-scale problems in a reasonable time. | ||
کلیدواژهها | ||
Differential Evolution؛ Periodic Vehicle Routing Problem؛ Robust optimization؛ uncertainty | ||
عنوان مقاله [English] | ||
یک مدل بهینهسازی استوار سناریو - محور برای مسئلۀ مسیریابی وسایط نقلیۀ دورهای با پنجرۀ زمانی تحت شرایط عدم قطعیت با استفاده از الگوریتم تکامل تفاضلی | ||
نویسندگان [English] | ||
علیرضا سلامت بخش ورجوی؛ رضا توکلی مقدم؛ مهدی علینقیان؛ اسماعیل نجفی | ||
دانشجوی دکتری، گروه مهندسی صنایع، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران | ||
چکیده [English] | ||
در این مقاله یک رویکرد ریاضی بهمنظور بررسی و ارزیابی مسئله مسیریابی دورهای وسایط نقلیه با پنجرة زمانی در محیط رقابتی با توجه به عدم قطعیت در زمان سرویسدهی رقبا به مشتریان ارائه خواهد شد. هدف از این مقاله، ارائة یک مدل دوهدفه شامل کمینهسازی هزینة حملونقل از طریق انتخاب کوتاهترین مسیر و بیشینهکردن سود ناشی از توزیع کالا با درنظرگرفتن عدم قطعیت زمان سرویسدهی رقبا به مشتریان با استفاده از رویکرد بهینهسازی استوار تحت سناریوست. بهمنظور ارزیابی کارایی مدل ارائهشده از دو راهبرد کارای الگوریتم تکامل تفاضل استفاده، و نتایج بهدستآمده در ابعاد کوچک و متوسط با نتایج حاصل از روش حل دقیق شد، همچنین بهمنظور ارزیابی عملکرد راهبردهای پیشنهادی، تعدادی مسئله نمونه در ابعاد بزرگ ایجاد، و نتایج مقایسه و بررسی شد. نتایج محاسباتی نشان میدهد که راهبردهای پیشنهادی عملکرد مناسبی در حل مدل پیشنهادی دارد. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
الگوریتم تکامل تفاضلی, بهینهسازی استوار, عدم قطعیت, مسیریابی دورهای وسایل نقلیه در حالت غیرقطعی | ||
مراجع | ||
1. Kos, C., and Karaoglan, I. (2016). “The green vehicle routing problem: A heuristic based exact solution approach”, Applied Soft Computing, Vol. 39, No.1. PP. 154–164.2. Archetti, C., Savelsbergh, M. and Speranza, M. (2016). “Vehicle Routing Problem with Occasional Drivers”, European Journal of Operational Research, Vol. 254, No.2, PP. 472–480.3. Noruzi, N., Sadegh-Amalnick, M. and Alinaghian, M. (2015). “Evaluating of the particle swarm optimization in a periodic vehicle routing problem”, Measurement, Vol.62, No.2, PP. 162-169.
| ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 1,372 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 779 |