تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,572 |
تعداد مقالات | 71,022 |
تعداد مشاهده مقاله | 125,498,114 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 98,759,971 |
اسم کریم در عرفان اسلامی | ||
مجله ادیان و عرفان | ||
مقاله 6، دوره 50، شماره 1، تیر 1396، صفحه 129-146 اصل مقاله (278.93 K) | ||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | ||
شناسه دیجیتال (DOI): 10.22059/jrm.2018.234256.629685 | ||
نویسندگان | ||
سعید ملک محمد1؛ محمد علی رستمیان* 2 | ||
1دانشجوی دکتری گروه تصوف و عرفان اسلامی دانشگاه ادیان و مذاهب | ||
2استادیار گروه معارف دانشگاه اصفهان | ||
چکیده | ||
این مقاله از منظر عرفانی به بررسی «اسم کریم» میپردازد. اسماءالله هم در عرفان عملی و هم عرفان نظری جایگاه ویژهای دارد، بهطوریکه بدون آنها نه شناخت عارفانه حاصل میشود و نه سلوک عرفانی. در این تحقیق به ابعاد مختلف معرفتشناختی، وجودشناختی و سلوکی اسم کریم پرداختیم. در این رابطه مشخص شد که از جهت معرفتشناختی، کریم به کسی اطلاق میشود که به خاطر شرافت ذاتیاش بخشش او دائمی بوده و حتی بدون درخواست، به دیگران میبخشد و از خطای آنها میگذرد. از منظر هستیشناختی، اسم کریم از اسمای صفات بوده و با اسم جلیل تناکح اسمایی دارد. در این تناکح که غلبه با اسم جلیل است، اسم کریم جلال خدا را که موجب دوری بندگان از اوست، تلطیف کرده و راه را به سوی حق باز میکند، همچنین این اسم سبب خلقت ممکنات و رساندن عطایای الهی به آنهاست. از منظر سیر و سلوکی، پیوند سهگانۀ تعلق، تخلق و تحقق در سلوک عرفانی جایگاه والایی دارد و مظهر اسم کریم سالکی است که مربّی عالم بوده، تمامی زشتیهای خلقی را از او زدوده باشد و به مکارم اخلاق زینتش بخشیده باشد. چنین بندهای چون به مظهریت این اسم نائل شده است، به عیان امتناع خروج خود از حکم ربوبیّت حق را درمییابد و به کرم مولایش حسن ظن مییابد. | ||
کلیدواژهها | ||
اسماء الله؛ سیر و سلوک؛ عبدالکریم؛ عرفان اسلامی؛ کریم؛ هستی شناسی | ||
عنوان مقاله [English] | ||
The Name of Karim in Islamic mysticism | ||
نویسندگان [English] | ||
said Malek Mohammad1؛ Mohammad Ali Rostamian2 | ||
1Tasavof and Islamic Mysticism, faculty of denomination, university of Religions and denominations. Qom, Iran | ||
2Teaching of Islam, faculty of Literature and Humanity, university of Isfahan, Isfahan, Iran | ||
چکیده [English] | ||
This article studies The Name of Karim from perspective of Islamic mysticism. The Names of Allah are very important in both Theoretical and practical of Islamic mysticism that without them, we cannot acquire mystical Knowledge and and have no spiritual Journey. In this article, we researched about The Name of Karim and it’s epistemological, ontological, and spiritual Journey aspects. From first aspect, we found that this name is used for both Allah and human beings. It refers to whom is, Constantly and without any question, bounteous and Forgives others. From the second aspect, the combination of this Name with the Name of Jalil, makes Jalil to be tender and opens the way for human to Allah. This Name is, too, the cause of creation and the way of mercy to them. In the spiritual Journey, it is symbol of a mystic who is educator of world, and has all Virtues and no any abomination. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
