تعداد نشریات | 161 |
تعداد شمارهها | 6,532 |
تعداد مقالات | 70,501 |
تعداد مشاهده مقاله | 124,113,893 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 97,217,646 |
بازنمایی بحران معنا و خانواده در فیلمهای «گونزالس ایناریتو» | ||
مجله جهانی رسانه - نسخه فارسی | ||
مقاله 4، دوره 10، شماره 1، فروردین 1394 اصل مقاله (206.34 K) | ||
نویسندگان | ||
سهیلا صادقی فسایی1؛ ایمان عرفان منش2 | ||
1دانشیار گروه جامعه شناسی دانشگاه تهران | ||
2دانشجوی دکتری تخصصی جامعه شناسی فرهنگی دانشگاه تهران | ||
چکیده | ||
در این مقاله، نویسندگان تلاش کردهاند تا بازتاب بحران معنا، اخلاق و خانواده بهمنزله پیامدهای مدرنیته متأخر و جهان سرمایهداری را در چهار فیلم «عشق سگی»، «21 گرم»، «بابل» و «بییوتیفول» اثر گونزالس ایناریتو را نشان بدهند. برای این منظور، نظریه «پول در فرهنگ مدرن» زیمل و نظریه «جامعه و هویت شخصی در مدرنیته متأخر» گیدنز را با هم ترکیب کرده ایم تا مدل نظری مقاله را معرفی کنیم. به لحاظ روش شناسی نیز از روش تحلیل محتوا استفاده شده است تا ادعاهای بخش نظری مورد ارزیابی تجربی در متن فیلمها قرار بگیرند. برخی از دستاوردهای تحلیل فیلمها عبارتند از: 1) شخصیتهای فیلمها نشاندهنده استیصال افرادی هستند که در شرایط فقدان یا کممایگی پیله محافظتی و خانواده، تلاش میکنند تا به زندگی خود ادامه دهند. برآمدن پرسشهای هستیشناسانه، جستوجوی نظامی معنوی و اخلاقی و پناه بردن به رابطه ناب از ویژگیهای چنین افرادی است. 2) پول یکی از بدیلهایی است که فرد را در ارتباط با شبکهای از کنشگران قرار میدهد. 3) جنبههایی از مضامین، ساختار روایی و تکنیکی فیلم نئونوآر قابل شناسایی است. 4) نوعی واسازی ایدههای مدرنیته بورژوایی و در عوض، جستوجوی مدرنیته زیباییشناختی مورد توجه ایناریتو بوده است. | ||
کلیدواژهها | ||
گونزالس ایناریتو؛ معنا؛ خانواده؛ رابطه ناب؛ پول | ||
عنوان مقاله [English] | ||
Representation of Meaning and Family Crisis in González Iñárritu’s Movies | ||
نویسندگان [English] | ||
Soheila Sadeghi Fassai1؛ Iman Erfanmanesh2 | ||
چکیده [English] | ||
The objective of this paper is to indicate how the meaning, ethics, and family crisis as consequences of the late modernity and the capitalism world are represented in four films of González Iñárritu, i.e. ‘Amores Perros’, ‘21 Grams’, ‘Babel’, and ‘Biutiful’. In order to do so we have used a synthetic theoretical model taken from Simmel’s theory of ‘money in modern culture’ and Giddens’s theory of ‘society and self-identity in the late modernity’. Methodologically, we used content analysis method (CAM) to address what our theoretical model claims about González Iñárritu’s movies representing crisis of meaning and family crisis. Some of the research findings include: 1) Characters of the films depict modern men who are trying to survive, while suffering from lack of protective shield of family. Some features of such individuals include: they raise ontological questions, they seek spiritual and moral asylum, and they are in search of pure relationship, 2) Money is one of the alternatives which puts the individual in a network of actors, 3) Some thematic aspects plus narrative and technical structure of the movie “neo-noir “are discoverable, 4) Iñárritu tried to deconstruct ideas of bourgeois modernity and, in return, searches for aesthetic modernity. | ||
کلیدواژهها [English] | ||
González Iñárritu, Meaning, family, pure relationship, Money | ||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 411 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 337 |