The Names of Allah, Karim, ’Abdol Al-Karim, Ontology, spiritual Journey, Islamic mysticism | ||
مراجع | ||
]1[ ابن عربی، محیالدین (1336). انشاءالدوائر، ویراستۀ مهدی محمد ناصرالدین، مطبعۀ بریل، لیدن. ]2[ ـــــــــــ (؟). الفتوحاتالمکیه، دار صادر، بیروت. ]3[ ـــــــــــ (1383). کشفالمعنی عن سر اسماءاللهالحسنی، ویراستۀعلی زمانی، مطبوعات دینی، قم. ]4[ ابن فناری، محمد بن حمزه (1971م). مصباح الأنس بین المعقول و المشهود، دارالکتبالعلمیه، بیروت. ]5[ ابن منظور، محمد بن مکرم (1414). لسانالعرب، چ سوم، دارصادر، بیروت. ]6[ البونی، احمد بن علی (1427). شمسالمعارفالکبری، چ دوم، مؤسسه النورللمطبوعات، بیروت. ]7[ حسینی واسطی زبیدی، مرتضی (1414). تاجالعروس فی جواهرالقاموس، دارالفکر، بیروت. ]8[ جَندی، مؤیدالدین (1362). نفحهالروح و تحفهالفتوح، مولی، تهران. ]9[ خوارزمی، تاجالدین (1379). شرح فصوصالحکم، ویراستۀ آیتالله حسنزاده آملی، چ دوم، بوستان کتاب، قم. ]10[ راغب اصفهانی، حسین بن محمد (1412). مفردات الفاظ القرآن، ویراستۀصفوان عدنان داوودی، دارالعلم ـ الدارالشامیه، دمشق ـ بیروت. ]11[ سراج طوسی، ابونصر (1914). اللمع فیالتصوف، ویراستۀ رینولد آلین نیکلسون، مطبعۀ بریل، لیدن. ]12[ سمعانی، احمد (1384). روحالارواح فی شرح اسماءالملکالفتّاح، ویراستۀ نجیب مایل هروی، چ دوم، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران. ]13[ سمنانی، علاءالدوله (1383). مصنفات فارسی سمنانی، ویراستۀ نجیب مایل هروی، چ دوم، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران. ]14[ طباطبایی، سیدمحمدحسین (1402). الرسائل التوحیدیه، مؤسسهالنعمان، بیروت. ]15[ عفیفی، ابوالعلاء (1370). شرحفصوصالحکم، چ دوم، الزهراء، تهران. ]16[ فخررازی، محمدبن عمر (1406). لوامعالبینات شرح أسماءالله تعالی و الصفات، مکتبه الکلیات الأزهریه، قاهره. ]17[ فیض کاشانی، محسن (1415). تفسیر الصافی، چ دوم، ویراستۀ حسین اعلمی، انتشارات صدر، تهران. ]18[ قشیری، ابوالقاسم (1422). شرح اسماءاللهالحسنی، ویراستۀ عبدالرئوف سعید و سعد حسن محمد علی، دارالحرم للتراث، قاهره. ]19[ قونوی، صدرالدین (2008). شرح الاسماءالحسنی، ویراستۀ قاسم تهرانی، دار و مکتبهالهلال، بیروت. ]20[ قیصری، داود (1375). شرح فصوصالحکم، ویراستۀ جلالالدین آشتیانی، انتشارات علمی و فرهنگی، تهران. ]21[ کاشانی، عبدالرزاق (1426). اصطلاحاتالصوفیه، دارالکتبالعلمیه، بیروت. ]22[ ـــــــــــــــ (1426). لطائفالاعلام فی اشارات اهلالالهام، مکتبهالثقافهالدینیه، قاهره. ]23[ موحد، محمدعلی و صمد موحد (1386). شرح فصوصالحکم، انتشارات کارنامه، تهران. ]24[ مهائمی، علاءالدین علی بن أحمد (1428). خصوصالنعم فی شرح فصوصالحکم، ویراستۀ احمد فرید مزیدی، دارالکتبالعلمیه، بیروت. ]25[ همدانی، عینالقضات (1377). نامههای عینالقضات، اساطیر، تهران. ]26[ ــــــــــــــ (1373). تمهیدات، ویراستۀ عفیف عسیران، چ چهارم، منوچهری، تهران. | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 716 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 762 |